Outsourcing
Andra ser outsourcing som
en effektiv metod att kunna koncentrera sig på kärnverksamheten och förändra
triviala delar av ett företag till en kärnaffär någon annanstans. Tidigare benämn-
des detta köpa/tillverka-analys (se detta begrepp).
I organisationer som präglas av mångsyssleri har outsourcing en given plats.
Om detta begrepp av många betraktas som något defensivt så kan dess spegel-
bild – insourcing – i gengäld karaktäriseras som offensiv affärsutveckling (se
begreppet Insourcing). Om exempelvis ett kapitalvarusäljande företag vill ratio-
nalisera hanteringen av leasingkontrakt innebär det att ett finansbolag kan ge ett
erbjudande som innebär volymökning och effektivare hantering.
En av grundreglerna i strategi är sambandet mellan konkurrenstryck, effektivi-
tet och mångsyssleri. Ju lägre konkurrenstrycket är, desto lägre blir effektiviteten
och desto större blir mångsyssleriet.
Definitionen av outsourcing är att interntransaktioner i en planekonomi byts
mot externtransaktioner i en marknadsekonomi. I det svenska språket används
även orden leja ut eller lägga ut på entreprenad synonymt med outsourcing.
Det finns fyra viktiga aspekter som utgör grunden för övervägande och beslut
om outsourcing.
Dessa fyra aspekter kommer att beröras i fortsättningen och är:
- Ekonomiska rationaliteter.
- Psykologiska faktorer för koncentration och motivation.
- Flexibilitet för bibehållande av föränderlighet.
- Politisk ideologi.
Ekonomiska rationaliteter
Den rationella faktorn har sitt ursprung i skal- och skallfördelar (skalle = kra-
nium, dvs. kompetens) och utgår ifrån att processer och funktioner i företag kan
produceras med högre effektivitet – dvs. lägre kostnad per styck eller högre värde
– om man tillvaratar skalfördelarna. Detta synsätt bygger på organisationslärans
grundläggande principer om arbetsspecialisering och arbetsfördelning.
De ekonomiska/rationella aspekterna är många och mångfacetterade. Vid en
genomgång av en verksamhet som utgör en outsourcingkandidat bör samtliga
aspekter beaktas. Effektivitetsdiagrammet (se begreppet Effektivitet) kan använ-
das som en utgångspunkt för identifiering av outsourcingkandidater.
Ett utmärkt lackmustest på outsourcing av verksamhet är att använda formeln
för förädlingsvärdeproduktivitet. Detta relativt okända begrepp är utmärkt då
det tar hänsyn både till automatisering och till köpa/tillverka-resonemangen.
Formeln återges nedan:
intäkter – ( inköp + omkostnader + avskrivningar + räntor) |
___________________________________________________ |
antal anställda |
Nettoeffekten ska vara positiv för att outsourcing ska löna sig. Formeln tar även
hänsyn till automatisering. Investeringar i automatik ska reducera täljaren i form
av antal anställda mer än nämnaren i form av avskrivningar och räntor för att skapa
en positiv effekt. Förädlingsvärdeproduktivitet möjliggör inte bara jämförelser
inom samma bransch utan även jämförelser mellan branscher. En för den egna
verksamheten anpassad formel kan vara värd att nyttja just i samband med
outsourcing.
Om analysen ger vid handen att en outsourcing vore att rekommendera så
vidtar den svåra avskiljningsprocessen – dvs. att gå från nuläge till ett läge med
outsourcad verksamhet. Vår rekommendation är att särskilja dessa två moment.
Det första momentet består i att konstatera om verksamheten är lämplig för
outsourcing. Om svaret är ja så vidtar problemet med hur – och i vilken takt
– man ska röra sig till det önskvärda läget. Den första frågan är sålunda vad man
ska göra och den andra hur.
Psykologiska faktorer för koncentration och motivation
Den irrationella faktorn är av psykologisk karaktär. Den rör främst tre områden:
fördelarna med entreprenörskap, ledningens koncentration på kärnaffären samt
den autonoma karriär i en ny kärnaffär som en outsourcing av en verksamhets-
del innebär. Marknadsekonomin har dokumenterat sanningen att fristående
aktörer rör sig snabbare, arbetar hårdare och tar större risker. Detta är viktiga
drivkrafter för företagandet i allmänhet och viktigt att förstå vid outsourcing i
synnerhet.
Betydelsen av koncentration på affärsidéns viktigaste element – kärnaffären
– kan inte nog överskattas. Inom detta område saknas precisa instrument som
mäter hur och varför. I dagsläget kan vi klart konstatera ett empiriskt starkt
samband mellan koncentration och framgång respektive diffusion och brist på
framgång.
Både smådriftfördelar och entreprenörskap har större betydelse än den tradi-
tionella företagsekonomin förutsatt. Fristående aktörer rör sig snabbare – arbetar
hårdare och tar större risker än motsvarande verksamheter som bedrivs inom
ramen för ett större företag.
Egna ambitioner för verksamheter som outsourcats och utvecklings-
möjligheter i dessa är en väsentlig sporre och drivkraft. Många individer drabbas
av stor rädsla inför det upplevda hotet av outsourcing från den trygga modern.
Flera undersökningar visar emellertid att dessa individer något år efter det att
outsourcingen ägt rum upplever den som en fantastisk period av positiv föränd-
ring. I stället för att utföra arbetsuppgifter som ibland betraktades som ovid-
kommande, triviala och oväsentliga så är arbetsuppgifterna i stället en central del
av en ny verksamhet och det viktigaste elementet i en affärsidé.
En väsentlig faktor i samband med outsourcing utgörs av den frihet från
köptvång som blir resultatet av outsourcing. Då en köpare känner sig tvingad
att acceptera varor och tjänster från en intern enhet uppstår ett överkritiskt för-
hållningssätt – som innebär att köparen eller mottagaren gör allt för att söka och
finna fel på leveransen och hos den interna leverantören. I en situation då frihet
ges att välja annan inköpskälla uppstår ofta en överreaktion som innebär att de
nya frihetsgraderna så att säga hårdexploateras. Man förlägger en omotiverat hög
andel av sina inköp hos andra än den enhet som man tidigare var tvungen att
handla ifrån.
Flexibilitet för bibehållande av föränderlighet
Den tredje aspekten berör ledningars ambition att bibehålla flexibilitet. De
kommersiella förutsättningarna i den globaliserade samtiden ändras så snabbt
att det är värt en hel del pengar för företag och andra organisationer att kunna
bibehålla sin flexibilitet och inte binda sig vid långa, fasta åtaganden. Arbetsrät-
ten i Europa gör det speciellt besvärligt att anställa eller bibehålla människor i
verksamheter som är triviala för affärsidén och därför med fördel skulle kunna
köpas någon annanstans ifrån.
Rörlighet har visat sig vara en avgörande faktor för företags framgång och
outsourcing bidrar till detta genom att den i flertalet fall ökar flexibiliteten och
därmed rörligheten inom företaget och mellan företagen.
Det är emellertid lätt att låta sig luras av den förmenta rörligheten. Det som
teoretiskt liknar föränderlighet kan i verkligheten visa sig vara en chimär. Långa
kontraktstider med en hård bindning av affärsrelationerna kan därför motverka
denna rörlighet och visa sig vara väl så skadlig som planekonomiernas största
nackdelar. Vidare kan rörliga kontrakt både gagna och missgynna företag. Snabba
leverantörsbyten kan medföra driftsavbrott och andra diskontinuiteter. Alltför
stor stabilitet kan å andra sidan medföra brister i produktivitet och kundvärde.
En annan faktor är låsningen till gammal teknologi. Hög integrationsgrad
och riklig förekomst av planekonomi ger en teknologisk inlåsning som lätt
medför att företagen kommer på efterkälken. Detta är en nära släkting till den
välkända omständigheten att marknadsekonomi skapar förnyelse, vilket däre-
mot planekonomi inte gör. Man underlåter att tillvarata erfarenhetskurvans
möjligheter till omkonstruktion m.m.
Politisk ideologi
Politisk ideologi innebär att såväl traditionell höger som reformerad socialdemo-
krati önskar driva effektivisering genom att övergå från interntransaktioner och
planekonomi till externtransaktioner och marknadsekonomi. Ökande delar av
den produktion som tidigare skett helt inom offentlig sektor görs nu till föremål
för övervägande om outsourcing. Ibland drivs denna linje i mindre utsträckning
på grund av kunskap och rationell analys än av politisk övertygelse.
Ur metodsynpunkt innebär analys av outsourcing sålunda en blandning av å
ena sidan komplex ekonomi samt å andra sidan bedömningar av psykologiska
faktorer och osäkerhet om framtiden som är omöjliga att i förväg kalkylera.
Kalkyl osäkerheten är sålunda påfallande. Till detta kommer sedan problemen
med själva övergången från integrerad verksamhet till marknadstransaktioner.
I själva genomförandet av outsourcing finns ett antal fallgropar och fram-
gångsfaktorer. En av dessa är den minskade absorptionen av fasta kostnader som
sker då en verksamhet köps in utifrån i stället för att bedrivas inom företaget.
Den minskning av verksamhetsvolymen som därmed inträffar innebär ju att de
fasta kostnaderna måste slås ut på den återstående verksamheten. Ett flygbolag
som vill outsourca tungt motorunderhåll tappar ett täckningsbidrag som täcker
alla samkostnader som företagsledning, administration, IT etc. Samma förhål-
lande gäller andra funktioner som städning, telefoni eller kontorsservice.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.