Klara krisen
Det är kris. Finns det en krisplan följer ni givetvis den. Om det inte finns en krisplan bör en sådan upprättas. Där ska det framgå vilka olika handlingsalternativ som finns om det till exempel inträffar ett rån, en brand, om någon skadas, om någon på företaget misstänks för brott eller om stora förändringar i personalen är att vänta.
Planen ska visa vem man ska vända sig till i respektive situation, när ni ska öva, vilka personer som känner till rutinerna samt exempel på nummer till larmcentral, företagshälsovård, anhöriga osv.
Glöm inte öva. En krisplan kan vara aldrig så bra, men den är inget värd om man inte testar den. Eller som Lottie Knutson, Fritidsresors informationsdirektör under tsunamin, säger:
”Skarpt läge kräver övning.”
Om en person är drabbad av en akut kris måste du se till att hon/han har någon hos sig. Se även till att vara öppen och informera om vad som händer och att vara tillgänglig.
Förmedla professionell hjälp om sådan är önskvärd.
Om krisen handlar om oegentligheter på arbetsplatsen kan det krävas vidareutbildning inom till exempel etik och moral.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.