Hotell har hittat talanger genom audition
I oktober 2007 testade Clarion för första gången sin nya rekryteringsmetod – audition. Tillvägagångssättet är känt från tv-programmet Idol. Kandidaterna får möta en jury i några minuter och berätta om sig själva. Men de slapp sjunga.
Den gången kom cirka 500 kandidater till ett Clarion-hotell i Stockholm för att tävla om cirka 200 tjänster. Nu har metoden utvärderats av projektledaren Ulrika Rosén.
Vad har ni kommit fram till?
»Cirka 60 av de 500 som kom på audition fick anställning hos oss. 20 procent av dem har slutat sedan dess. Vi är väldigt nöjda med resultatet eftersom vi har fått in personer som aldrig tidigare jobbat i branschen, men som passar ypperligt i sin roll.«
Gjorde ni något misstag som ni har lärt er av?
»Vi måste vara ännu tydligare med vilken tuff arbetssituation det är i hotellbranschen. Det kan se så glamoröst ut men det är hårt slit. Det är inte bara att le och kunna ta människor. Man måste också kunna hantera människor i väldigt stressade situationer. Många som var helt nya i branschen insåg efter ett tag att de inte klarade tempot.«
Har ni några konkreta exempel på bra rekryteringar?
»Vi hade en kandidat som var helt utan hotellerfarenhet och hade sökt cirka 200 jobb innan hon kom till oss. I en talangworkshop fick hon möta en annan tjej som hade stor vana från branschen. I övningarna blev den erfarna tjejen lätt stressad och irriterad, medan den oerfarna klarade situationerna väldigt lugnt och behärskat. Hon är nu anställd och fungerar jättebra hos oss.«
Kan andra branscher använda sig av den här metoden?
»Jag har själv jobbat inom sjukvården och tror att även det skulle passa även där. Man får en så mycket bättre verksamhet om man jobbar med människor som har rätt inställning. Även inom skolan kan det vara lämpligt. Lärare arbetar också med människor och i skolan är personer som skapar ett bra klimat väldigt viktiga.«
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.