kritiken

5 tips: Så kritiserar du chefen – utan att ni blir ovänner

Vissa problem är värda att föra upp till ytan. Men det finns några saker du måste tänka på när du ska leverera konstruktiv feedback.

Ingen gillar att höra att den gjort fel. Men ibland måste ett problem belysas för att det ska ske utveckling på en arbetsplats. Därför har man utvecklingssamtal där medarbetaren får konstruktiv kritik.

Ibland kan även du som chef behöva ge kritik till en högre chef – vilket kan kännas läskigt och skrämmande. Men kritiken behöver inte sluta med att ni blir ovänner om du gör det på rätt sätt. Utbildning.se har sammanställt 5 tips för hur du lyckas.

1) Se till att chefen är mottaglig

Är det rätt läge? Fråga hellre chefen om det är rätt läge för att sätta er ner än att överrumpla personen. Annars är det lätt att ni båda hamnar i försvarsläge.

2) Bestäm tid och plats

Konstruktiv kritik är värd att ta på allvar. Ta det därför inte i förbifarten utan bestäm när ni kan sätta er i enrum och avsätt ordentligt med tid. Undvik att ta kritik i ett öppet kontorslandskap för att inte chefen ska känna sig underminerad inför övriga medarbetare.

3) Stolpa upp dina argument

Se till att komma förberedd till mötet. Skriv gärna några punkter som du vill ta upp. Det hjälper dig att komma med sakliga argument och ökar oddsen för att samtalet ska bli konstruktivt. Undvik helst känsloargument och hacka på småsaker – håll dig till det viktigaste.

passivchef

Läs också: Därför är passiva chefer farliga för dig

4) Vilken roll har du i problemet?

Genom att utvärdera hur ett problem påverkar dig i din yrkesroll garderar du dig för vissa motargument. Fundera även på en lösning som du tror skulle vara möjlig. Här är det viktigast att komma med ditt perspektiv – snarare än att säga hur du tycker chefen ska agera.

5) Är det en strid värd att ta?

Fråga dig själv: ”Vad kommer den här kritiken leda till?”. Är det en småsak där kritiken kommer stjälpa snarare än hjälpa kan det vara värt att släppa det. Det handlar helt enkelt om att välja sina strider.

pwer

Läs också: 5 sätt att få fram ditt budskap – utan en tråkig Powerpoint

Relaterade artiklar

linda_waxin_kronikor
Arbetsmiljö

Linda Waxin: ”Vågar du skapa dålig stämning?”

”Många som känner mig ytligt kommer att ha väldigt svårt att tro på detta. Men jag är en av de många kvinnor som hållit tyst”, skriver Chefs krönikör Linda Waxin.
Framtidens hybridmöte kräver ny digital teknik
Annonssamarbete Chef + Office Management

Så tar du hybridmötet till nästa nivå

Mötestekniken på väg in i en ny och smartare era. Här får du veta mer om vad som krävs för att lyckas med framtidens digitala möten.
greta
Hållbarhet

Retorikexperten: ”Gretas tal kan få dubbel effekt”

Greta Thunbergs känsloladdade och konfrontativa tal jämförs redan med Martin Luther Kings ”I have a dream” och andra historiska anföranden. Men talet kan uppfattas på olika sätt, säger Chefs expert Sofia Kacim.
scenskrack
Kommunikation

5 sätt att besegra din scenskräck som chef

Att ställa sig på en scen kan vara skräckinjagande
kompischefen
Kommunikation

Studie: Det händer när en vänskap på jobbet havererar

Kan en relation med en medarbetare få konsekvenser för effektiviteten?
officeforhandling
Kommunikation

5 tips: Bli en smart förhandlare – och gör alla nöjda

Tänk om du oftare fick gehör för dina tankar, åsikter och förslag? Då skulle din livskvalitet som chef höjas betydligt. Det menar förhandlingsexperten Lars-Johan Åge.
tva%cc%8akvinnorps
Annonssamarbete Chef + Försäkringskassan

Hallå chefen! Det finns ett viktigt hälsobidrag att söka

Många chefer missar ett viktigt bidrag för att förebygga ohälsa hos medarbetare. ”Rätt hjälp kan göra skillnad”, säger Rebecca Kolga på Försäkringskassan och uppmanar chefer att söka stödet på upp till 200 000 kronor per år.
undersokning-2
Kommunikation

Så många döljer sina Facebook-inlägg för chefen

En majoritet vill inte att kollegerna eller chefen ska ta del av deras inlägg på sociala medier, visar en ny undersökning.