»Jag är en iskall individ«

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

Henrik Frenkel intervjuade Jan-Åke Jonsson, vd på Saab:

Hur är stämningen på Saab just nu?
»Oerhört entusiastisk. Det kanske låter konstigt, men det beror på att 4 000 människor samtidigt väntar på en sak: att vi ska komma igång som ett eget företag i en ny struktur.«

Så var det inte för ett år sedan. Då var ni på randen till konkurs?
»Då hade vår ägare kört slut på pengar. Och General Motors pengar sinade fortare och fortare. Då fick man prioritera vilka verksamheter man inte hade råd att ha kvar. Under den perioden var det säkert tufft för många människor i vår verksamhet. Det fanns en väldigt stor motivation, men också en väldigt stor osäkerhet.«

Informationen de fick från medierna var att ni hade gått med förlust femton år i rad, och GM ville inte ha er. Vad kunde du säga som motvikt?
»Jag engagerade mig väldigt intensivt i kommunikationen både internt och externt just då. Men den externa kommunikationen var inte så kul alltid, den fokuserar väldigt mycket på person. Och det påverkar både anställda och familj. Jag såg till att vara ute och träffa media ofta, oavsett om det var dåliga eller bra nyheter. Jag sa till de anställda ’hör ni inte nyheten från mig, så tro inte på det.’«

Och den svenska regeringen har varit väldigt kallsinnig mot er?
»Under en viss period i mars och april så var debatten väldigt sorglig. Man nedvärderade svenska varumärken, och det tycker jag är dåligt. Och det har jag uttryckt till höga individer inom regeringen och även till media. Det tror jag var viktigt. Man får förtroende för mig som ledare om jag tar verksamheten i försvar när vi blir felaktigt kritiserade.«

Maud Olofsson sa till exempel att Saab skulle bygga vindkraftverk i stället för bilar?
»Det var så dumt sagt att det inte var värt att kommentera. Svensk fordonsindustri har byggts upp under 80 år och vi har en fantastisk underleverantörsstruktur. Vill man slänga det i soptunnan, och bara satsa på vindkraft, så låter det inte seriöst för mig. Jag var nog mest besviken att en person i den positionen kan uttrycka sig på det sättet. Jag tycker det var amatörmässigt.«

Hur har du lyckats motivera dig själv under den här svåra tiden?
»Du måste ha en grej du tror på. Och det får inte vara en naiv tanke, utan det måste vara baserat på fakta. Du måste också vara oerhört detaljkunnig. Du måste ha ett bra grepp om vad du tror på, annars är det svårt att argumentera. Men även ens personlighet är viktig. Jag är en ganska lugn och ibland iskall individ. Jag är kanske inte lika emotionell som andra. Har man den tryggheten är det ganska enkelt att gå igenom stormar.«

När Koenigsegg kom upp på bordet som köpare, framstod inte de som ganska udda?
»Det är klart när man går igenom de olika kandidaterna, försöker man analysera ’vad är det här för kufar som kommit hit’. Så tror jag några inom Saab tänkte.«

Om den ekonomiska lösningen som ska vara klar i slutet av oktober spricker, vad gör ni då?
»Vi har en rad alternativplaner, en del mer riskfyllda än andra. Men det vi jobbar på just nu är väldigt solitt.«

Ser du det som ett alternativ att Saab ska läggas ner?
»Nej, det gör jag inte. Det är ju inte gratis att lägga ner ett företag. Och det finns stora värden i Saab som många vill ta del av.«

Du är en del av Saabs historia, Saabs förlusthistoria. Du åker väl ut om det kommer in nya pengar?
»Åker jag ut? Ja, så är livet i sådana här situationer. Men det är den del av utmaningen. Det är sådant man får acceptera. Livet är tufft.«

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.