Så hanterar du skeptikern
I en drömvärld hade du bara behövt presentera den roliga informationen: att ni har sålt långt över budget, ni ska åka på konferensresa till Miami eller att alla medarbetare ska få en egen assistent.
Verkligheten ser tyvärr annorlunda ut.
Du måste i stället berätta om satsningar ni inte har råd med, personer som måste lämna företaget eller att medarbetare inte får sitta på den plats de önskat.
Klara Adolphson, ledarskapskonsult på Ledarna, säger att medarbetarna måste känna ägarskap till frågan som tas upp för att de ska vilja lyssna.
»Involvera medarbetarna, få till en dialog genom att låta dem dela med sig av förväntningar, farhågor och förhoppningar. Även om du redan bestämt dig och det mest handlar om att få dem att följa, måste du få dem att börja gå i din riktning. Det gör du genom att få dem att förstå att de är en resurs.«
Vad är det vanligaste misstaget chefer gör när de ska framföra budskap medarbetare inte vill höra?
»Att tänka att man ska informera. Envägskommunikation fungerar aldrig.«
Tre sätt att få medarbetare att lyssna på sådant de inte vill höra:
1. Testa ditt budskap. Försök få ut din information på ett informellt sätt till några individer eller grupper, särskilt dem som du tror är motståndare till ditt budskap. Förbättra det du ska framföra när du har fått deras respons.
2. Skapa incitament. Om du känner att motståndet är starkt, bjud in till lunch, fika eller frukost där du kan diskutera frågan. Om du ska göra en undersökning bland medarbetarna, bjud på något så att de orkar svara på enkäten.
3. Följ upp. Försäkra dig om att alla har hört och förstått ditt budskap. Be om frågor eller feedback.
Källa: Harvard Business Review
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.