5 tips: Bli en smart förhandlare – och gör alla nöjda
Tänk om du oftare fick gehör för dina tankar, åsikter och förslag? Då skulle din livskvalitet som chef höjas betydligt. Det menar förhandlingsexperten Lars-Johan Åge.
Som chef ägnar du sannolikt en stor del av din arbetsvardag åt att förhandla och försöka enas med andra människor.
Kanske är det inte alltid du lyckas. När det skär sig kan det bli riktigt jobbigt, med ändlösa tjafsiga möten, försämrade relationer och i värsta fall okloka beslut som du helst velat slippa att fatta.
Det behöver inte vara så.
Lars-Johan Åge, ekonomie doktor vid Handelshögskolan i Stockholm, har i sin forskning studerat särskilt framgångsrika förhandlare. Det är bland annat utifrån de rönen han nu tagit fram en femstegsmetod med konkreta verktyg som han menar gör det lättare för alla att komma överens med vem som helst. I nya boken Happy happy berättar han hur man gör.
”Om du följer stegen kommer framgångsfaktorerna inte bara att maximera dina chanser att få gehör för dina idéer och förslag. De hjälper dig också att samarbeta och hitta en gemensam väg framåt med personer som har ett annat perspektiv på tillvaron – och att göra detta på ett sätt som gör alla inblandade nöjda”, säger Lars-Johan Åge.