Hälsa på rätt sätt
De senaste åren har det uppstått förvirring i hälsningsfloran. Några vill kindpussa, andra vill kramas. En tredje grupp tycker att handslaget fungerar bäst i alla lägen. Hur ska chefen tänka?
Vi har tagit hjälp av Magdalena Ribbing, författare till boken »Snabbetikett«.
Hon avråder chefer från att omfamna sina medarbetare och kolleger.
»Jag har svårt att förstå kramande, annat än om man är nära vänner. Egentligen är det inget fel att kramas, men det måste finnas en inbyggd ömsesidig vänlighet. Så fort kramen är oönskad får den fel effekt.«
Så här gör du när du möter…
…en affärsbekant eller kund
Vid första mötet: satsa på handslaget. När ni har träffats flera gånger kan det kännas naturligt med en kram. Men det bygger på att både du och den andra parten vill det. Om du är det minsta osäker: sträck fram handen.
… din medarbetare
Om ni har byggt upp en nära relation, kan en kram kännas passande vid särskilda tillfällen. Men passa dig för att tränga dig på i en situation där medarbetaren är i kris. Ett handslag och att säga »mina tankar är med dig« räcker.
… en rekryterare/ny arbetsgivare
Håll dig till handslag, även om du känner någon av personerna som är med på intervjun. Stå still när du hälsar, ge den andra personen din odelade uppmärksamhet i ett par sekunder. Ge ett fast och tryggt handslag.
… en bekant på minglet/festen
Kindpussar har blivit vanligare i mingelsammanhang. Men ett handslag fungerar också. Ska du kindpussas, tänk på följande:
Din högra kind ska möta motpartens högra kind. Det handlar inte om att kyssa på kinden. Det ska vara som en pust, inte en puss. Man nuddar bara vid kinden. Män kysser inte varandra på kind. En snabb omfamning eller handslag räcker.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.