Erik Ringertz: ”Sätt guldkant på feedbacken”

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

”Glamourutvärdera” kallar vi det när vi bänkar oss i soffan framför datorn och dukar upp med smågodis, choklad och champagne, allt för att komma i rätt stämning att utvärdera våra kolleger. Lika härligt som en kväll framför mello, bara att denna feedbackens högtid pågår under två veckor, två gånger om året på Netlight.

Jag har ett komplicerat förhållande till feedback. Få saker betraktas så okritiskt positivt som feedback. Det är så himla fint! Ändå är det få saker som tar knäcken på folk så mycket som att behöva ge och ta emot feedback.

Att ge feedback är inte gratis. Inte sällan kommer den på bekostnad av bra personer som förväntas ge en sämre person feedback, så att den senare blir bättre. Men den andra då? På sätt och vis liknar det den tveksamma lösningen där den duktiga flickan ska dela skolbänk med den stökiga killen för att han blir lugnare då.

Eller att behöva ta emot elaka eller irrelevanta synpunkter av folk som ”bara ska ge lite feedback”. Även bortom extremfallen är feedback problematiskt, främst för att det handlar om envägskommunikation där någon ger och en annan förväntas ta emot feedback.

Till skillnad från exempelvis coachning, där man är två och den som ”ger” samtidigt förväntas lyssna. Det ställer extremt höga krav på båda parter.

Den som tar emot måste vara väldigt duktig på att lyssna, inte säga emot, inte förklara sig. Bara ta med sig feedbacken hem och begrunda. Den som ger måste vara väldigt empatisk. Feedback ska vara som en fin present, kärleksfullt anpassad till mottagaren och något hen verkligen behöver.

Samtidigt är feedback jätteviktigt, inte minst på ett så kallat värderingsstyrt bolag som jag leder, där kultur och beteende står i förgrunden och ledarskap utövas genom förebild.

Hos oss når detta sin kulmen under våra två utvärderingsperioder, som är ett slags systematiserad feedbackrunda. Alla ger och får vid dessa tillfällen feedback inom ramen för ett antal för oss viktiga områden som vi kallar kompetens, kreativitet och affärsmässighet.

Genom ett webbverktyg ges den av för dig specifikt utvalda personer, samtidigt som verktyget är öppet året om för alla att ge varandra kortare kommentarer. Detta är väldigt uppskattat och använt och bidrar till en levande — och förhoppningsvis lite glamourös — feedback-kultur.

Utvärderingarna sammanställs sedan och ger en rik dos av feedback. Ensidigt och försvarslöst. Därför kombineras denna feedbackrunda med coachning. Underlaget används i samtal mellan dig och en personlig mentor. På så sätt minimeras de negativa sidorna av att ge och ta emot feedback och två världar kombi­neras.

Det ska inte vara lätt alla gånger … Visst är feedback fantastiskt, men det måste hanteras ansvarsfullt för allas skull, både av den som ger och den som får, och inte minst av bolaget som stimulerar den. Men nu ska jag ta en tugga av min choklad och sätta igång!

 

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.