Experten: 10 tips för att göra succé som talare
Är du obekväm på scenen? Här är den irländske retorikexperten David Nihills bästa tips för att lyckas med en presentation som chef.
Som chef ingår det i ditt jobb att prata inför andra – oavsett om det är på en stor eller mindre scen. Fast precis som allt annat ger övning färdighet och är du ny i din roll kan det kännas skrämmande att hålla ett tal eller en presentation.
David Nihill är expert i retorik och delar här med sig av sina bästa tips till chefer för att lyckas på scenen.
1) Börja med en story
Genom att sätta ditt budskap i ett sammanhang får du enklare med dig publiken. Kanske kan du koppla det du ska prata om till en självupplevd händelse eller din egen personliga historia. Håll dig kort för att inte förlora åhörarnas uppmärksamhet.
2) Håll på nyckelorden
Framför dig har du åhörare som försöker anteckna det du ska säga. Då är det viktigt att vänta med nyckelorden (alltså det viktigaste av du vill få fram) till i slutet. Det är nämligen mer troligt att dina åhörare minns det ordet om du sparar det till slutet av meningen.
3) Sätt introt
Dina första 30 sekunder på scen är viktiga. Det är då du kan fånga din publik. Öva därför på ditt intro och memorera det du ska säga om du är nervös.
4) Bryt mönster med 3-2-1–metoden
Vi människor har enkelt för att skapa mönster i det vi lyssnar på. Därför kan du använda dig av 3-2-1–metoden där du visar upp tre stycken exempel där det sista bryter mönster. Det kan bli humor eftersom det bryter ett förväntat mönster.
5) Låt någon annan presentera dig
Finns det möjlighet kan du låta någon annan berätta vem du är innan du kliver upp på scen. Det gör att du själv slipper göra en presentation över vad du gjort och varför du är där vilket annars kan kännas obekvämt.
6) Använd dig av en fysisk plats
För att du ska minnas vad du ska säga kan du skapa en berättelse i ditt huvud som utgår från en fysisk plats. Placera till exempel ut de olika delarna av din presentation i din bostad som du under talet vandrar omkring i för att komma vidare till nästa punkt.
7) Använd aldrig podiums
Du minns säkert talen från sovjetiska ledare på 70-talet där de stod bakom podiums. Där vill inte du hamna. För att åhörarna ska få förtroende för dig måste de se dig ordentligt. Att gömma sig ger motsatt effekt.
8) Vad gör du med händerna?
När vi står på en scen har vi en vana att fippla med händerna. Är vi dessutom nervösa är det lätt att visuellt forma händerna till en boll eller liknande. Försök använda ett levande kroppsspråk som är kopplat till det du pratar om.
9) Benämn saker som händer i rummet
Går något fel: Benämn det! Om någon i publiken har somnat och du tar upp det avdramatiserar du situationen samt uppfattas som humoristiskt. Det lär definitivt göra publiken mer avslappnad.
10) Avsluta aldrig med frågor
”Frågorna tar vi på slutet!”. Du har säkert hört meningen i samband med scenframträdanden. Risken är dock stor att inga frågor kommer in och hela presentationen slutar i moll. Försök i stället att ta in frågor under presentationen och ha ett förutbestämt avslut.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.