Det nya sociala mediet – telefonen!

Kommunikation
Text: Redaktionen
Publicerad

Chefer har ont om tid och tillhör därför sällan typen »early adopters«, först ut med det senaste. Några år efter hajpen bränner diskussionen till om medarbetarnas fejsbookande på arbetstid.

Hälften av alla chefer sitter just nu på kammaren och funderar på vad de ska tycka. It har alltid gjort chefer lite ängsliga. Ingen vill bli den nya Ines Uusman som 1996 sa att ”Internet är en fluga. Jag tror inte att folk kommer att vilja ägna så mycket tid, som det faktiskt tar, åt att surfa på nätet.« (Fast så här i efterhand måste man ju ändå ge henne rätt, trots att det blev så fel. Vem surfar planlöst på nätet numera? När Google finns.)

Vågar en ensam mellanchef ta ställning mot något »alla« talar om som större än nätet självt?
Säkerhetskonsulter är förvånade över att inte fler chefer funderar på riskerna: Att information läcker ut och digitala inkräktare tar sig in via de sociala nätverken.

Lustigt nog förbjuder filmmogulerna i Hollywood numera stjärnorna att använda sociala medier sedan man upptäckt att de läcker som såll om sina nyinspelade filmer.
Vi andra kan lugnt kvittra på med inställningen att det är en mänsklig rättighet att skriva inlägg på arbetstid om att chefen är korkad och jobbet trist (inte helt ovanligt).

Eller varför inte om kunderna? Som kabinpersonalen som kallade passagerarna för kackerlackor. Och sjukvårdspersonalen som skrev vitsar om patienterna.
Förutom det direkt olämpliga i detta kan man fråga sig vad som hände med tanken att vi säljer vår arbetstid för den lön vi får?

Många blev urförbannade när Chefs chefredaktör väckte frågan »borde vi inte jobba på jobbet?«på chef.se. Ett vanligt motargument var att man blir mer effektiv. Att ett inlägg inte tar lika lång tid som att skriva långa mejl till vänner och familj på jobbet.

Lever chefer och medarbetare på samma digitala planet? Borde inte fejsbookande på jobbet handla om att det ska vara bra för företaget, för affären? Och inte för mig personligen.
Framsynta chefer upptäcker just nu de sociala mediernas absoluta styrka: Som ett verktyg för att kommunicera, inte socialisera, med kunder och anställda.

Meta Persdotter på Svenska Spel och Micke Wolf på Swedbank bloggar för att medarbetarna ska få insyn i vad som händer på chefsvåningen. Annika Falkengren chattar med seb:s anställda sedan finanskrisen inleddes.

Samtidigt sållar många chefer just nu i sina digitala liv. Vi som har varit uppkopplade 24/7 sedan 1995 börjar bli digitalt utbrända. För att inte säga vidbrända.
Hur maximera sin chefstid och minimera sin stress? På olika håll börjar vi komma till samma svar: Vi låter laptopen vara på kvällen. Raderar mejl som inte är direktadresserade. Jag vet många chefer som bara, verkligen bara, svarar om meddelandet är skrivet i ämnesraden.

En vd försökte nyligen få tag på flera vd-kolleger. Hon skickar ett mejl. Två. Inga svar. Då lyfter hon luren – och inom några minuter har hon dessa strängt upptagna börsbolagschefer på tråden.
Så kanske är det dags att utropa:
E-posten är död! Lever Facebook om tio år?

Och är det nya sociala mediet kanske – mobilen. I alla fall om chefen får bestämma.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.