Chefs aprilskämt: Ökad lönsamhet med urgrundsvrål

Okategoriserade
Text:
Publicerad

”Vi har märkt att våra medarbetare blivit mycket lugnare och mer fokuserade sedan vi införde ’eftermiddags-vrålet’”‚ säger Charlotte Grito, vd och grundare av TechShout.

På en av väggarna till TechShouts moderna lokaler hänger en klocka i mässing. Varje dag klockan 13.30 ringer någon på företaget i klockan och de runt 25 medarbetarna ställer sig upp och vrålar i några sekunder.

”Det ultimata är att hålla på i ungefär 3-5 sekunder, men det har hänt att medarbetare skrikit i uppemot en minut när de har behövt avreagera sig lite extra. Än så länge har vi bara behövt säga till någon enstaka gång att ’det räcker nu, du får fortsätta skrika någon annanstans’”, säger Charlotte Grito.

Charlotte Grito Ålder: 35 Bor: Stockholm Karriär i korthet: Studerade management på Lunds universitet och master i Paris. Har en bakgrund inom telebranschen och haft flera chefspositioner på Ericson. Är grundare och vd på TechShout sedan 2010. Charlotte Grito
Ålder: 35
Bor: Stockholm
Karriär i korthet: Studier i management på Lunds universitet och i Paris. Har en bakgrund på Ericson där hon haft flera chefspositioner. Är vd på TechShout som hon grundade 2010.

Inspirationen till metoden kommer från tiden då hon själv skrev sin masteruppsats i Science in digital innovation och management i Paris. En av hennes professorer tipsade om att det kunde hjälpa att skrika av sig när man kände press inför en kommande tenta. Charlotte Grito provade och märkte skillnad direkt.

”Efter att har skrikit i några sekunder blev jag mycket mer fokuserad på uppgiften och spänningar släppte”, säger hon och fortsätter:

”Det kunde vara lite pinsamt när jag satt och pluggade i biblioteket men då brukade jag gå in på en toalett. Till slut fick jag till och med några av mina korridorare med på tåget”, säger hon och skrattar åt minnet.

TechShout har skrikit tillsammans varje dag i snart två år och skillnaden visar sig både på kontoret och på pappret. Den senaste medarbetarundersökningen visade att medarbetarna trivs bättre på jobbet och att stressnivån halverats.

”Vi pratar mer med varandra nu. Det är lättare att fråga någon om personliga saker när du nyss skrikit ikapp med hen”, säger Charlotte Grito.

De har sedan de införde skriket i maj 2014 nyanställt runt tio personer, de har ökat sin omsättning med 200 procent och deras kunder är nöjdare.

Så vad beror det på? Den nypublicerade studien ”Performance and learning management: The affect of screaming in learningprocesses.” från Amsterdams universitet ger svaret.

”Vi har tittat på aktivitet i hjärnan innan och efter att deltagare i studien fått skrika. Vi har sett att aktiviteten i Hippocampus (en del av hjärnan reds. anm.) ökar – vilket bland annat bidrar till ett längre minne och skärpt fokus”, säger Ruud Schijn, professor i psykologi och specialiserad på arbets- och organisationspsykologi vid Amsterdams Universitet.

I en desltudie fick hälften av drygt 1500 deltagare ta sig ett skrik innan de skrev en tenta – och den andra halvan gjorde testet utan skrik. Det visade sig att den skrikiga gruppens resultat var 15 procent bättre än kontrollgruppens och de tog dessutom kortare tid på sig att skriva provet.

”När vi följde upp och frågade deltagarna vilka frågor som varit med på provet två veckor senare kunde skrikgruppen komma ihåg långt fler detaljer än kontrollgruppen. Vilket ju bekräftar våra studier av hur hjärnan påverkas av ett kort skrik”, säger Ruud Schijn.

Tillbaka på TechShouts kontor närmar sig klockan 13.30. Folk har börjat installera sig vid sina skrivbord efter lunchen och några förbereder sig inför kommande eftermiddagsmöten. Då kommer det: PLING!

Samtliga reser sig upp från skrivborden lutar huvudet bakåt och vrålet som kommer är öronbedövande. Alla tystnar igen, några skrattar till men snart återgår allt till det normala.

”Det var det. En liten energikick och så kör vi på resten av dagen igen”, säger Charlotte Grito.

Finns det inga nackdelar med att skrika så här? 

”Våra grannar under oss, en advokatfirma, undrade vad vi höll på med ett tag, men vi förklarade för dem och nu vet dem att klockan halv två kommer ett vrål.”

Är det något man ska tänka på om man vill införa det här på sitt eget företag? 

”Kommunikation! Berätta för era kunder att ni gör det här så de inte undrar varför du plötsligt börjar yla under ett affärsmöte till exempel. Och var tydlig med att alla på företaget måste prova. Det kanske inte är något för just dig, men det vet du inte om du har provat. Sedan är hörselkåpor väldigt bra att införskaffa. Det händer ju att någon känner för att ta sig ett spontantjut då och då.”

Läs mer om forskningen:

Läs Ruud Schijns rapport här 

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.