Så bemöter du kritik – tre tips

Kommunikation
Publicerad
Illustration: Sanna Mander

Det finns tre saker att komma ihåg vad gäller negativ feedback: lyssna, gå inte på defensiven och be om tid. Men vad innebär det egentligen? Managementkonsulten och författaren Dick Grote reder ut begreppen i en artikel på Harvard Business Reviews sajt. Här följer Chefs sammanfattning:

1. Lyssna – och tänk på vad du lyssnar efter. Handlar det om en åsikt om något du har gjort eller är det faktabaserad kritik? Alltså: betedde du dig slarvigt, eller missade du faktiskt att inkludera utlovade punkter på mötet ni nyss höll? Och vem är det som kritiserar dig? Någon du litar på eller kontorets drama queen?

2. Gå inte på defensiven – fall inte i argumentationsfällan. Lättare sagt än gjort, det är inte ovanligt att ta fasta på att lyssna efter svaga punkter för att senare kunna bemöta dem i en argumentation. Nyckeln ligger istället i att höra vad som sägs utan att samtidigt planera ett svar. Och ställ gärna frågor för att få en ännu bättre chans att greppa: ”Jag vill vara säker på att förstå vad du säger. Stämmer det att du känner…” Be om exempel!

3. Be om tid – och visar att du tar kritiken på allvar. Du kommer också att öka trovärdigheten i ditt svar genom att du visat att du har för avsikt att tänka igenom det ordentligt.

Dick Grote ger dessutom bonusrådet att be om ursäkt, men inte för ivrigt och bara om det behövs. Ett tydligt avslut är också viktigt: Lär av dina misstag, och gå sedan vidare.

 

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.