Andreas Utterström och Donald Trump
Foto: Andreas Utterström/Vita Huset

Andreas Utterström: ”Corona – hot eller möjlighet för Trump?”

I skarpt läge sätts ledaren på prov. Även Donald Trump. Har han stärkt sin roll under coronakrisen eller skrivit under sin politiska dödsdom? USA-experten Andreas Utterström tror att vissa amerikaner får precis det ledarskap de vill ha.

Rahm Emanuel, Barack Obamas stabschef i Vita huset, brukar säga att man ”aldrig ska låta en kris gå till spillo”. Det gäller i synnerhet den person som sitter bakom skrivbordet i Ovala rummet.

En amerikansk president är statsminister, kung och överbefälhavare i en och samma person. Den reella makten och de tv-sända talen får enormt genomslag.

I kriser brukar amerikanska presidenter försöka ena landet. Det är då ”my fellow Americans” bjuds på ett potpurri av klyschor.

Vi står enade. Tillsammans löser vi det här. Nationen står stark.

Så varför pratar inte Donald Trump på det här sättet när virusskräcken nu lamslår USA? Skulle inte det ge välkommen medvind inför valdagen den 3 november? Är det inte en trygg ledare som amerikanerna längtar efter?

Nej, för Donald Trump är ingen traditionell politiker. Men han är expert på något som många ledare brister i: kommunikation.

När The Donald efter många års tvekan bestämde sig för att satsa på politiken gjorde han först en marknadsundersökning. Fanns det en målgrupp som var mottaglig för det vissa kallar för ”en ledare som inte är politiskt korrekt” och det andra menar är ren rasism?

Trump testade genom att hänga på konspirationsteorin att Barack Obama föddes i Kenya – och därmed var en bedragare eftersom presidenten måste vara född i USA.

Gensvaret var enormt. Trump gav intervju efter intervju. Hans popularitet ökade. Och Obama kände sig till slut tvingad att visa upp sin födelseattest i tv.

Av detta drog Donald Trump slutsatsen att det fanns politiska marknadsandelar att ta på den politiska kartan. Inte minst i alt-rightrörelsen, ett paraplybegrepp för väljare som misstror vänstern, etablissemanget och medierna.

Nu hade Donald Trumps produkt, icke-traditionellt ledarskap utan PK-pekpinnar, hittat sin målgrupp.

makthavare1800x1013

Läs också: Världens makthavare – här är deras 7 ledarstilar under corona

Under presidentvalskampanjen 2016 lyckades Trump också tilltala väljare som på goda grunder kände sig svikna av Clinton, Bush och Obama. Politiker som alla sagt att de i grunden skulle förändra Washington, men som sedan kört fast i systemet. Och allt detta samtidigt som priserna höjts, medelklassens löner stått stilla, skolsystemet haft stora brister och miljoner amerikaner saknat sjukvårdsförsäkring.

Kanske hade Donald Trump inte kunnat vinna mot någon annan än Hillary Clinton, en av USA:s mest hatade personer. Men underskatta honom inte.

Även om Washington Post har belagt Trump med över 18 000 osanningar sedan han svors in som president är han ett politiskt snille. I alla fall när det gäller kommunikation – och förmågan att ta nacksving om mediernas agenda.

Om Trumps främsta vallöfte, i väljarnas ögon, snarare handlade om att behålla den punkiga attityden och inte att bygga en mur vid mexikanska gränsen har få politiker haft samma leveranssäkerhet.

Sett i det ljuset är det kanske inte så konstigt att Donald Trump mitt i coronakrisen låter som han gör. Att han inte visar särskilt mycket empati med de avlidna. Att han uttryckligen säger att han inte tar något ansvar. Och att han pratar om att bekämpa viruset genom desinfektionsmedel i lungorna.

För Donald Trump har presidentvalskampanjen 2016 bara fortsatt. Han tycks aldrig ha haft någon vilja att bli hela landets ledare, utan fortsätter att prata till de redan frälsta. Trump upphör heller aldrig att attackera vänstern, PK-medierna och ”deep state”-byråkraterna. Ungefär som en chef som ignorerar halva organisationen och bär på ett sällsynt förakt mot it-avdelningen.

Men kan en president som säljer en nischprodukt verkligen anses vara en framgångsrik ledare? Ligger det inte i arbetsbeskrivningen att få hela landet på sin sida?

Inte i Donald Trumps ögon. Analysen tycks vara att det i ett så splittrat land som USA är bättre att framstå som urstark för vissa än ljummen för alla.

Vilka slutsatser väljarna har dragit av Trumps ledaregenskaper i kris är svårt att veta. Opinionsundersökningar visar att bara 43 procent av amerikanerna tycker att han gör ett bra jobb. Men vilken chef skulle inte, innerst inne när ingen ser och hör, vara pinsamt nöjd med den siffran? Dessutom är det en halv evighet kvar till valdagen.

Cissi Elwin

Läs också: Cissi Elwin: Aldrig har behovet av goda ledare varit så stort som nu

Oavsett hur coronavirusets spridning utvecklar sig i USA kommer Donald Trump att utropa seger. I likhet med andra smarta chefer vet han hur viktigt det är att hantera förväntningar. Först viftade presidenten bort faran. Men när det visade sig att viruset skulle lamslå landet ändrade han taktik. Nu upprepar Trump gång på gång att vissa befarat att två miljoner amerikaner kunde ha dött. Underförstått: allt under denna siffra är ett bevis på framgångsrikt ledarskap.

Trump har också hittat syndabockar i Kina och WHO. Och inget enar mer än en gemensam fiende. Eller två.

Vad som är lätt att glömma är att när Donald Trump gick till val 2016 visste väljarna precis vem han var. En tv-stjärna som gett La Toya Jackson sparken i ”The apprentice”. En person som sagt att den som är kändis inte har några problem att få kvinnor, utan bara kan ”grab them by the pussy”. Och en affärsman som lyckats med konststycket att förlora pengar på att driva egna casinon.

Hillary Clinton trodde att hon skulle vinna om väljarna bara insåg vem Donald Trump egentligen var. Men det förstod de mycket väl. Och röstade på honom just på grund av detta. I deras ögon är Donald Trump precis den ledare USA behöver just nu – och fyra år framåt.

Collage: Siri Wikander och Anders Tegnell

Läs också: ”Tegnell utbildar Sverige i modernt ledarskap”

chef_maj_2020-1
Prenumerera på Chef

Boosta ditt chefsjag

Nu är det goda ledarskapet viktigare än någonsin. Med Chef får du expertråd och handledning i tuffa chefsfrågor. Prenumerera idag!

Relaterade artiklar

Två personer vid skrivbord, med orden
Hälsa

Här är orden från chefen – som skrämmer medarbetarna mest

Genom att anställda fick ha en pulsklocka på arbetstid undersöktes vilka ord från chefen som fick medarbetarnas puls att rusa.
Annonssamarbete Chef + &frankly

”Chefer – se upp med de oskrivna reglerna”

Tuffa tider flyttar chefers fokus mot prestation och leverans. Företagskulturen kan hamna i skymundan.
”Tappa inte bort kulturbyggandet”, varnar hr-experten Lilian Ekelin på &frankly.

Vad gör vi av alla corona-valpar när vi återgår till kontoren?
Karriär

Veckans trendspaning: Vad ska arbetsgivarna göra med alla corona-valpar?

”Jaså har du också blivit med corona-valp?” frågar vi numera varandra på redaktionen. Och det är inte bara vi. Husdjursförsäljningen har gått upp så mycket att det till och med är smådjursbrist på vissa håll.
Björn Frantzén i närbild, med Cissi Elwin i bakgrunden
Karriär

Björn Frantzén: ”Skjut in en flaska champagne för att få dem att jobba hårdare”

När en deadline bara måste nås. När du som chef måste pressa på. Då är det viktigt att visa uppskattning för arbetet som görs, säger stjärnkocken Björn Frantzén.
Daniel Ek
Ledarskap

Daniel Ek: ”Jag kommer att framstå som otroligt lat jämfört med vissa ledare”

I en sällsynt intervju öppnar sig medieskygga Spotify-vd:n Daniel Ek och ger sin syn på ledarskap. Läsning, promenader och noggranna förberedelser inför varje enskilt möte är grundläggande för superledaren.
Micael Bydén, Cissi Elwin och Anders Tegnell (collage)
Ledarskap

Toppchefernas ledarskapstrender – på Chefdagen

Anders Tegnell, överbefälhavare Micael Bydén och Google-chefen Anna Wikland var några av de 21 toppchefer som gästade Chefdagen i torsdags. Här är trenderna från dagen.
kompass-2
Annonssamarbete Chef + Skandia

Trygg arbetsgivare lockar i osäkra tider

I tider av osäkerhet ökar behovet av trygghet.
”Det handlar om att vara en bra, ansvarsfull och attraktiv arbetsgivare”, säger Mattias Munter på Skandia.

Siri Wikander
Ledarskap

Siri Wikander: "5 steg mot en lärande organisation"

Coronapandemin satte strålkastarljuset på det vi egentligen vetat länge; för att våra organisationer ska klara av dagens och framtidens utmaningar behöver vi skapa förutsättningar för ständigt lärande och utveckling Siri Wikander tar dig dit i fem konkreta steg.