Ska jag behöva stå ut med kränkningen?
Hej,
Självklart ska du inte behöva bli spottad på av en kollega på arbetet. Det är en behandling som du inte behöver tåla oavsett vikten av att nå företagets försäljningsmål. Utifrån ett juridiskt perspektiv finns det regler i arbetsmiljölagstiftningen, arbetsmiljölagen och av Arbetsmiljöverket utgivna föreskrifter, som beskriver hur arbetsmiljön ska vara och vilka skyldigheter arbetsgivaren har för att uppnå en god arbetsmiljö. Arbetsgivaren är skyldig att vidta alla åtgärder som behövs för att förebygga att arbetstagarna utsätts för olyckor eller ohälsa. Med ohälsa avses såväl fysisk som psykisk hälsa. Som jag ser det kan din situation angripas juridiskt utifrån arbetsmiljöreglerna. Enligt de grundläggande reglerna i Arbetsmiljöverkets föreskrifter om systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2001:1) ska arbetsgivaren undersöka arbetsförhållandena och bedöma riskerna för att någon drabbas av ohälsa i arbetet. Vidare ska arbetsgivaren utreda orsakerna till ohälsan om någon arbetstagare råkar ut för ohälsa. Vidare följer av Arbetsmiljöverkets föreskrift om kränkande särbehandling (AFS 1993:17) att arbetsgivaren snarast ska vidta och följa upp motverkande åtgärder då tecken på kränkande särbehandling visar sig. En arbetstagare som utsatts för kränkande särbehandling ska snabbt få hjälp och stöd och arbetsgivaren ska ha rutiner för detta. Med kränkande särbehandling avses återkommande klandervärda eller negativt präglade handlingar mot en enskild arbetstagare på ett kränkande sätt som kan leda till att arbetstagaren ställs utanför arbetsplatsens gemenskap, sk. "vuxenmobbing". Tillfälliga meningsmotsättninga, konflikter och problem i samarbetsrelationer i allmänhet är inte kränkande särbehandling i förskriftens mening.
Det är lite svårt att säga om du utsätts för kränkande särbehandling som det definieras i föreskriften, eftersom det inte räcker med en engångsföreteelse utan krävs att det ska vara återkommande handlingar. Oavsett om det är kränkande särbehandling eller inte så ska du inte behöva tåla en sådan behandling. Din arbetsgivare är i vart fall skyldig enligt föreskrifterna om systematiskt arbetsmiljöarbete att åtgärda situationen. Om din arbetsgivare inte utreder och åtgärdar din arbetssituation så att du slipper utsättas för bespottning och annan oacceptabel behandling, åsidosätter arbetsgivaren arbetsmiljölagstiftningen. Då arbetsgivaren åsidosätter arbetsmiljölagen och arbetsmiljlöverkets föreskrifter finns en del sanktioner som arbetsgivaren kan drabbas av (Arbetsmiljöverkets föreläggande, förbud eller vite, sanktionsavgift, företagsbot). Sanktionerna är av den karaktären att de i normalfallet inte kan användas i enskilda ärenden. Arbetsmiljöverket, som är tillsynsmyndighet, ingriper vanligtvis inte i enskilda ärenden. Som huvudregel finns inte någon rätt för en enskild arbetstagare att få skadestånd då arbetsgivaren åsidosätter arbetsmiljölagen och föreskrifterna. Sättet att försöka åtgärda din arbetssituation är därför genom samtal med arbetsgivaren. Om du är medlem i en facklig organisation bör du kontakta den för att få råd och eventuellt biträde i samtalet med arbetsgivaren. Du kan också kontakta skyddsombudet på din arbetsplats för att försöka få stöd och råd i din situation. Förbered samtalet med arbetsgivaren väl och försök ge förslag på åtgärder för att lösa situationen.
Om din arbetssituation förändras t.ex. genom att den blir så påfrestande att du blir sjuk, finns även regler om arbetsgivarens skyldighet att rehabilitera och arbetsanpassa din arbetssituation (AFS 1994:1), eller om arbetsgivaren vidtar några åtgärder mot dig t.ex. omplacering eller förändring av arbetsuppgifter kan andra arbetsrättsliga regler aktualiseras.
Om du själv vill läsa lite mer om de aktuella reglerna och kommentarer till dessa kan du hitta information på Arbetsmiljöverkets hemsida (arbetsmiljoverket.se).
Med vänlig hälsning,
Marie Bengtsson
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
![](https://dlejuzwq61njn.cloudfront.net/app/uploads/2024/06/24085133/ikon_paywall_freemium.png)
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.