Så höjer du din strategiska IQ
Vad präglar ett smart strategiarbete?
Att man ser till att fler kommer till tals i strategiarbetet, att kanske till och med kunder och leverantörer får vara med. Och att man utgår från vad man som organisation tror sig kunna uppnå.
Utifrån detta sätter ni mål som sedan bryts ned till nyckelbeteenden som kan följas upp kontinuerligt och återkopplas.
Så enkelt kan det låta. I boken Strategi är ett verb fördjupar Pontus Wadström detta i sju punkter. Fem av dem är:
1. Fokusera på rätt saker
Fokusera er energi och resurser på sådant som ger mest tillbaka. Konstruera hela er organisation utifrån vad som är er huvudsakliga konkurrensfördel. Definiera de beteenden som driver denna.
2. Utmana gällande konventioner
Inrätta strukturer och förstärkningar som ser till att ni genererar och testar nya idéer. Låt misslyckande bli en avgörande del för att nå framgång på lång sikt.
”Misslyckanden kan rent av vara bra”, skriver Pontus Wadström.
Organisationer som detaljstyr eller är överstrukturerade ger inte möjligheten för medarbetare att utföra ”nyinlärda” beteenden. I dessa begränsas lärande och färre idéer genereras eftersom medarbetaren inte känner att den har någon nytta av att lära sig nya beteenden.
3. Involvera fler i strategiarbetet
I många företagsledningar återfinns personer med liknande erfarenheter, personer som har mycket att förlora på en förändring och personer som har investerat både tid och energi i det befintliga.
Enighet utan mångfald skapar regler som begränsar utveckling, och mångfald utan enighet skapar otydlighet och svagt fokus.
En strategiprocess som involverar alla på alla nivåer i en organisation åstadkommer både mångfald och enighet.
Flera studier visar att sannolikheten för att ett förändringsinitiativ verkligen genomförs ökar om större delar av organisationen involveras. Strategi måste bygga på dialog, ett fritt meningsutbyte. Alla måste våga blotta sina antaganden, fördomar och drömmar och samtidigt vara beredda att kritiskt granska sina egna åsikter.
4. Förstärk goda beteenden
Det är konsekvenserna som gör ett beteende varaktigt. De beteenden som gör att vi når mål, arbetar enligt våra strategier, värderingar och policyer måste därför förstärkas. Utan återkoppling försvagas de och, i värsta fall, släcks ut.
Genom att prata om resultatet och reflektera kring varför det blev som det blev genereras kunskap. Det leder till att sannolikheten för ”bättre” beteenden i framtiden ökar, vilket i sin tur leder till att mål uppnås med större säkerhet.
5. Lämna över ansvar för förändring på alla i organisationen
För att upptäcka nya möjligheter måste man titta på världen på ett nytt sätt. Genom att bidra med nya perspektiv kan man skapa nya möjligheter.
Perspektiv är ofta mer värt än intelligens. Att se olikheter som hävstänger för nytänkande och förändring, snarare än hot mot status quo, är ett nytt perspektiv för många. Och det är smart. Låt därför fantasin vara med i ert långsiktiga strategiska arbete.
Mersmak? Prenumerera på Chefboken här – och få tillgång till hela Chefboken om strategiarbete.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.