Så kan du hantera romansryktena
Läsarfråga:
”Jag är en av tre kvinnliga chefer på företaget och dessutom yngst. En äldre manlig chef, som jag fått bra kontakt med och har stort förtroende och respekt för, har vid några tillfällen fungerat lite som informell mentor för mig. Nu har jag förstått att det går rykten bland personalen om att jag har ett förhållande med den chefen. Hur ska jag göra för att ta död på ryktena?”
Jessica
”Fy vad jobbigt med falska rykten, varsågod att bli arg! Och samtidigt: Grattis till en bra mentor. Att ha någon att anförtro sig åt och att bolla svåra frågor med internt är något av det värdefullaste som finns när man utvecklas i sin chefsroll. Socialt stöd är även avgörande för din hälsa när kraven är höga och kontrollen begränsad.
Att sprida romansrykten är ett fult men effektivt sätt att ge sig på en chefs trovärdighet. Det påverkar självkänsla, tillit och fokus mycket negativt.
Anledningen till att ryktena uppstått, kan man ju bara spekulera i. Jag utgår från att det inte finns någon grund för dem, vilket talar för att de kommer att dö ut över tid.
Det finns kloka och professionella sätt att förhålla sig till situationen. Rykten blir smittsamma om det finns otydlighet runt era roller. Du skriver att den manliga chefen fungerat som en ”informell mentor”. Du behöver tydliggöra det; be honom att bli din mentor formellt i stället. Skapa tydliga ramar för era möten och för syftet med dem, och var därefter öppna med hur ni arbetar.
Förmodligen leder en sådan allians till ännu bättre resultat för er båda. Var noga med att inte exkludera de andra cheferna kring de frågor som är gemensamma för er alla. Skapa och underhåll ett funktionellt nätverk som inte utesluter någon – kvinna som man.
Om du lider av de rykten som florerar just nu bör du konfrontera dem som pratar om er. Ta ett samtal. Utgå från din chefsroll och berätta för dem vad du hört och hur det egentligen ligger till. Beskriv hur falska rykten påverkar företaget och samarbetsklimatet negativt och påminn dem om att deras roll i företaget är att föra arbetet framåt.
Cecilia Duberg,
Leg psykolog, specialiserad inom coachning, hälsa och ledarskap
LÄS MER: Här kan du läsa alla frågor och svar
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.