Policy

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

Det är vanligt att verksamheten har ett antal övergripande policyer som
sedan förtydligas i ett antal mer detaljerade policyer eller riktlinjer. En policy
kan beskriva allt från verksamhetens generella kvalitetstänkande till synen på
mottagande av gåvor från leverantörer.

I bästa fall är policyerna tydliga anvisningar och förhållningsdirektiv som är
väl förankrade och förstådda av organisationen. I värsta fall är det dokument som
ledningen använder sig av för att frånsäga sig ansvaret för verksamhetens agerande
i olika sammanhang. En policy är liksom andra riktlinjedokument inte mycket
värt om det inte kommuniceras till, förstås och accepteras av organisationen.

Begreppsförvirringen kring policy och relaterade termer är stor. Policyer, riktlinjer,
förhållningssätt, åtaganden, ledstänger, budord, verksamhetsprinciper och många
andra begrepp används. Ibland används fler av dessa begrepp för att ange olika
nedbrytningsnivåer. En vanlig uppställning är den som återges i figuren nedan.

Policy

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.