Lean sprider sig som en löpeld
Biltillverkaren Toyota i Japan förknippas framför allt med begreppet Lean administration. Det innebär i korthet att man skalar bort onödiga delar i tillverkningsprocessen. Grundtanken är också att alla medarbetare ska känna ansvar och bidra med förslag som förbättrar processerna.
I Sverige brukar lastbilstillverkaren Scania nämnas som det företag som kommit längst med Lean. Men nu börjar begreppet sprida sig till andra branscher utanför industrin, exempelvis vård och omsorg, banker och försäkringsbolag.
Niklas Modig, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm, har studerat Lean i Japan. Han skriver just nu en avhandling i ämnet som kommer att presenteras nästa år. Niklas Modig menar att det finns vissa missförstånd kring Lean.
»Den största svårigheten med att ta till sig Lean är att det inte alltid definieras tydligt. Lean kan betyda helt olika saker på olika arbetsplatser, därför kan det upplevas som att man bara ska jobba snabbare, vilket inte är meningen«, säger Niklas Modig till tidningen Arbetsliv.
Men det finns vissa delar av Lean som alla chefer kan ta till sig av. En är att alla medarbetare ska känna delaktighet och ansvar för helheten.
»Man kommer långt genom att vända perspektiven; från att företaget ska se till att medarbetarna har något att göra, till att alla medarbetare tar ett helhetsansvar och fokuserar på hur teamet tillsammans kan skapa mervärde för kunden«, säger Niklas Modig till tidningen Arbetsliv.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.