5 tips: Så blir du inte hackad i sommar

Chefer är hett byte för cyberskurkar – företagsledare som fastnar i fällan och utsätts för utpressning eller datastölder kan ge storkovan. Så här skyddar du dig och ditt företag.

Kommunikation
Publicerad
Chefer är särskilt utsatta för cyberbrottslighet.

Att just cheferna är en tacksam måltavla för cyberbrottslighet beror på att dessa ofta sitter inne med känslig företagsinformation och inte alltid har stenkoll på tekniken. Dessutom har de ont om tid, och skummar därför kanske snabbt igenom mejlen utan att läsa så noga.

Det uppger säkerhetsföretaget NTT Security, som listar dessa fem tips för att inte råka släppa in bovarna i företagets digitala korridorer:

Var försiktig i sociala medier
Idag är det mer eller mindre ett krav att finnas på sociala medier. Som yrkesperson finns det stora fördelar med att ha en närvaro på till exempel LinkedIn. Men här finns även människor med cyberbrottslighet på cv:t, som på trovärdiga sätt försöker lura av dig lösenord, kortuppgifter och annat genom så kallat nätfiske eller ”phishing”.

Dela därför så lite information om dig själv som möjligt, och var alltid vaksam på meddelanden med ovanligt innehåll – även om de kommer från personer du känner.

Surfa säkert
Visst är det lockande att ansluta till det där okända gratisnätverket när du sitter och väntar på en försenad flight eller ett tåg som aldrig kommer, men det kan bli en dyr historia i slutändan. Genom att ansluta öppnar du dörren för skumma typer att ta del av allt du gör på nätet – och det gäller även röstsamtal, så ta det försiktigt med affärshemligheterna. Se även till att ditt hemmanätverk har samma typ av intrångsskydd som företagets – en router med ett svagt fabrikslösenord är en guldkantad inbjudan rakt in i vardagsrummet eller hemmakontoret.

Höj beredskapen på jobbet
Att ringa upp och utge sig från att ringa från it-supporten är ett busenkelt men relativt vanligt sätt att få intet ont anande företagsledare att lämna ut information eller ställa nätverksdörrar på vid gavel. Gör dina medarbetare medvetna om att den här typen av bluffar förekommer, och upprätta rutiner för att handskas med det – till exempel genom att be att få motringa till ert supportnummer.

Nagelfar mejlen
Det finns många olika metoder för att få ett mejl att se ut som att det kommer från en kollega, en chef eller någon annan person i din kontaktlista. Dyker det upp ett oväntat mejl? Eller ett där kollegan plötsligt glömt hur man skriver på svenska av ämnesraden att döma? Öppna det då inte.

Och öppna aldrig någonsin en mejlbilaga om du inte först har verifierat att avsändaren verkligen är den som hen utger sig för att vara – och att denne faktiskt skickat meddelandet.

Använd säkra lösenord
Nej, lättknäckta lösenord behöver inte vara så enkla som ”password123” – för att ett lösenord ska kunna betraktas som säkert behöver det vara minst tolv tecken långt, bestå av både siffror, bokstäver och specialtecken i en slumpmässig kombination. Och än viktigare är att du inte använder samma lösenord på flera ställen – på så sätt begränsar du skadan om en klurig dator ändå skulle lyckas gissa sig till ditt lösenord, eller om din inloggning avlyssnas.

Genom att använda en lösenordshanterare så kan du skapa unika lösenord med hög komplexitet – och kan förpassa hundens namn i kombination med ditt födelseår till cyberkyrkogården.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.