Distribution
Distributionsbegreppet fick stor spridning i slutet av 1950-talet och under
1960-talet i samband med att ett underskott av varor vändes till ett överskott
i flertalet västerländska länder. Produktionens andel av varornas pris sjönk och
marknadsföringsbegreppet introducerades. I denna tid användes distributions-
begreppet ofta synonymt med marknadsföring och en allmän språkförbistring
uppstod.
I dag har distributionsbegreppet återgått till sin ursprungliga betydelse och
avser främst den fysiska förflyttningen av varor. Två faktorer som är centrala för
distributionen utifrån den sistnämnda begreppsdefinitionen är:
1. Skapa en hög kundupplevd servicenivå.
2. Rationaliseringar och hushållning med resurser i form av kapitalbindning och
transportkostnader.
Vi rekommenderar starkt att begreppet definieras innan det används i verk-
samhetssammanhang, då risken är stor att tolkningen varierar mellan olika
personer.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.