Vad chefen måste stå ut med
»Det krävs ganska mycket innan någon blir uppsagd av personliga skäl. Man tar inte den striden, utan träffar hellre en överenskommelse och löser ut personen«, säger Hans Gabrielsson på A&O Organisationsutveckling till tidningen Ny Teknik.
Men man ska inte bunta ihop alla besvärliga medarbetare i en grupp, tycker han. Lojalitet är nyckelordet. Medarbetare som är lojala i grunden, men framför kritik, ska man som chef lyssna extra noga på. De påminner chefen om att vara väl förberedd på möten och genomtänkt i kommunikationen.
Hans Gabrielsson har för Ny Teknik listat tre situationer där medarbetare har gått från att vara besvärliga till omöjliga:
1. Chefens däck blev sönderskurna
Flera medarbetare hade under en längre tid varit i konflikt med chefen. Det hade urartat till rena sabotage och mordhot. En dag kom chefen till sin bil och fann däcken sönderskurna. Då var måttet rågat och de misstänkta medarbetarna sades upp. Man satte dock undan pengar för att betala ett eventuellt skadestånd.
2. Medarbetaren som blev diktator
På en arbetsplats fanns en informell ledare som styrde och ställde på alla områden, trots att han inte hade några befogenheter. När chefen kritiserade beteendet sade medarbetaren »det där säger du bara för att jag är homosexuell«. Kollegerna vantrivdes så mycket att de slutade, en efter en.
3. Humörsvängningarna blev lag
På en annan arbetsplats jobbade en väldigt temperamentsfull medarbetare. Hennes humör blev styrande för hela verksamheten. Eftersom det var ett litet företag blev det extra kännbart. Efter några år köptes hon ut.
Källa: Ny teknik
Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.