Är du chef i rätt bransch?
Många går på myten om att lågkonjunktur är kristid för alla och envar. Men så är inte fallet. Flera branscher drar till och med nytta av den ekonomiska nedgången, enligt amerikanska affärstidningen Investopedia.
Här är vinnarna:
1. Detaljhandeln
När plånboken ekar tom vänder vi oss självklart till lågpriskedjorna. Forbes nämner amerikanska detaljhandelskedjan Wal-Mart som ett exempel. Den förlorar ofta på högkonjunktur då kunderna hellre väljer exklusiva varumärken och hög kvalitet. I Sverige tros företag som Lidl, Ikea och H&M dra nytta av lågkonjunkturen.
2. »Frestelser«
I dåliga tider blomstrar de produkter som är lite »förbjudna«. Vi vill helt enkelt ha något som tröstar eller distraherar oss.
När man i goda tider kanske köper nya skor eller en bättre tv, satsar man i lågkonjunktur på billigare, mer syndiga nöjen som en flaska vin, cigaretter, en veckotidning eller godis. De små njutningarna gör att vi håller känslan av kris på avstånd.
Men inte alla »syndiga« varor och tjänster drar nytta av det här. Spel, exempelvis, räknas som en extravagans och spelbolag går oftast dåligt i lågkonjunktur. Det är de små lyxartiklarna som går bäst, oftast den typen som kan köpas i livsmedelsbutiker.
3. Vissa tjänsteföretag
Tjänstesektorn kommer att drabbas hårt av lågkonjunkturen eftersom företag och familjer kommer att satsa på att göra mer själva för att spara pengar. Men det finns vissa tjänsteföretag som kan se ett uppsving. Det är företag som satsar på att serva och underhålla maskiner och produkter. När folk inte har råd att köpa nytt försöker de i stället öka livslängden på de saker de redan äger.
4. De tidlösa
I en lågkonjunktur kan det räcka att du jobbar inom en bransch eller ett företag som håller samhällets hjul rullande för att det ska gå bra ekonomiskt. Det handlar exempelvis om läkemedel, vård, begravningsentreprenörer och sophantering. Dessa företag kanske inte gör ett enormt uppsving under lågkonjunktur, men de överlever och levererar resultat.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.