Barriärer

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

Analogt innebär ordet i affärsstrategiska sammanhang skapandet av
hinder antingen för att ny konkurrens uppstår eller för att befintlig konkurrens
försvinner från marknaden.

Byggandet av barriärer ingår som en del i skapandet av konkurrensfördelar.
Barriärens karaktär kan variera. Traditionellt utgörs den av hög  kapitalintensitet.

I flygbolagsvärlden utgörs barriärerna av koncessioner och mycket kapital. I
många konsultbranscher rör det sig om kunskap som barriär. Inom detaljhan-
deln är det affärsläget eller någon annan konkurrensfördel som gör det svårt för
konkurrenterna att komma in. Denna typ av barriär brukar kallas  entrébarriär.
Exempel:
•  Skalekonomi – höga investeringar för låga tillverkningskostnader.
• Differentierad produkt – kunder är lojala mot ett märke eller en leverantör.
• Kapitalbehov – mycket kapital erfordras för krediter, image etc.
• Byteskostnader – kundkostnader för att byta leverantör.
• Distributionskanaler – tillgången är blockerad.
• Komponenter eller råvaror – leveranser är blockerade.
• Etableringsställe – upptaget.
• Erfarenhetsfördelar – kunskaper och erfarenheter.
• Stor förväntad vedergällning – konkurrenten väntas slå tillbaka ordentligt.
• Stor kundlojalitet till starka varumärken.
• Internationella handelsrestriktioner.
• Prissänkning.
• Patent och licenser.
 
I många branscher har exitbarriärerna visat sig vara allvarliga hinder för att åstad-
komma långsiktig lönsamhet. Detta har gällt varvsbranschen i världen. Många
nationer har byggt upp stora skeppsvarv och investerat flera miljarder kronor i
dem. Då  överkapacitet uppkommer håller investerarna i det längsta fast vid gjorda
investeringar, vilket gör att kapacitet inte slås ut tillräckligt snabbt för att möjliggö-
ra lönsamhet. Samma sak har inträffat i stålbranschen och delvis i flygbranschen.
Exempel på  exitbarriärer:

• Avskrivning av stora investeringar.
• Prestige och image.
• Ledningens ego.
• Samhällsingripanden.
• Höga kostnader för återställande av mark.
• Fackföreningarna.
• Delade kostnader som måste bäras av annan produkt eller marknad.
• Leverantörer, kunder, distributörer.
 
 Entrébarriärer syftar naturligtvis till att avskräcka konkurrenter från att försöka eta-
blera sig. Kostnaden för entré i branschen ska vara så hög att risken är stor för att
avkastningen på den investering som krävs blir negativ. Entrébarriärer kan således
principiellt inriktas antingen på att höja kostnaden för inträdet eller öka risken.

Exitbarriärer å andra sidan håller affärsenheter kvar i en bransch även då
lönsamheten är liten eller  kapitalavkastningen negativ. Som framgår av uppställ-
ningen ovan kan exitbarriärer delas in i tre grupper: sociopolitiska, ekonomiska
eller emotionella. Till den senare gruppen hör en situation i vilken ett lönsamt
konglomerat satsar i en ny bransch och mot allt förnuft driver satsningen under
lång tid till avsevärda förluster. Sådana situationer förekommer inte alltför sällan
och leder ofta till stora svårigheter för de befintliga företagen i branschen.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.