Mediedrevet – ett tangenttryck bort

Kommunikation
Text: Redaktionen
Publicerad

Turerna kring Marianne Samuelsson, före detta landshövding på Gotland, visade att det chefen säger på ett internt möte snabbt kan hamna i offentlighetens ljus. En medarbetare spelade in ett internt möte med sin mobil och lämnade sedan inspelningen till lokalradion. Inom ett dygn var mediadrevet ett faktum.

Landshövdingens förklaringar och ursäkter hjälpte inte, hon tvingades avgå.

Med mobiltelefoner och webbkameror kan vem som helst göra inspelningar på jobbet. Och sedan på egen hand sprida inspelade samtal och filmer via nätet, till exempel via YouTube eller på sin sida i Facebook. Via bloggar och twitter sprids seriös information, skvaller och rykte med ett tangenttryck.

22 procent av cheferna känner sig mer påpassade i dag på grund av sociala medier och annan teknik. Det visar Kompetensgalans undersökning om att vara chef i det nya mediesamhället.

Det som framför allt oroar är att sociala medier gör det möjligt för vem som helst att sätta igång ett drev, och det är lätt att göra anonyma inlägg. Det är dessutom lättillgängligt  i Sverige har de flesta tillgång till datorer.

Men många av de chefer som är rädda för sociala medier är troligen inte själva användare.
Det säger Stefan Ronge, vd på pr-byrån Deportivo.

Traditionellt skickar företag ut budskap, ofta genom en kommunikationsansvarig. Idén med sociala medier är kontakt mellan människor som delar intresse, åsikter, yrke.
Han menar att för att ha utbyte av sociala medier måste man vara öppen.

Det innebär samtidigt att man måste vara förberedd på kritik.
Han tar ett exempel:
 Om man har ett twitterkonto där man berättar om företaget och dess produkter   och företaget hamnar i en kris. Då kan man inte stänga twitter-kanalen, utan måste vara beredd på att prata om krisen där.
Fördelen, menar han, är att man kan förklara och ge bakgrunden till krisen på ett mänskligt sätt.

 I en pressad situation kan man därmed få större förståelse. Man har en personlig avsändare, kan bemöta kommentarer och föra en dialog i stället för att bli citerad av någon annan.
Men, menar Stefan Ronge, en chef ska inte känna sig tvingad att använda sociala medier om han eller hon inte känner sig bekväm med det.

 I stället kan man se till att ha medarbetare som använder sociala medier.
Hans råd är att testa.

 Pröva att blogga och twittra så att du får en känsla för hur det fungerar. Lyssna, försök förstå och se möjligheterna.
Att till exempel hindra kritik av företaget via sociala medier fungerar inte.

 Skapa dina egna verktyg så att du själv kan berätta din historia. Om du inte finns där kan du bara se på när det händer.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.