»Öppna beslut skapar kvalitet«

Beslutsfattande
Text: Redaktionen
Publicerad

Lars Gustavsson har sitt arbetsrum precis vid huvudentrén till Nya Elementar. Dörren till rektorns rum står öppen när de sista eleverna skyndar genom porten för att hinna till nio-lektionen. Det är ingen slump.
Den kommunala grundskolan Nya Elementar i Bromma i Stockholm har fått flera priser för sitt kvalitetsarbete. Nyckelordet är öppenhet.

»Här finns ingen hemlig plan som någon utvecklingsgrupp har hittat på«, säger Lars Gustavsson medan han bläddrar bland sina presentationsbilder på bordet.
Efter att han fått titeln Årets unga chef på Kompetensgalan 2007 har han föreläst en del för att sprida framgångskonceptet till andra skolor och även utanför skolans värld. För det Lars Gustavsson har åstadkommit på Nya Elementar går att kopiera på de flesta arbetsplatser där kvaliteten behöver stå i centrum.

Vad är det då som är så speciellt med denna kommunala skola som lockar långt fler elever än skolorna runt omkring – utan att marknadsföra sig?
Det första Lars Gustavsson gjorde när utvecklingsarbetet inleddes för fem år sedan var att bilda tvärgrupper av människor från olika avdelningar, verksamheter och med olika personligheter och bakgrund. Grupperna skulle tillsammans komma fram till vad kvalitet var – just i deras verksamhet.

»Vi kom fram till att kvalitet för våra elever är att vi ser var de befinner sig i sitt lärande. För att åstadkomma det behövde vi formulera exakt vad som krävs för att nå olika kunskapsmål inom ett ämne. Först då kunde vi sätta in rätt åtgärder i tid.«
En genomtänkt organisation där alla synliggörs och deltar i beslutsprocesserna är en förutsättning för allt kvalitetsarbete.

Nya Elementar har arbetslag med 10–12 medarbetare i varje och en gruppledare. Gruppledarna är chefer på 50 procent och arbetar resten av tiden ute i verksamheten för att behålla närheten.

Ett sätt att säkra kvaliteten är kollegehandledning. På Nya Elementar handlar det bland annat om att en lärare kan sitta med på en annans lektion för att analysera det som händer i klassen. I annan verksamhet kan en kollega följa med på kundbesök.
»Det är viktigt att lärare vågar ta upp frågor som: Jag har problem i den här klassen, hur skulle ni ha gjort?«, säger Lars Gustavsson, som av princip alltid internrekryterar när det går för att de anställda ska se utvecklingsmöjligheter.

Gruppledarna sitter alla i ledningsgruppen. Tillsammans med ledningsgruppen arbetar samverkansgruppen som består av representanter från alla arbetslag. Dessa representanter har blivit utsedda av sitt lag och har därför gruppens fulla förtroende.

»Vi har inte haft en enda facklig konflikt sedan 1999 eftersom alla är med i besluten.«
Alla beslut är öppna och alla de 110 anställda på skolan kan ta del av vilka alternativ som funnits och varför de har ratats. När det gäller större beslut gör skolan pilotprojekt. Som i höstas när klasserna avskaffades och skolan i stället började organisera eleverna i grupper om 60 som bryts ned i olika 20-grupper.

»Vi gör konkreta listor på saker vi ska förbättra och bockar av hela tiden. Det gäller att fokusera och prioritera, även när saker inte går som planerat«, säger Lars Gustavsson.
Kvalitetsarbetet alstrar en hel del administration, medger han. Varje lag har verksamhetsplaner som utvärderas.
»Lärare brukar avsky administration, men eftersom mallarna är enkla och tydliga går det bra.«

När kvaliteten, trots ansträngningarna, inte håller måttet drar han sig inte för drastiska åtgärder, som att anmäla sig själv till arbetsmiljöverket när olika förvaltningar inte kunde hitta lösningar på problem som drabbade skolans elever och personal.
Arbetet med att utveckla Nya Elementar från att vara en grundskola till att bli ett utvecklingscenter har gett mersmak. Nu hoppas Lars Gustavsson kunna exportera konceptet till andra kommuner och länder.
»Man måste våga tänka stort och tro att man kan åstadkomma saker«, säger han.


Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.