Tre tips för att hantera bråttom-sjukan
Som chef är det omöjligt att lösa allting på studs.
Harvard Business Review tipsar om tre sätt att hantera personer som alltid kommer till dig med »akuta« problem:
1. »Bråttom« behöver inte betyda »just nu«
Ta ett samtal med personen som kommer till dig med problemet och fråga när det måste vara löst. Hans eller hennes tolkning av »genast« kan vara en helt annan än din.
2. Svara, men agera inte alltid
Ibland vill en kund eller kollega att du ska ge ett snabbt besked om att du är med på tåget, men kräver inte mer än så. Förklara tydligt vad du tror är din uppgift och ge en tidsuppskattning för hur lång tid du behöver på dig. Det brukar räcka på kort sikt.
3. Förbered dig på att säga nej
Ibland måste du kunna skilja mellan en verklig kris och när personen bara är uppjagad och inbillar sig att det är akut. Även om en kund eller kollega tycker att han eller hon behöver hjälp just nu, kan det vara bättre att låta ärendet vänta.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.