Nio steg till din bibel

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

Den som är otålig kan lätt lockas att försöka gå rakt på lösningarna: vad ska vi göra? Men vissa frågor är helt enkelt för stora och sammansatta för det. Strategifrågorna är ett typiskt exempel, alltså vad ditt företag ska göra för att tjäna pengar i framtiden.

Ingen kan omedelbart kläcka rätt svar på den frågan.
Lösningen är en större eller mindre process. Frågan måste förvandlas till ett projekt – alltså ett arbete där problemet delas upp i flera steg och alla accepterar att inte kunna veta från början vad det slutliga svaret ska bli.

Att göra affärsplan är en sådan process.
Affärs- och managementkonsulterna Bengt Eliasson och Christian Kolár har skrivit boken »Affärsplanen – praktisk handledning för affärsplanerare« (Liber) som är en hand att hålla i. Här är deras väg till en färdig affärsplan i nio steg.

1. Hitta er själva på kartan
Lista den grundläggande affärsidén, historiken som förklarar varför ni är där ni är, ägarförhållanden och andra basfakta. Hur ska kontaktnätet beskrivas, vilka är nyckelpersoner och hur ser organisationsschemat ut? Alla som deltar ska veta var ni står.

2. Prata samma språk
Affärsstrategi är en värld full av svåra begrepp och ibland rent fikonspråk. Se till att alla förstår begreppsapparaten så att ni talar om samma saker.
Vet alla vad produktlivscykeln är? Vilka affärspositioner finns och vilka av dem är bäst?

3. Granska affären från alla håll
Här sker en grundlig genomgång av vad ni faktiskt sysslar med.
Vilka produkter eller tjänster tjänar ni pengar på? Vilka behöver utvecklas? Vilka behöver ersättas av nya för att ni inte kommer att kunna tjäna pengar på dem i framtiden?
Vilken marknad arbetar ni på? I vilket segment? Vilka är målgrupperna och vilka är konkurrenterna?
Fungerar försörjningskedjan? Be­hövs det nya leverantörer eller samarbetspartners? Fungerar logistiken?
Har vi rätt organisation? Behöver den förändras, minskas eller byggas ut?
För att bättre få syn på var ni befinner er och vad som behöver göras stäms verkligheten av mot olika teoretiska modeller, till exempel produktlivscykeln. Är ni i pionjärfas, tillväxtfas, mognadsfas eller nedgångsfas?

4. Hitta styrkor, svagheter och ny strategi
Den klassiska SWOT-analysen sorterar ut vad som är era starka och svaga punkter. Alla kan bidra i denna analys som är första steget mot en uppdaterad strategi. Här tar också visionen form – bilden av det övergripande målet tre till fem år framåt i tiden.
Räkna med att få gå tillbaka och formulera om strategin under arbetets gång.

5. Mät och räkna
Nu är det dags att göra en ekonomisk analys och hitta rätt styrmodell. Dagens resultat granskas med hjälp av lämpliga nyckeltal och sedan gäller det att hitta de nyckeltal som kan bidra till att driva utvecklingen åt rätt håll i fortsättningen.

6. Kör »flygsimulatorn«

Om du har hittat rätt ekonomisk styrmodell så ska det nu gå att stoppa in olika tänkta siffror för framtiden och se vad som händer. Finns det nyckeltal som hamnar på kritiska nivåer? Ger de insatser ni planerar tillräcklig avkastning tillräckligt snabbt? Klarar vi en försäljningssvacka på 15 procent? Finns det några alternativ som behöver förberedas redan nu?

7. Lås fast spakarna
Ni har justerat färdigt i simulatorn och hittat den optimala tänkta affären. Då är det dags att »låsa spakarna«, det vill säga dokumentera affären i en budget, som ett styrinstrument för vardagen. Nu vet du hur stora investeringar ni tål, vilka resultat som förväntas och hur mycket kapital som behövs.

8. Analysera riskerna
Maskiner kan gå sönder, nya konkurrenter kan dyka upp, räntan kan höjas och nya lagar införas som stjälper kalkylerna på ända. Hur stora är dessa risker, hur sannolika är de och hur känsliga är ni för dem? Analysera er risknivå och simulera olika situationer på nytt.

9. Skriv en handlingsplan
Nu vet ni äntligen var ni är, vad ni pratar om, hur ni fungerar, vad ni är bra och dåliga på, vart ni vill komma, hur mycket pengar ni ska satsa och tjäna och hur stora risker ni är beredda att ta.
Då är det bara handlingsplanen kvar. Den blir olika detaljerad beroende på vilken strategisk eller operativ nivå du arbetar på. Men se till att planen listar vad som ska göras, varför det ska göras, när det ska göras och vem som ska göra det.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.