Chefens snabbguide till segling
Ombord på en båt är umgänget som regel trevligt och avslappnat. Detsamma gäller även båtägare emellan. Den som försöker tråckla sig in i en redan fullbelamrad naturhamn en varm kväll i juli möts sällan av några sura miner. Om någon står och hojtar om osynliga grund där du försöker lägga till kan du lita på att det är ett välment råd.
Men hjälpsamheten betyder inte att du slipper bli synad och värderad.
Snobbfaktorn bland seglare är hög – och det handlar ofta om mer subtila markeringar än bara pengar och prylar. Det spelar ingen roll om dina båtgrannar har en 40 fots lyxcontainer eller en risig Maxi 77:a. Alla kommer att följa dina tilläggningsmanövrer med hökblick för att bedöma din landkrabbestatus.
En okunnig nybörjare avslöjas direkt.
Om du vill vara en riktig snitsare som seglar hela vägen in i hamn och river spinnakern i sista sekunden krävs det år av träning.
Men så högt behöver du inte sikta.
Lär dig i stället att undvika de värsta pinsamheterna med hjälp av några enkla förhållningsregler.
Vokabulären är första steget. Nämn aldrig, aldrig ordet snöre ombord på en båt. Om någon hör dig är du stämplad för evigt.
Säg i stället tamp om alla linor som används till förtöjning. Allra enklast är just ordet lina, som kan användas om vad som helst utan att du direkt gör bort dig.
Orden vänster och höger är förstås också onödiga att bjuda på. Lär dig en gång för alla att babord är vänster i båtens färdriktning och att styrbord är höger. Använd sedan begreppen som om de vore de naturligaste i världen.
En klassisk källa till elaka skratt är de båtägare som åker ut på sjön och glömmer att ta in fendrarna (de mjuka plastkuddar som håller båtarna ifrån varandra i hamn). Rent praktiskt spelar det förstås ingen roll om fendrarna hänger och dinglar under gång, men det anses oerhört amatörmässigt.
Öppna gräl ombord är också dålig etikett. Ljud färdas mycket längre över vatten än man tror, vilket gör att även utskällningar i väsande ton sker inför öppen ridå i gästhamnen.
En vältrimmad besättning behöver inte gräla, helt enkelt. Regel nummer ett ombord är: Lyd kaptenen! Kaptenen, eller skepparen, är chef ombord och hans eller hennes order ska verkställas. Glöm allt du har lärt om platta organisationer och medarbetarsamtal – här pekas med hela handen.
Klädsel ombord är ett eget kapitel. I marina sammanhang anses fortfarande vitt och blått som de mest lämpliga färgerna, gärna tillsammans med rött – tänk fransk matros. Men gränserna börjar luckras upp. Numera ser man både svarta och grå seglarställ, något som var otänkbart för några år sedan.
Skorna ska ha vita sulor eftersom svarta skosulor lämnar märken på däcket som är svåra att få bort. Om du har gymnastikskor eller gummistövlar får de inte vara smutsiga.
Däcket på en båt är lika omhuldat av ägaren som lacken på en bil – höga klackar är förbjudna.
I övrigt gäller lätt, nätt och vattentätt. Att vara frusen och blöt blir aldrig moderiktigt på sjön.
Om du slutligen vill snobba lite i den högre skolan så ska du reagera på rätt sätt om någon plötsligt blåser i en mistlur en vacker kväll klockan nio.
Det betyder inte att kriget har kommit, utan att det är dags att hala flaggan ombord.
Enligt svenska flaggningsregler ska flaggan hissas klockan 7 och halas vid solens nedgång, dock senast klockan 21. Riktigt fina gästhamnar, som vårdar seglingskulturen från Oscar II:s dagar, skjuter ibland salut som påminnelse.
Läs mer
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.