Så hanterar du chefshatet
De flesta chefer kommer bra överens med sina medarbetare och gillar sitt team.
Men ibland kommer det stunder då det hettar till. I samband med förändringsarbeten eller uppsägningar får chefen ofta sina fiskar varma.
Konflikthanteraren Tomas Barth ger på aftonbladet.se fyra grundläggande tips på hur du hanterar upprörda personer:
1. Var saklig. Räkna inte med att medarbetaren ska gilla förändringen eller beskedet om uppsägning. Var rak och tydlig och tala om orsaken bakom beslutet. Lägg fram alla fakta på bordet så att det inte uppstår några missförstånd senare.
2. Ta inte åt dig personligen. Ett råd som kan låta enkelt, men ofta är det väldigt svårt.
Kom ihåg att medarbetarens ilska inte handlar om dig som person, utan oftast om den makt du har som chef.
3. Försök skapa förtroende. Kom ihåg att personen är i ett upprört tillstånd. Genom att din medarbetare får visa sina känslor och säga vad han/hon tycker visar du att du har empati och är en lyssnande person. Då har också medarbetaren lättare att ta till sig det du säger. Fråga medarbetaren efter förslag på hur problemet ska åtgärdas.
4. Vissa är svårare att nå. Även om du är en bra lyssnare och kommunicerar rakt och tydligt kan du misslyckas. Det kan bero på att motparten har bristande självinsikt och inte vill se sina tillkortakommanden. En översittartyp försöker ofta skrämma eller hota motparten. Behåll ditt lugn och försök framföra att du har gjort vad du kan. Visa att du vill väl.
Källa: Aftonbladet.se
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.