Förbjöd mobilen – fick mer gjort
Har du funderat på hur du skulle klara dig utan mobiltelefon eller mejl? Några som vet hur det känns är medarbetarna på Klikki, ett företag specialiserat på digital marknadsföring. Under tre veckor i våras genomförde de en tävling som gick ut på att hålla sig borta från mobilen och mejlen under vissa tider varje dag.
Reglerna var enkla:
1. Lägg din mobil i en låda varje dag klockan 10.00 och låt den ligga där fram till klockan 12.00. Upprepa samma sak mellan klockan 14.00 och 16.00.
2. Läs inte e-post mellan klockan 14.00 och 16.00.
3. Lägg undan mobilen och låt din laptop vara stängd under alla möten.
För att öka spänningen utlyste företaget även en tävling. Tävlingen gick ut på att den som blev påkommen med att bryta mot någon av reglerna fick en så kallad ”checky” som registrerades i ett molnbaserat kalkylblad. Flest registreringar förlorade.
Tobias Wallén tipsar:
1. Förankra mobil- och mejlpolicyn hos medarbetarna, så att ni lägger ribban på rätt nivå och inte inför fyra timmars mejlfritt om dagen om det är näst intill omöjligt att upprätthålla. Sätt ändå lite press på er så att det inte blir för enkelt.
2. Använd ett tävlingsmoment som är tidsbegränsat. Det gör att folk blir mer på tårna. Samtidigt är det viktigt att det blir ett roligt inslag. I vårt fall började vi googla mobilskal tidigt och hittade några riktigt fula varianter.
3. Ha en lättsam inställning till tävlingen. Ett viktigt kundmöte måste få bryta workfulnessen, det är självklart. Det ska inte ställa till det utan användas så att det hjälper.
”Om någon gick förbi kvart över tio med telefonen i handen skrek vi ’checky!’. Den som fick flest checkys måste då använda ett mobilskal som teamet har valt ut under två månader. Ett extremt fult mobilskal”, säger Tobias Wallén, teamledare på Klikki.
Efter att ha prövat metoden i tre veckor gjorde företaget en utvärdering av hur medarbetarna hade upplevt det. Nio av tio var positiva och tyckte att det haft en positiv effekt på arbetet. Bland annat beskrev de att de varit mer närvarande och mer produktiva under de mobil- och mejlfria timmarna.
De blev också bättre på att planera sin tid eftersom de inte hade hela dagen på sig att exempelvis kontakta kunder, utan var tvungna att klara av den typen av ärenden innan mobilerna samlades in och e-postprogrammen stängdes av.
Detta rimmar väl med den metodik kallad workfulness som hjärnforskaren Katarina Gospic har varit med om att utveckla och som var bakgrunden till att Klikki testade arbetssättet. Workfulness går just ut på att minska de negativa effekterna av mobiltelefon och e-post på jobbet.
”En sa att det varken gjorde till eller från, men jag tror att han har ganska bra workfulness som det är. Jag ser inte honom hålla på med telefonen så ofta”, säger Tobias Wallén.
De nackdelar som Tobias Wallén upplevde med testet var att det tog lite tid att anpassa sig till de nya reglerna.
Många var också oroliga för att inte kunna svara sina kunder tillräckligt snabbt, en oro han tror är obefogad.
”När man får en fråga är det klart att det är bra att svara direkt, men kunderna förväntar sig inte att man ska återkomma inom 15 minuter. Om man tror det och känner så, ger det upphov till en stress i det dagliga arbetet som jag är helt övertygad om påverkar negativt i längden”, säger han.
Tävlingen är nu avslutad, men förhållningssättet lever kvar på Klikki. Även om det inte längre sker någon kontroll av hur mobil och mejl används finns det en allmän uppfattning om att mobilen inte ständigt ska ligga framme. Dessutom föredrar många att stänga av mejlprogrammet när de jobbar med något viktigt.
Och mötena ska även fortsättningsvis vara mobilfria.
”När Katarina Gospic var här berättade hon att när du håller ett föredrag eller har ordet på ett möte och någon tar upp en mobiltelefon, reagerar din hjärna på samma sätt som när du blir fysiskt slagen. Din kropp känner inte någon fysisk smärta, men hjärnan upplever det som en fientlig handling. De orden satte sig verkligen hos teamet.”
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.