forhandlare
FOTO: Pressbild

5 tips: Bli en smart förhandlare – och gör alla nöjda

Tänk om du oftare fick gehör för dina tankar, åsikter och förslag. Då skulle din livskvalitet som chef höjas betydligt. Det menar förhandlingsexperten Lars-Johan Åge som i nya boken Happy happy tipsar om hur du gör.

Som chef ägnar du sannolikt en stor del av din arbetsvardag åt att förhandla och försöka enas med andra människor.

Kanske är det inte alltid du lyckas. När det skär sig kan det bli riktigt jobbigt, med ändlösa tjafsiga möten, försämrade relationer och i värsta fall okloka beslut som du helst velat slippa att fatta.

Det behöver inte vara så.

Lars-Johan Åge, ekonomie doktor vid Handelshögskolan i Stockholm, har i sin forskning studerat särskilt framgångsrika förhandlare. Det är bland annat utifrån de rönen han nu tagit fram en femstegsmetod med konkreta verktyg som han menar gör det lättare för alla att komma överens med vem som helst. I nya boken Happy happy berättar han hur man gör.

”Om du följer stegen kommer framgångsfaktorerna inte bara att maximera dina chanser att få gehör för dina idéer och förslag. De hjälper dig också att samarbeta och hitta en gemensam väg framåt med personer som har ett annat perspektiv på tillvaron – och att göra detta på ett sätt som gör alla inblandade nöjda”, säger Lars-Johan Åge.

obekvam

Läs också: Socialt obekväm? 3 tips för att få flyt i samtalet

Steg 1: Positiv känsla

Det är betydligt lättare att enas om vi är på bra humör. Det gäller alla, även de du ska komma överens med. Försök därför ta med dig en positiv känsla in i förhandlingsrummet.

Grundläggande inför en svår diskussion är att försöka sova ordentligt och äta en bra frukost. Att genom tanketeknik få till ett äkta leende kan ge förvånansvärda effekter under en förhandling, liksom ett par djupa andetag innan du bemöter kritik.

Steg 2: Tänk till

Se till att förbereda dig ordentligt inför förhandlingen och noga fundera igenom olika alternativ. Här kan en viktighetslista vara ett bra hjälp-medel, där du å ena sidan spaltar upp det som är viktigast för dig själv, och å den andra det du tror betyder mest för din motpart. Googla, läs på och försök komma på så många lösningar som möjligt.

socialaemojis

Läs också: Sociala media-forskaren: Emojin chefen aldrig ska skicka

Steg 3: Fixa relationen

Att lyssna, visa nyfikenhet och förståelse är något av det viktigaste vi kan göra för att försöka komma överens, så att vi inte uppfattas som självcentrerade. Prova att oftare använda frågeord som ”vad” och ”hur” för att få motparten att öppna sig, och fraser som ”hjälp mig att förstå …”. Nicka gärna bekräftande när du lyssnar – vilket inte nödvändigtvis behöver betyda att du håller med.

Steg 4: Snacka rätt

Undvik köpslående, för in samtalet på en konstruktiv väg. Sök flera förslag på lösningar. Fokusera på behov och alternativ, alltså vad som är viktigt för er båda, och varför. Kombinationen av likheter och olikheter gör det ofta möjligt att nå en överenskommelse som alla inblandade i slutänden känner sig nöjda med.

Steg 5: Ha en plan B

En reservplan är nödvändig om du hamnar i ett läge där du märker att förhandlingen, trots alla dina förberedelser och ansträngningar, låser sig och inte leder framåt.

Den bästa plan B du kan ha vid sådana tillfällen är att ställa ännu mer specificerade frågor för att återta kontrollen och aktivera motpartens förnuft, i stället för att själv låsa dig vid en ståndpunkt. Bara genom att sakligt och utan ironi be motparten förklara exakt hur dennes position skulle kunna lösa problemet, kan du belysa bristerna i resonemanget och ge förhandlingen ny energi.

sakersage

Läs också: 3 gånger chefen ska vara tyst under ett möte

Relaterade artiklar

scenskrack
Kommunikation

5 sätt att besegra din scenskräck som chef

Att ställa sig på en scen kan vara skräckinjagande
kompischefen
Kommunikation

Studie: Det händer när en vänskap på jobbet havererar

Kan en relation med en medarbetare få konsekvenser för effektiviteten?
undersokning-2
Kommunikation

Så många döljer sina Facebook-inlägg för chefen

En majoritet vill inte att kollegerna eller chefen ska ta del av deras inlägg på sociala medier, visar en ny undersökning.
upptack
Karriär

Så upptäcker du Linkedin-bedrägeriet som sprider virus

På ytan ser det ut som ett jobberbjudande från ett bemanningsföretag. Men i själva innehåller chattmeddelanden ett dokument med en skadlig kod.
krishjalp
Kommunikation

3 saker du aldrig ska säga till en kollega som befinner sig i kris

Som chef är du även ansvarig för att ge krisstöd för saker som händer utanför jobbet.

krise
Hälsa

8 steg: Så ger chefen stöd – till medarbetaren i kris

Visste du att du som chef också har ett ansvar att ge krisstöd för händelser som inträffar utanför jobbet? 
illus-2
Beslutsfattande

Regler, moral och magkänsla: Så navigerar chefen rätt

Avslöjanden om generösa chefsförmåner skakar Ledarna. En i raden av organisationer som fått problem med sin etiska kompass. Chefer bör oftare ställa sig frågan hur deras agerande uppfattas utåt, menar Natali Phalén vid Institutet mot mutor.
mote-3
Kommunikation

Psykologen: 5 sätt att göra ett gott första intryck

Du har säkert fått rådet: "Gör ett bra första intryck". Men hur lyckas man? Här är 5 huvudregler du kan följa.