Chefer ensamma i konflikthanteringen – ”odlar små monster”

Konflikter och problematiska beteenden finns på alla arbetsplatser. Att hantera dem är en del av att vara chef. Men många chefer står ensamma i konflikthanteringen – vilket leder till svåra konsekvenser. Det visar en ny rapport.

Porträttbild på Tamara Mašković Wängborg och illustration på människoprofiler och pratbubblor
t.v.: Tamara Mašković Wängborg.

Hela 8 av 10 chefer uppger att de påverkas av problematiska beteenden på arbetsplatsen varje vecka eller månad.

Lika många bär med sin konflikterna hem, enligt nya rapporten Konfliktbarometern 2025 som Medlingscentrum nyligen släppt.

Konflikter svåra upptäcka i tid

Samtidigt berättar många i beslutsposition att deras största utmaning är de inte hinner agera, och att konflikter är svåra att upptäcka i tid.

Många chefer uppger dessutom att de står ensamma i konflikthanteringen; de har brist på mandat, stöd och struktur.

”Som chef behöver man ha ett konfliktmod för att hantera svåra situationer. Det modet ökar markant när cheferna har en struktur att luta sig mot på arbetsplatsen”, säger medlingsexperten Tamara Maskovic Wängborg från Medlingscentrum, till Chef.

Porträttbild på Tamara Mašković Wängborg
Tamara Mašković Wängborg.

Problembeteenden lever kvar

Endast 11 procent av cheferna svarar att de känner sig helt trygga i att hantera konflikter – och de flesta tycker att det är svårt även om de känner sig trygga, enligt Konfliktbarometern.

Det skapar en vardag där svåra beteenden tillåts leva kvar, trots att alla ser dem.

”Att hantera konflikter, samarbetsutmaningar och problematiska beteenden ingår i chefens arbetsuppgifter.”

Till skillnad från vad man kan tyckas tro, så uppstår inte konflikter för att människor är svåra. Utan för att strukturen runt arbetet brister.

Friktionen ökar när ansvar, förväntningar och arbetssätt är otydliga, enligt rapporten.

Det är en organisatorisk utmaning, inte ett individproblem – och just därför något som är möjligt att förändra.

Konflikthantering – så svarar cheferna

Illustration på män i en dragkamp
  • 66 procent löste senaste konflikten genom interna samtal – men nästan 1 av 5 säger att konflikten fortfarande pågår.
  • 80 procent bär med sig konflikter hem – många tänker på dem även efter arbetstid.
  • Endast 11 procent känner sig helt trygga i att hantera konflikter – de flesta tycker det är svårt trots viss trygghet.
  • Ohälsosam arbetsmiljö är den mest rapporterade konsekvensen av olösta konflikter – långt före produktivitetstapp eller misstag.

Källa: Konfliktbarometern 2025.

”Är man engagerad smäller det till”

”Att hantera konflikter, samarbetsutmaningar och problematiska beteenden ingår i chefens arbetsuppgifter”, påpekar Tamara Mašković Wängborg.

Hon menar vidare att samarbetsutmaningar ofta tyder på engagemang – att medarbetarna kommer med olika erfarenheter, kunskap och perspektiv.   

”Är man engagerad så smäller det till ibland, det finns en hälsosam friktion i det. Men då måste det hanteras på ett bra sätt innan det spiller över och blir till destruktiva konflikter”, säger Tamara Mašković Wängborg, och fortsätter:

”Det är mycket viktigt för en verksamhet att inte bara tolerera konflikter rakt av, utan förstå hur man förvaltar dem på ett bra sätt. Jag skulle önska att det satt i ryggraden på varje chef och verksamhet, det skulle underlätta mycket av arbetsvardagen.”

Problematiska beteenden – enligt cheferna

Illustration/grafik på en man och en kvinna som sitter på varsin hand och tittar i sina datorer
  • 82 procent stöter på problematiska beteenden varje månad eller oftare – det är en del av vardagen.
  • Passivt motstånd, offermentalitet och öppen negativitet är de vanligaste uttrycken – ofta subtilt och svårfångat.
  • 8 av 10 upplever att dessa beteenden leder till otrygghet och försämrad arbetsmiljö.
  • Endast 17 procent vet exakt hur de ska agera när beteenden pågår över tid – de flesta vet ungefär, men tycker det är svårt.

Källa: Konfliktbarometern 2025.

Tar inte organisationer konflikthantering på allvar?

”Våra siffror visar att det inte sker i tillräckligt hög grad. Chefer vet inte hur de ska hantera konflikter, och de har inte tid. Det finns inte en tillräcklig tydlighet i det hela”, svarar medlingsexperten.

Och det är här det blir problematiskt.

När chefer väntar för länge med att agera riskerar konflikter och destruktiva beteenden att bli en del av vardagen. Det som inte hanteras godkänns i det tysta – och får fäste.

”Det blir som en missbruksrelation. Människor runtomkring blir medberoende, man hittar sätt att hantera beteendet – att parera och undvika det.”

Ett tidigt agerande av chefen är därför inte bara modigt, utan också en form av omsorg, enligt slutsatserna i Konfliktbarometern.

”Verksamheter odlar små moster, för att man undviker att hantera dessa beteenden. Om chefen inte uppmärksammar medarbetare på hur de beter sig – och personerna i fråga inte får den feedbacken de behöver, då har ledaren godkänt uppförandet i det tysta”, säger Tamara Mašković Wängborg, och tillägger:

”Det blir som en missbruksrelation. Människor runtomkring blir medberoende, man hittar sätt att hantera beteendet – att parera och undvika det.”

3 medskick i hanteringen av konflikter

  1. Otydlig arbetsstruktur. Många utmaningar och konflikter bottnar i att arbetsstrukturen inte är tydlig. När det finns en sådan otydlighet har medarbetare svårare att förstå sina egna och kollegors arbetsordning och var de har varandra, vilket kan leda till konflikter sinsemellan. Som chef ska du hålla det snyggt och städat inom organisationen. Har du en samarbetsutmaning, lyssna på detta med dina strukturöron.
  2. Bygg in ett signalsystem. Det handlar om att arbeta förebyggande. Du behöver bjuda in till regelbundna möten för att fånga upp och hantera tidig irritation på sak- och organisatorisk nivå, samt få koll om det finns samarbetsproblem i arbetsgruppen. Det behöver du göra innan det spiller över och blir till en konflikt på personnivå.
  3. Var nyfiken. När det rotar sig in en störning – var tidigt nyfiken. Tre guidande frågor du kan ställa dig som chef: 1) Är personerna arbetsföra med varandra? Det har uppstått en situation, men medarbetarna klarar av att samarbeta. Det är en god signal, som betyder att de hanterar situationen. 2) Påverkar situationen arbetsmiljön? Om situationen påverkar arbetsmiljön hos andra medarbetare, då behöver du som chef gå in och hantera det, för då har du en arbetsmiljöfråga. 3) Finns det risk att det eskalerar? Det kan vara att fler på arbetsplatsen blir involverade. Den här frågan behöver du som chef vara alert på. Om det är ett nej på de tre guidande frågorna, då behöver du inte agera. 

Källa: Tamara Mašković Wängborg, Medlingscentrum.

om undersökningen

Konfliktbarometern 2025 är genomförd av Medlingscentrum och bygger på svar från över 200 chefer i svenska verksamheter. Undersökningen har riktat sig till en bred målgrupp av chefer från olika branscher, verksamhetsområden och organisationsstorlekar, från kommuner till privata företag. Undersökningen genomfördes i april 2025, via en digital enkät med både fasta och öppna svarsalternativ.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.