Produkt-/marknadsmatris

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

Matrisen är ett praktiskt sätt för ett företag att sortera produkter och mark-
nader, egentligen kundgrupper, med hänsyn till faktorer såsom marknadsandel,
lönsamhet eller volym.

Snabba karriärmönster i näringslivet skapar ofta situationer där ledaren har
otillräcklig kunskap om till vilka kundgrupper olika sortimentsdelar säljs. I en
sådan situation är själva sorteringsprocessen av stort värde. Matrisen ger under-
lag för att kontinuerligt följa utvecklingen av marknad/marknadssegment och
produkter/produktgrupp.

Rutorna i PM-matrisen kan innehålla exempelvis marknadsandelar, lönsamhet, marginal
eller volym.

I all sin enkelhet är PM-matrisen utomordentligt illustrativ för att snabbt få ett
grepp om ett företags position. 

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.