SAS vd möter kris med ärlighet
2007 var ett tufft år för SAS.
27 Dashplan var tvungna att ställas på marken efter en rad incidenter orsakade av felaktiga landningsställ. Facket hotade med strejk och flygningar fick ställas in. Tiotusentals resenärer drabbades.
Nu kommer kvittot. Rapporten för fjärde kvartalet 2007 visar en förlust på 24 miljoner. Det kan jämföras med samma period föregående år då vinsten var 456 miljoner kronor.
Mats Jansson sa på en presskonferens på tisdagen att han är orolig över den strejkkultur som finns i företaget. Han sa också att han är ”utomordentligt bekymrad för oförmågan vi har att fatta beslut och implementera dem tillräckligt fort. Om vi inte grejar kulturen så kommer vi inte att greja planen”.
Mats Jansson skräder inte orden. Men kommunikationsrådgivaren Pia Jansäter tycker att ärligheten är nödvändig. Allmänheten kräver svar.
– SAS har ögonen på sig. Det är ett företag som är angeläget för de flesta människor. Många har blivit irriterade över strejkerna och oroliga över Dashplanen, säger hon.
Hon tycker att Mats Jansson är modig som erkänner att han är bekymrad.
– Det är uppenbart för de flesta att SAS har problem. Många andra chefer skulle försöka mörka, men det gör inte han. Han visar engagemang i situationen och att han tar det ekonomiska resultatet på allvar. Han visar också empati för de kunder som har drabbats.
För att vända den dåliga trenden måste SAS ”greja strejkkulturen”, säger Mats Jansson.
Uttalandet låter som indirekt kritik mot personalen, men så tolkar inte Pia Jansäter det.
– Han medger att kulturen är ett problem, men han skyller inte ifrån sig. Jag tror att det kan vara positivt att ha en chef som signalerar att han är bekymrad, men samtidigt vill göra något åt det.
Hur kan han förändra ”strejkkulturen”?
– I stora bolag finns det många olika kulturer och det gäller att integrera dem med varandra. SAS måste titta på sina värdegrunder och mål. Man bör gå ut och definiera värdegrunderna så att alla får samma uppfattning om vad man står för, säger Pia Jansäter.
Vad är ditt betyg på hans sätt att hantera situationen?
– Jag skulle gärna ha honom som chef. Det hör inte till vanligheterna att chefer är så öppna och ärliga. Enligt min uppfattning är det så här chefer ska kommunicera i framtiden, säger Pia Jansäter.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.