Så slipper du »jobba hemma«-träsket

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

En chef tog med sig datorn ner i tvättstugan för att dölja för familjen att hon jobbade på kvällarna. En annan utbrast »vad skönt att det snart är långhelg, då får jag tid att jobba!«

Det här är inte några extrema fall, utan två exempel på helt vanliga chefer som Petra Brask träffat i sitt jobb som effektivitetskonsult.

Hon har hört många historier om chefer som lever ett liv där arbetet tar över på fritiden och familjelivet inkräktar på jobbtiden.
»För många chefer blir jobbet något som smetar ut sig över dygnets alla timmar. Man är inte helt närvarande när man är på jobbet, och inte heller närvarande med barnen när man är hemma. Det skapar både dåligt samvete och lägre effektivitet.«

En bov i dramat är att många chefer sparar de svåra, tankekrävande arbetsuppgifterna till slutet på dagen. Då är hjärnan trött och kan inte koncentrera sig. Man tar med uppgiften hem och börjar med den när barnen gått och lagt sig. När man väl är klar med uppgiften är klockan efter midnatt och sömnen blir lidande. Nästa arbetsdag orkar man inte börja med en svår uppgift, utan tar det lätta först.
Och så har du satt igång den onda spiralen…

En annan stressfaktor i pusslet med jobb och familj är att man tänker på familjen under arbetsdagen. Plötsligt poppar frågor upp som:
– Skickade jag med gympaväskan?
– Ska jag ordna något till städdagen på skolan?

Petra Brask råder dig att planera både familjetid och arbetstid väl. Även om det låter tråkigt att synkronisera kalendern med din partner ger det dig struktur. Och du slipper bli avbruten av onödiga tankar om regnkläder och matsäckar när du är på jobbet.

Att ha en grov planering av din vecka, både hemma och på jobbet, är ett sätt att visa att du sätter högt värde på dig själv.
»Har du ordning på din tid och respekt för din tid blir du en bra förebild för dina medarbetare och kan lättare styra din kalender så att det blir som du har tänkt dig«, säger Petra Brask.

5 tips – Så slipper du jobbstress i hemmet:

1. Om du måste jobba på kvällar och helger beror det ofta på att du inte har hunnit beta av de viktigaste arbetsuppgifterna på jobbet. Schemalägg tid i din kalender för de svåra tankekrävande uppgifterna. Hjärnan är som piggast på morgonen, så det är oftast bästa tiden.
2. Ge dig själv ställtid. Avsluta alltid sista mötet 30 minuter innan du ska lämna jobbet. Då får du tid att avsluta arbetsdagen i tanken. Annars maler olösta problem lätt runt i huvudet under kvällen.
3. Avsluta dagen med två frågor: Vad har jag gjort i dag som tagit mig närmre mina mål? Vilka är de två viktigaste sakerna jag ska göra i morgon?
4. Stäng av mobilen. Är du ledig så var ledig. Om du vill eller måste vara tillgänglig för samtal så stäng av e-postfunktionen.
5. Om du måste läsa e-post sena kvällar och helger, skicka åtminstone inte iväg några. Tänk på vilka signaler det sänder till dina medarbetare.

5 tips – Så slipper du familjestress på jobbet:
1. Ha en kalender där du för in alla aktiviteter, både privata och jobbrelaterade
2. Avsätt tid för familjeplanering på söndagskvällen. Gå igenom era viktiga möten, händelser under veckan och se hur ni behöver fördela er tid.
3. Om ni båda använder Outlook-kalender, eller något annat e-postprogram, kan ni skicka inbokade aktiviteter till varandra, så får ni en överblick över varandras agendor.
4. Analysera var du »läcker« tid. Kan din partner ta fler av de uppgifter du lägger mycket tid på? Kan du prioritera om hur du använder din tid och på så sätt få bort tidstjuvar?
5. En drastisk metod är du och din partner har »varannan vecka«-ansvar. Den ena veckan sköter du hämtning/lämning samt matlagning och den andra veckan är det din partners tur.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.