kritiken

5 tips: Så kritiserar du chefen – utan att ni blir ovänner

Vissa problem är värda att föra upp till ytan. Men det finns några saker du måste tänka på när du ska leverera konstruktiv feedback.

Ingen gillar att höra att den gjort fel. Men ibland måste ett problem belysas för att det ska ske utveckling på en arbetsplats. Därför har man utvecklingssamtal där medarbetaren får konstruktiv kritik.

Ibland kan även du som chef behöva ge kritik till en högre chef – vilket kan kännas läskigt och skrämmande. Men kritiken behöver inte sluta med att ni blir ovänner om du gör det på rätt sätt. Utbildning.se har sammanställt 5 tips för hur du lyckas.

Chef Webbkurser: Missa inte kursen Konflikthantering för chefer!

1) Se till att chefen är mottaglig

Är det rätt läge? Fråga hellre chefen om det är rätt läge för att sätta er ner än att överrumpla personen. Annars är det lätt att ni båda hamnar i försvarsläge.

2) Bestäm tid och plats

Konstruktiv kritik är värd att ta på allvar. Ta det därför inte i förbifarten utan bestäm när ni kan sätta er i enrum och avsätt ordentligt med tid. Undvik att ta kritik i ett öppet kontorslandskap för att inte chefen ska känna sig underminerad inför övriga medarbetare.

3) Stolpa upp dina argument

Se till att komma förberedd till mötet. Skriv gärna några punkter som du vill ta upp. Det hjälper dig att komma med sakliga argument och ökar oddsen för att samtalet ska bli konstruktivt. Undvik helst känsloargument och hacka på småsaker – håll dig till det viktigaste.

passivchef

Läs också: Därför är passiva chefer farliga för dig

4) Vilken roll har du i problemet?

Genom att utvärdera hur ett problem påverkar dig i din yrkesroll garderar du dig för vissa motargument. Fundera även på en lösning som du tror skulle vara möjlig. Här är det viktigast att komma med ditt perspektiv – snarare än att säga hur du tycker chefen ska agera.

5) Är det en strid värd att ta?

Fråga dig själv: ”Vad kommer den här kritiken leda till?”. Är det en småsak där kritiken kommer stjälpa snarare än hjälpa kan det vara värt att släppa det. Det handlar helt enkelt om att välja sina strider.

pwer

Läs också: 5 sätt att få fram ditt budskap – utan en tråkig Powerpoint

Lär dig konflikhantering

I Chefs webbkurs om konflikthantering får du konkreta tips och verktyg som hjälper dig att hantera konflikter och genomföra svåra samtal.

Detta är webbkursen för dig som:

  • Är chef eller ledare och som i din yrkesroll håller svåra samtal.
  • Vill få ett ökat självförtroende i samtalssituationer.
  • Önskar förebygga konflikter på arbetsplatsen.
  • Söker verktyg för att vända svåra situationer till möjligheter och skapa konkreta handlingsplaner.
Läs mer om webbkursen här

Relaterade artiklar

undersokning-2
Kommunikation

Så många döljer sina Facebook-inlägg för chefen

En majoritet vill inte att kollegerna eller chefen ska ta del av deras inlägg på sociala medier, visar en ny undersökning.
Helene Leitner Larsson på Inhouse. Foto: Karina Ljungdahl
Annonssamarbete Chef + Inhouse

Lär dig säkra de bästa kollegorna – med onboarding

Håll undan konkurrenterna. Landa talangerna. Lotsa nya medarbetare rätt. Chefer som kan onboarding får ett övertag i dragkampen om de bästa nya kollegorna.
upptack
Karriär

Så upptäcker du Linkedin-bedrägeriet som sprider virus

På ytan ser det ut som ett jobberbjudande från ett bemanningsföretag. Men i själva innehåller chattmeddelanden ett dokument med en skadlig kod.
krishjalp
Kommunikation

3 saker du aldrig ska säga till en kollega som befinner sig i kris

Som chef är du även ansvarig för att ge krisstöd för saker som händer utanför jobbet.

krise
Hälsa

8 steg: Så ger chefen stöd – till medarbetaren i kris

Visste du att du som chef också har ett ansvar att ge krisstöd för händelser som inträffar utanför jobbet? 
illus-2
Beslutsfattande

Regler, moral och magkänsla: Så navigerar chefen rätt

Avslöjanden om generösa chefsförmåner skakar Ledarna. En i raden av organisationer som fått problem med sin etiska kompass. Chefer bör oftare ställa sig frågan hur deras agerande uppfattas utåt, menar Natali Phalén vid Institutet mot mutor.
Bygg en hållbar chefskarriär. Anki Udd på Ledarna vet hur du gör. Foto: Robert Haecks
Annonssamarbete Chef + Ledarna

Hur länge håller du som chef?

Är du fortfarande chef om 10 år? Svaret finns till stor del i din arbetssituation idag.
Anki Udd på Ledarna ger nödvändiga råd för en hållbar chefskarriär.

mote-3
Kommunikation

Psykologen: 5 sätt att göra ett gott första intryck

Du har säkert fått rådet: "Gör ett bra första intryck". Men hur lyckas man? Här är 5 huvudregler du kan följa.