Farligt att stänga av sociala nätverk

Kommunikation
Text: Redaktionen
Publicerad

»Att stänga av Facebook på arbetstid är som att förbjuda de anställda att ringa ett samtal eller skicka ett mejl på lunchen.« Det säger Lennart Hast, civilekonom och doktorand i marknadsföring och medier vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet till Jusektidningen.

»Företagen vet inte hur de ska förhålla sig till internet och därför är det lättast att instinktivt säga nej. Men företag måste finnas där kunden finns«, fastslår Hast.

Johan Ronnestam som driver sajten ronnestam.com håller med:

»Det är dags att uppgradera mellancheferna när det gäller de nya medierna. De flesta på mellanchefsnivå fick sin utbildning för tio-femton år sedan och de saknar relevanta kunskaper i de nya medierna. På mina föreläsningar är det en eller två som känner till Twitter.«

Är man chef bör man minst finnas med på Facebook och Twitter, menar Ronnestam. Inte nödvändigtvis för att delta, men för att vara medveten om dynamiken som finns i de nya sociala medierna.

De nya medierna kan också användas som rekryteringsverktyg. It-företag och advokatbyråer använde sig exempelvis av det virtuella datorspelet Secondlife för att hitta experter på it och it-rätt i mitten av 2000-talet.

När man rekryterat unga medarbetare är det ändå viktigare att ha koll på och tillåta sociala medier.

»Den yngre generationen medarbetare kommer inte acceptera att bli behandlade som idioter«, säger Johan Ronnestam.

Källa: jusektidningen.se

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.