Därför överlever företag som Saab

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

»När man är på toppen, världens mäktigaste land, branschens bästa företag, den bästa aktören i sin sektor, kan ju själva makten och framgången dölja det faktum att man redan har inlett färden nedåt. Så hur vet man egentligen?«

Den frågan fick författaren och forskaren Jim Collins vid ett seminarium i West Point, USA, som han ledde. Det fick honom att åka tillbaka till sitt laboratorium i Boulder – där även hans klassiker Good to great och Built to last har tagit form – lägga sitt pågående forskningsprojekt åt sidan och börja gräva.

Resultatet blev boken »Hur jättarna går under«. Han har studerat elva amerikanska företag som på kort tid har gått från framgång till fiasko för att ta reda på vad som ligger bakom deras fall.
Ja, vad var det i denna fråga som var så fascinerande? Rätt mycket att den ligger så mycket i tiden, får man anta. Under arbetets gång fick Jim Collins se investmentbanken Lehman Brothers falla ihop som ett korthus. General Motors riskerade att drabbas av samma öde.

Och lagom till att Jim Collins bok kommer ut i svensk översättning står Saab inför samma hot. När dessa rader skrivs råder det fortfarande osäkerhet kring Saabs framtid.
Olyckskorparna vädrar konkurs, de nya ägarna världsherravälde.
Och staten säger nej.

Helt klart är att alla turerna kring företaget har skakat om chefer, medarbetare, aktieägare och invånare på ett sätt som ingen trodde var riktigt möjligt. För trots att det var många år sedan som det var lönsamt att bygga personbilar – och länge sedan Saab ansågs tillhöra toppen – så betraktas bilindustrin som ett av det svenska näringslivets fundament. Både av företagen själva och stora delar av samhället.
Och så är det ju ofta med bilden av jättarna: De ska alltid finnas där, deras produkter alltid vara efterfrågade och deras ledarskap vara självgående.
Men så är det naturligtvis inte.

Saabs kritiker har hävdat att det är företagets brist på innovationer som ligger bakom krisen. Företaget har helt enkelt inte lyckats förutse kundens behov.
Men brist på förändring betyder inte nödvändigtvis företagets död, konstaterar Jim Collins. Det är helt okej att låta det vinnande konceptet stå oförändrat, bara man förstår vad som ligger bakom dessa metoder, och därför kan inse när man ska behålla dem och när man ska förändra dem.
På Stora Chefsdagen i oktober fick Saabs vd Jan-Åke Jonsson frågan hur man som chef motiverar sig under en sådan kris som hans företag går igenom.
»Du måste ha en grej du tror på. Och det får inte vara en naiv tanke, utan det måste vara baserat på fakta. Du måste också vara oerhört detaljkunnig. Du måste ha ett bra grepp om vad du tror på, annars är det svårt att argumentera«, svarade han.

Detta gör att Jan-Åke Jonsson åtminstone tangerar Jim Collins beskrivning av en framgångsrik chef. Enligt honom är denne en person som på något sätt har nyfikenheten i behåll, som inte tror sig vara fulländad. Någon som hela tiden ifrågasätter sig själv och söker svar på frågan om varför framgång har nåtts, i stället för att nöjt sitta och klappa sig på magen.
Den framgångsrika chefen står aldrig still.
»I likhet med vetgiriga forskare är de bästa företagsledare vi har undersökt fortfarande studenter inom sitt område, de ställer oupphörligt frågor – varför, varför, varför – och känner ett outsinligt behov av att fråga ut människor de möter«, skriver Collins.

I sin bok radar Jim Collins upp en rad exempel på företag som har varit med om åtminstone ett gigantiskt ras vid någon tidpunkt och sedan har återhämtat sig. Där finns bland annat Xerox, IBM, Texas Instruments, Boeing, HP och Disney.

Gemensamt för dem är en ledare som brutit den nedåtgående trenden, och som inte bara har velat överleva utan som helt enkelt har vägrat att ge upp tanken på slutlig triumf trots att oddsen ser dåliga ut. Just det skulle kunna vara svaret på frågan som Jim Collins fick efter det där seminariet i West Point.

Har du inte förstått att färden nedåt redan har börjat beror det på att du inte är tillräckligt nyfiken, för att du tror dig veta allt och för att du tagit framgången för givet.
Du tror inte tillräckligt mycket på »din grej«, för att låna Jan-Åke Jonssons vokabulär.

Undertiteln på Jim Collins bok är »Och varför vissa företag aldrig ger upp«.
Saab är ett av dessa vissa företag. När Jan-Åke Jonsson på Stora Chefsdagen fick frågan hur stämningen är på företaget just nu svarade han:
»Oerhört entusiastisk. Det kanske låter konstigt, men det beror på att 4 000 människor samtidigt väntar på en sak: Att vi ska komma igång som ett eget företag i en ny struktur.«


Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.