Fyra verktyg för att älska ditt jobb
Beteendevetaren Susanne Lötbom har nyligen kommit ut med boken »Älska ditt arbete!« (Ica bokförlag)
Hon menar att det finns en faktor som mer än alla andra avgör om du tycker att det är kul att gå till arbetet.
»Det viktigaste är att man har rätt attityd, att man väljer att ha det roligt på jobbet.«
Vad kan man mer göra?
»Det är viktigt att fokusera på de underliggande värderingarna. Tänk på varför du ville bli chef från början. Du kanske ville skapa ett mervärde för andra, eller utveckla dina medarbetare. Om du fokuserar på det, kan du känna mer glädje och mening. Du bestämmer dig helt enkelt för att tycka om ditt nuvarande arbete tills du har bestämt dig för att göra någonting annat«, säger Susanne Lötbom.
Om allt ändå känns jobbigt?
»Försök att skratta mycket – man får det man ger. Som chef är man tyvärr ganska ensam och har få att dela sina bekymmer och glädjeämnen med. Därför är det bra att ha någon utanför jobbet, exempelvis en annan chef, att ventilera sina tankar med.«
Fyra sätt att öka arbetsglädjen:
1. Stoppa hypertankarna
De flesta tankar som mal i huvudet handlar inte om hur bra du är. Det är oftare ett ältande av saker som ska göras, eller att du har sagt något dumt. Det kallas hypertänkande och kväver arbetsglädjen.
»Hypertänkande fokuserar på det negativa och ökar din självupptagenhet eftersom man lätt börjar tro att allt handlar om en själv. Om man granskar tankarna så handlar det ofta om löjliga saker som inte går att påverka i stunden«, säger Susanne Lötbom.
Åtgärd: Prata inte jobb hemma. När du har kommit halvvägs hem, bestäm dig för att sluta tänka på jobbet. Du kan välja att ta upp tankarna igen nästa morgon, men då brukar du ofta ha glömt vad det var som bekymrade dig. Om du överanalyserar något du sagt eller gjort, försök tänka »Om någon annan hade sagt samma sak, hade jag tagit det så allvarligt?«
2. Var som en gås
Som chef får du ibland ta emot glåpord eller påhopp som riskerar att trycka ner dig. Är du alltför känslig och blir ledsen, har du svårt att fokusera på arbetsuppgifterna eller känna genuin arbetsglädje.
Åtgärd: Låt glåporden rinna av dig som vatten på en gås. Kom ihåg att påhoppen sällan handlar om dig som person, utan om din roll som chef. Ibland är det värdefullt att som chef kunna stänga av sina känslor.
»Analysera samtalet i efterhand och skala bort de värdeladdade orden. Försök se vad personen egentligen vill säga«, säger Susanne Lötbom.
Om du blir riktigt illa behandlad av en medarbetare, markera tydligt att det inte är okej. Som chef behöver man inte tåla vilka påhopp som helst.
3. Be om hjälp
Om du ständigt är överhopad av arbete, är det svårt att känna lust och glädje i arbetsdagen.
För att trivas på jobbet måste du delegera.
»Du har inte blivit chef för att göra allt själv utan för att skapa förutsättningar för att andra ska göra jobbet så bra som möjligt«, säger Susanne Lötbom.
Åtgärd: Delegera mer än vad du gör i dag. Det får också medarbetarna att växa.
Försök också att skapa ett sådant klimat att medarbeterna vågar säga ifrån om de känner att de inte klarar av uppgiften. En annan fördel med att delegera är att du känner dig mindre oumbärlig. Du kan exempelvis vara sjuk och hemma från jobbet utan att få dåligt samvete. Arbetet rullar på ändå.
4. Tid till dig själv
När dina dagar är uppbokade från morgon till kväll med ständiga möten och samtal, finns ingen tid för reflektion och framåtblickande. Då är det svårt att känna mening i arbetet. Du glömmer lätt helheten.
Åtgärd: Planera in tid för dig själv i din jobbalmanacka. Du behöver inte bestämma vad tiden ska läggas på. När du får tio minuter för reflektion, sänks stressnivån och du känner dig lugnare och gladare. Du får också tid att fundera över hur du verkligen vill ha din arbetsdag, vad ska du fylla den med, och hur mycket tid ska du lägga på respektive arbetsuppgift.
Ta också tid till lunch. Gå helst bort från arbetsplatsen en stund. Då är du laddad att jobba igen när du kommer tillbaka.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.