Anna Wikland under inspelningen av podden Chef dilemma, tillsammans med Cissi Elwin

Anna Wikland om mardrömschefen, AI – och varför hon går 18200 steg om dagen

”Det finns otroligt stora möjligheter i den snabba digitaliseringen, men då måste chefer och företag agera direkt”, säger Googles Sverigechef Anna Wikland i nya avsnittet av Chef Dilemma.

När Chefs chefredaktör Cissi Elwin möter Googles Sverigechef för inspelningen av nya avsnittet av ledarskapspodden Chef Dilemma så är det trots regn och novembermörker en uppåt Anna Wikland som slår sig ner, på behörigt avstånd i studiosoffan.

”De få gånger man får möjlighet att träffas fysiskt så här, det är magiskt!”

En stor del av samtalet rör sig på Googles hemmaplan, kring hur chefer och ledare kan ta tillvara möjligheter med digitalisering, artificiell intelligens och automatisering.

Men Anna Wikland hinner också med att förklara hur man kan mäta om en chef är bra, att tipsa om knepet som gjorde Googles videomöten bättre och mer interaktiva och utfärda en varning för det som på Google kallas ”the hippo”.

Hon berättar också om mardrömschefen som knäckte hennes självförtroende och hur det kom sig att hon började gråta inför alla när hon höll ett stort måndagsmöte.

Men tillbaka till AI-revolutionen. Automatisering och artificiell intelligens kan ge Sverige 100 000 nya jobb, netto, fram till 2030, enligt en rapport från McKinsey. Men då behöver Sverige, svenska företag och chefer steppa upp, för nu går det undan i digitaliseringssvängarna.

”Det viktigaste för att vi ska kunna ta tillvara den möjligheten är att människor har den kompetens som behövs. Där behövs ett skifte. Där jobbar vi på Google mycket med olika initiativ, bland annat Digitalakademin, där vi har samarbetat med Almi och Arbetsförmedlingen kring att ta fram olika typer av utbildningar i online skills. Tillsammans med Arbetsförmedlingen har vi utvidgat det till alla arbetssökande. Sedan pandemin slog till har vi trainings för småföretag med coachningstillfällen och workshops gratis, för att hjälpa dem ta sina bolag online.” 

Vad är det för saker chefer måste lära sig, vad är det vi inte kan idag?
”Man behöver tänka utifrån sin egen bransch och hur den kommer att förändras, kopplat till digitaliseringen. Generellt kan man tänka på vilka skills behöver jag för att veta hur vi ska jobba bra i bolaget? Hur ser vi till att ha bra verktyg för videomöten och för att kunna samarbeta väl?”

Björn Frantzén i närbild, med Cissi Elwin i bakgrunden

Läs också: Björn Frantzén: ”Skjut in en flaska champagne för att få dem att jobba hårdare”

Men sedan behöver chefer och ledningar också lyfta blicken.

”Tänk till kring hur er bransch förändras i digitaliseringen. Hur kommer era kunders beteenden förändras? Hur ska ni ställa om för att möta kunderna där, på rätt sätt? Vilken teknik och vilka verktyg kan ni ta till?”

Anna Wikland tar retail som exempel, där pandemin har förändrat kundernas beteenden i rekordhögt tempo. Det som skulle ta några år, har nu gått på några månader.

”Vi kan se hur otroligt snabbt skiftet har gått mot e-handel hos kunderna. Som ledare då behöver jag tänka till: Hur ska jag se till att jag förstår vad vi kan använda för teknik? Vilken kompetens behöver vi ha i organisationen för att ta tillvara det här? Hur möter vi konsumenten på det sätt konsumenten vill? Hur gör vi shoppingupplevelsen så bra som möjligt? Hur kan AI underlätta för att jobba med dataflöden, för att förstå hur vi kan jobba med inköp på ett bättre sätt, eller hur vi logistiskt kan förbättra saker?”

Maria Mindhammar, generaldirektör på Arbetsförmedlingen, under poddinspelningen med Cissi Elwin

Läs också: Arbetsförmedlingens generaldirektör: ”Våga visa din sårbarhet”

Förut pratade ni om mobile-first hos er på Google. Nu är strategin AI-first. Vad betyder det?
”När vår vd Sundar (Pichai) tog över för fyra år sedan, då sa han att nu är vår strategi AI-first. Vår mission sedan 1998 är att organisera all världens information och göra den universellt tillgänglig och användbar. Med AI kan vi amplifiera den, förstärka missionen, och verkligen lösa stora problem som förhoppningsvis ska bli bra för människor på olika sätt.”

Anna Wikland ger exempel, både på AI för intern användning och för utveckling av tjänster.

”Om man tittar på hållbarhetsfrågan, så har vi satt som mål att Google ska vara helt koldioxidfria 2030. Det vill säga att hela Google, 24/7, ska köras på helt fossilfri energi. En del i det är hur vi har jobbat med AI för att reducera vår energiförbrukning i alla våra datacenter med upp till 40 procent. Det gör oss redan idag 50 procent mer energisnåla än andra bolag som driver datacenter.”

”En annan stor sak som vi har jobbat på är hur vi tillsammans med läkare kan använda AI för att hitta bröstcancer mycket tidigare hos patienter, så att de kan behandlas tidigare. AI är användbart där eftersom det är mycket bättre på att analysera enorma mängder med bilder.”

Anna Wikland berättar också i Chef Dilemma om…

…mardrömschefen som knäckte hennes självförtroende och var som hämtad ur filmen Djävulen bär Prada.

…hur man kan mäta om någon är en bra chef.

…vad som hände när Google plötsligt avskaffade alla chefer.

…att hon går 18 200 steg om dagen.

…varför vi behöver se upp med ”the HIPPO” – highest paid person’s opinion.

…hur hemmajobbandet förvandlade henne till tv-programledare och gjorde att hon tappade viktiga delar av sitt ledarskap.

…knepet som har gjort Googles videomöten mycket mer givande och interaktiva.

…varför hon började gråta på ett måndagsmöte.

chef-dilemma-podd-1800-1
Chef Dilemma

Podd: Anna Wikland

Hur löser Sveriges toppchefer tuffa dilemman? I podden Chef Dilemma möter Cissi Elwin Anna Wikland, Sverigechef Google Finns där poddar finns!
Jarno Vanhatapio och Cissi Elwin i Chefs poddstudio; Chef Dilemma

Läs också: Jarno Vanhatapio, vd Na-kd: ”Jag känner att jag är en bedragare”

Relaterade artiklar

Person i videomöte som vill krama sina kollegor
Digital utveckling

Var femte chef ser fördelar med coronakrisen

Samtidigt som coronaepidemin skapar allvarliga problem i arbetslivet, finns också en uppsida. Var femte chef inom samhällsbyggnadssektorn har upptäckt nya möjligheter, visar en undersökning.
Att snabbt kunna hjälpa till i coronakrisen, bland annat med att paketera handsprit, ökade engagemanget hos medarbetare, menar Anna-Lena Strömsten på Scania.
Annonssamarbete Chef + Handelshögskolan i Stockholm

”Att hjälpa till finns i Scanias DNA”

En tvärnit i verksamheten startade en positiv kedjereaktion hos Scania. Att hjälpa till under pandemin har gett både ett innovationslyft och ny stolthet. ”Jag ser en nytändning hos medarbetarna”, säger Anna-Lena Strömsten, Head of People Development, hos lastbilstillverkaren.
Porträtt av jakob Liljedahl
Digital utveckling

Matjättens nya AI-chef: ”AI ska förbättra kundernas upplevelse”

”Med hjälp av AI kan vi fylla våra butiker med just den mat som kunderna efterfrågar vid olika tidpunkter”, säger Jakob Liljedahl, som just tillträtt en nyinrättad tjänst som AI-chef inom Coop.
Rudolf Antoni, regionchef Västra Götaland
Digital utveckling

"Tidpunkten helt rätt för att starta podd nu"

Antalet poddar med chefs-tema exploderar och har aldrig varit så många som nu. Sugen på att själv börja podda, när coronakrisen kanske frigör extra tid? Rudolf Antoni, regionchef på Svenskt Näringsliv Väst, menar att det är helt rätt.