Gäller min konkurrensklausul?
Marie Bengtsson:
Konkurrensklausuler är tillåtna om de är skäliga. En viktig förutsättning för att de ska vara skäliga är att arbetstagaren får en ekonomisk kompensation för den begränsning i yrkesfriheten som konkurrensklausulen faktiskt innebär, om någon.
Kompensationen brukar betalas månadsvis och vanligtvis uppgå till skillnaden mellan månadslönen hos den tidigare arbetsgivaren och den lägre lön som arbetstagaren får eller borde kunna ha fått i en ny anställning. Ibland bestäms ett maxbelopp för ersättningen till en viss procent, ofta 60 %, av månadslönen hos den tidigare arbetsgivaren.
Ersättningen ska betalas så länge som konkurrensförbudet gäller. För att klausulen ska vara skälig ska förbudstiden inte vara längre än den beräknade livslängden för arbetsgivarens skyddsvärda know-how, och i normalfallet aldrig längre än två år.
I ditt fall är det tre månader, vilket normalt är förhållandevis kort. Det är heller inte alla företag som kan binda sina arbetstagare med konkurrensklausuler. Det ska vara fråga om företag som utvecklat eller förvärvat tillverkningshemligheter eller därmed jämförbart företagsspecifikt kunnande som skulle skada företaget om det blev känt för konkurrenter.
Även konsultföretag brukar anses ha ett berättigat intresse av att binda sina konsulter med konkurrensklausuler. För att kunna avgöra om en konkurrensklausul är giltig eller inte måste man göra en helhetsbedömning av alla omständigheter i det aktuella fallet, även om ersättningsdelen är en viktig del i en sådan bedömning.
Eftersom du faktiskt redan har ingått anställningsavtalet och konkurrensförbudet är en del av avtalet, måste du avgöra om konkurrensklausulen är skälig eller inte och om du skulle bryta mot den om du tar anställningen som VD på det konkurrerande företaget.
Det är ofta inte lätt att avgöra det och det kan vara bra att kontakta en juridisk rådgivare, bl.a. eftersom det kan bli fråga om stora skadestånd för brott mot konkurrensklausulen. I samband med att du diskuterar hur och när din anställning som försäljningschef ska avslutas kan det vara lämpligt att diskutera och förhandla konkurrensförbudet, där ersättningsfrågan är det mycket starkt argument.
Möjligheten finns, och det är ofta lämpligt, att göra en skriftlig överenskommelse om vad som ska gälla i samband med att du slutar där alla relationer mellan dig och arbetsgivaren regleras, som t.ex. uppsägningstid, arbetsplikt eller inte under uppsägningstiden, konkurrensförbudet, semester etc. Genom förhandling brukar oftast parterna kunna träffa en för båda tillfredsställande lösning.
Om du får anställningen som VD är det bäst att redan vid anställningstillfället förhandla innehållet i en eventuell konkurrensklausul för det arbetet. Då har du vanligtvis en bättre förhandlingssituation än när du vill sluta anställningen. Målsättningen för din del är förstås att inte bli bunden överhuvudtaget av en konkurrensklausul, även om det är vanligt att en sådan klausul ingår i ett VD-avtal. Det är viktigt att du redan vid anställningstillfället vet vad som gäller när anställningen upphör och att det är rimliga villkor för båda parter.
Med vänlig hälsning/Marie Bengtsson
Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.