komikscen

5 saker chefer på scenen kan lära sig – av ståuppkomiker

Scen som scen. Ståuppkomiker kan med sin närvaro och förberedelse hjälpa chefer att bli tryggare i rampljuset.

I mitten av 00-talet fullständigt exploderade ståuppscenen. Komikerna blev de nya rockstjärnorna med utsålda konserthus och egna serier på Netflix. Men vad är magin med deras scenframträdanden – och framför allt: Vad kan chefer lära sig?

Globe Thrival har med hjälp av vd:n Andrew Tarvin listat saker som komiker gör på scenen och som du kan kopiera.

Här är hans råd:

1) Du fokuserar på en bra start

Du har en publik framför dig och måste fånga deras uppmärksamhet. I komikerkretsar har du uppskattningsvis 30 sekunder på dig – sedan kan giget vara förlorat. Det här gäller även dig som chef. En bra start kan vara att knyta an till något den tidigare talaren sa eller att slå fast ett känt problem. Då skapar du anknytning till publiken och visar att ni är på samma nivå.

obekvam

Läs också: Socialt obekväm? 3 tips för att få flyt i samtalet

2) Du förbereder din leverans

Din presentation i all ära. Men faktum är att det är minst lika viktigt (om inte viktigare) hur du faktiskt levererar ditt budskap. I jämförelse är en komiker med bra material ingenting om hen inte vet hur det ska presenteras för publiken. Ett råd är att kunna det du ska säga utan och innan. Det gör att när du väl är på scenen känner dig mer säker och kan ta ut svängarna mer – utan att behöva stirra ner på dina manuskort.

3) Du söker feedback

Ingen är ett proffs i början. Det gäller oavsett om du är en komiker eller en ledare på scenen. Du behöver vana för att utvecklas och då är det viktigt att få konstruktiv kritik. Sök den och försök se den som ett sätt att bli bättre. Försök också vara ärlig mot dig själv och fundera på vad under presentationen som fungerade och vilket du kan stryka nästa gång.

utsedd

Läs också: 5 saker framgångsrika ledare gör helt annorlunda

4) Du är generös med beröm

En av komikens största dödssynder är att sno andras skämt. För att omsätta det till ledarens värld kan det vara att ta åt sig all kredd för en succé. Ingen framgång är en enmanshow. Därför bör du vara generös med beröm och lyfter fram de medarbetare som gjorde det möjligt längs vägen.

5) Du drar inte ut på tiden

Hur bra du än är på scenen spelar det ingen roll om du har en ovana att dra över tiden. Förutom att det kan förstöra arrangörens tidsschema signalerar det framför allt att du är viktigare än alla andra i rummet. Om du vill ha publikens respekt måste till att börja med respektera deras tid.

socialaemojis

Läs också: Sociala media-forskaren: Emojin chefen aldrig ska skicka

Relaterade artiklar

studien1234
Karriär

Harvardstudie: Kvinnliga chefer är mer högpresterande

Bättre på att ta initiativ och mer resultatfokuserade. På hela 17 av 19 punkter rankas kvinnliga chefer högre än sina manliga kolleger, visar en ny studie från Harvard University. 
Det är vanligt med vita lögner på jobbet.
Kommunikation

Här är de 15 lögner som vi drar oftast – på jobbet

Slirat på sanningen har nog alla gjort någon gång. Men lögner kan vara en varningsklocka som signalerar att allt inte står rätt till på arbetsplatsen. Och ljuger mest gör cheferna.
Blockets nya vd Pernilla Nissler startar podcast för personalen.
Kommunikation

Blockets nya vd satsar på podcast – för de anställda

I arbetet med att stärka engagemanget lyfter Blockets nya vd Pernilla Nissler in podcastformatet som intern kommunikationskanal.
En ny studie visar att chefer är bättre på samarbete än andra.
Beslutsfattande

Forskning: Chefer söker samarbete – når framgång

En ny studie från Ekonomihögskolan i Lund visar att nidbilden av företagsledare som vinstinriktade strebers inte stämmer – de är tvärtom bättre på att samarbeta än andra.
Chefer är särskilt utsatta för cyberbrottslighet.
Kommunikation

5 tips: Så blir du inte hackad i sommar

Chefer är hett byte för cyberskurkar – företagsledare som fastnar i fällan och utsätts för utpressning eller datastölder kan ge storkovan. Så här skyddar du dig och ditt företag.
nypajobbet123
Karriär

5 frågor du ska ställa som ny på jobbet

Alla vill få en bra start på sitt nya jobb. Men hur lyckas man?
staffetpinne
Delegering

Efter 10 år som vd – så lämnade Anders Källström över till ex-ministern

Få vd:ar i näringslivet får en vettig överlämning av sin efterträdare.
scenskrack
Kommunikation

5 sätt att besegra din scenskräck som chef

Att ställa sig på en scen kan vara skräckinjagande