Ta in medarbetarna i etikarbetet
Jag tror att det här hänger ihop med att det är vår förmåga att arbeta med djupare frågor om värderingar och livssyn som gör oss till människor. Allt fler medarbetare menar att arbetet är en väsentlig del av livskvaliteten. Att då få vara med om ett intressant och meningsfullt arbete i organisationen känns bara rätt.
Förutsättningen för att arbeta praktiskt med etik – och också för många det största hindret – är att det finns realistiskt med tid. Snabba genvägar är ingen idé, det straffar sig bara. Att satsa ordentligt med tid under en längre period har visat sig ge både ökad kvalitet, starkare varumärke och större välbefinnande hos medarbetarna.
Dessutom måste det finnas ett begripligt syfte med etikarbetet med en konkret kopp-ling till hela verksamheten.
För att arbetet ska få tyngd och legitimitet i organisationen krävs också en aktiv ledning som både tillstyrker och deltar i etikarbetet.
Det behövs en kommunikativ strategi med ett antal grundläggande steg för att lyckats med det praktiska etikarbetet. Den bygger framför allt på att involvera och engagera så många som möjligt av medarbetarna. Så här kan de fem stegen se ut:
1. ANALYSERA DAGSLÄGET
Allra först beskrivs läget som det ser ut i dag. Vi utgår ifrån att om vi gemensamt vill skapa större framgång i framtiden, måste vi ha en realistisk bild av var vi befinner oss i dag.
Det sker genom att på allvar och tillsammans beskriva verkligheten som vi uppfattar den, som vi kan förändra den. Där börjar vägen till utveckling och lärande.
Frågor att ställa sig är: Vilka värdering-ar och beteenden dominerar i hela eller i delar av organisationen? Vad utmärker vårt sätt att till exempel bemöta våra kunder, att hantera konflikter, att samarbeta och vilja utvecklas?
Startar man med sådana frågor blir de allra flesta medarbetare helt naturligt aktiva. Att engagera dem är nödvändigt eftersom de har den bästa kunskapen om hur det är och fungerar i verksamheten. På det här sättet kommer medarbetarna naturligt att ta ansvar för den process som de själva deltar i. Kom ihåg att beskriva både det som är positivt och det som är negativt. Börja gärna i det positiva, det ni känner er stolta och glada för.
2. BESKRIV VÄRDERINGARNA KONKRET
Nu lyfter vi blicken och beskriver gemensamt de grundläggande värderingar och normer som vi vill utveckla. Det är viktigt att inte bara formulera stora och vackra ord utan att också vara konkret och beskriva vad begreppen betyder i praktiken. Detta för att försäkra sig om att man verkligen menar samma sak och för att bli ännu tydligare för utomstående.
I de flesta grupper och organisationer finns redan en hel del önskvärda inställ-ningar och beteenden som man vill utveckla och se mer av framöver. Har man arbetat seriöst i det första steget är mycket redan vunnet.
3. BESTÄM VILKA INITIATIV SOM SKA TAS
Här handlar det om alla initiativ och åt-gärder som måste till för att vi ska kunna ta oss från hur det är i dag till hur vi vill att det ska vara framöver.
Det är helt avgörande att man inte bludd-rar diffust, utan blir så konkret som möjligt vad gäller både stora och små åtgärder. Det kan vara förslag på vad organisationen i sin helhet ska göra eller vad man tycker att chefen borde åtgärda. Men lika angeläget är att fundera ut – och högt formulera inför den närmsta gruppen – vad man själv ska ta för initiativ. Väldigt lite blir gjort om vi bara förväntar oss att andra ska agera.
4. FÖLJ UPP OCH UTVÄRDERA
Ett moment återstår som det tyvärr slarvas med alltför ofta, nämligen att följa upp och utvärdera när det gått en tid. Frågor: Hur har det gått? Vilka initiativ har vi verkligen tagit och vad har de resulterat i? Har kvali-teten ökat? Mår medarbetarna bättre? Har vi skäl att tro att kunderna ser mer positivt på oss?
5. FORTSÄTT, FORTSÄTT, FORTSÄTT
Etik är inget man tar upp en gång och sedan är färdig med. Etik är något man alltid jobbar med och som om och om igen måste integreras i den löpande verksamheten. Etik ska vara en naturlig del i arbetet med verksamhetsplanen, i utvecklingssamtalen, i rekryterings- och introduktionsarbetet, i kvalitetsarbetet. Det är då begreppet blir meningsfullt och till nytta för alla i verksamheten.
KOM IHÅG: I ett bra etikarbete -stannar man inte bara vid att identifiera och föränd-ra beteenden. Försök också att medve-tandegöra och påverka de föreställningar – vär–deringar, normer, syn på uppdraget, människosyn – som finns bakom och styr det konkreta handlandet. Det är ett spännande och helt nödvändigt arbete om man vill nå resultat. Naturligtvis är det inte helt okomplicerat, men i ett öppet och tydligt samtal om varför vi gör som vi gör, växer helt enkelt denna medvetenhet fram.
En förutsättning för sådana samtal är att de leds av en person som själv kan vara öppen och tydlig, och som är intresserad av sina medarbetare som människor.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.