Dilemmat: »Det blir tyst på våra möten«

Kommunikation
Text: Redaktionen
Publicerad

»Jag arbetar sedan ett halvår som butikschef i en modebutik. Varje månad har vi ett personalmöte där vi går igenom försäljningsresultatet. Men vi tar också upp schemaläggning, policys, samarbete och andra frågor som berör medarbetarnas arbetssituation.

Mitt problem är att så fort jag tar upp sådana frågor till diskussion så blir det tyst. När mötet sedan är slut tisslas och tasslas det både här och var.

Alla anställda är kvinnor, fem jobbar heltid, tre deltid och dessutom har jag några timanställda unga tjejer. Tre av de heltidsanställda arbetade tidigare i en mindre butik inom samma kedja. Den lades ned i och med att den här butiken öppnades i ett närliggande köpcentrum. En av de tre var ansvarig för den gamla butiken.

Jag har en känsla av att de här tre, som alla jobbat länge i företaget, inte accepterat förändringen. Jag uppfattar dem som avvisande. De svarar på tilltal, inte mycket mer, och håller alltid med varandra.

Jag har hört antydningar om att de övriga i personalgruppen inte vågar säga vad de tycker så länge någon av de tre är närvarande. Men ingen har sagt något rakt ut.

Hur ska jag få mina medarbetare att bryta tystnaden?«

Carolina

Carolina heter egentligen något annat, men hennes dilemma är hämtat från verkligheten.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.