komikscen

5 saker chefer på scenen kan lära sig – av ståuppkomiker

Scen som scen. Ståuppkomiker kan med sin närvaro och förberedelse hjälpa chefer att bli tryggare i rampljuset.

I mitten av 00-talet fullständigt exploderade ståuppscenen. Komikerna blev de nya rockstjärnorna med utsålda konserthus och egna serier på Netflix. Men vad är magin med deras scenframträdanden – och framför allt: Vad kan chefer lära sig?

Globe Thrival har med hjälp av vd:n Andrew Tarvin listat saker som komiker gör på scenen och som du kan kopiera.

Här är hans råd:

1) Du fokuserar på en bra start

Du har en publik framför dig och måste fånga deras uppmärksamhet. I komikerkretsar har du uppskattningsvis 30 sekunder på dig – sedan kan giget vara förlorat. Det här gäller även dig som chef. En bra start kan vara att knyta an till något den tidigare talaren sa eller att slå fast ett känt problem. Då skapar du anknytning till publiken och visar att ni är på samma nivå.

obekvam

Läs också: Socialt obekväm? 3 tips för att få flyt i samtalet

2) Du förbereder din leverans

Din presentation i all ära. Men faktum är att det är minst lika viktigt (om inte viktigare) hur du faktiskt levererar ditt budskap. I jämförelse är en komiker med bra material ingenting om hen inte vet hur det ska presenteras för publiken. Ett råd är att kunna det du ska säga utan och innan. Det gör att när du väl är på scenen känner dig mer säker och kan ta ut svängarna mer – utan att behöva stirra ner på dina manuskort.

3) Du söker feedback

Ingen är ett proffs i början. Det gäller oavsett om du är en komiker eller en ledare på scenen. Du behöver vana för att utvecklas och då är det viktigt att få konstruktiv kritik. Sök den och försök se den som ett sätt att bli bättre. Försök också vara ärlig mot dig själv och fundera på vad under presentationen som fungerade och vilket du kan stryka nästa gång.

utsedd

Läs också: 5 saker framgångsrika ledare gör helt annorlunda

4) Du är generös med beröm

En av komikens största dödssynder är att sno andras skämt. För att omsätta det till ledarens värld kan det vara att ta åt sig all kredd för en succé. Ingen framgång är en enmanshow. Därför bör du vara generös med beröm och lyfter fram de medarbetare som gjorde det möjligt längs vägen.

5) Du drar inte ut på tiden

Hur bra du än är på scenen spelar det ingen roll om du har en ovana att dra över tiden. Förutom att det kan förstöra arrangörens tidsschema signalerar det framför allt att du är viktigare än alla andra i rummet. Om du vill ha publikens respekt måste till att börja med respektera deras tid.

socialaemojis

Läs också: Sociala media-forskaren: Emojin chefen aldrig ska skicka

chef-marknadsbit-1
Prenumerera på Chef

DITT ledarskap spelar roll

Vi stöttar dig! Med Chef får du kraften och verktygen att leda ditt team mot framgång.

Relaterade artiklar

Retorikexperten Elaine Eksvärd
Framtidens hybridmöte kräver ny digital teknik
Annonssamarbete Chef + Office Management

Så tar du hybridmötet till nästa nivå

Mötestekniken på väg in i en ny och smartare era. Här får du veta mer om vad som krävs för att lyckas med framtidens digitala möten.
skrivaochberatta
Kommunikation

Så får du berättartekniken som får alla att lyssna

Rationella argument är bra, men en bra berättelse är oslagbar. Slipa på berättartekniken och få folk att lyssna – på jobbintervjun, i lönesamtalet och ledarskapet i stort. Här är tipsen på hur du gör.

kvallsmail_intervjuperson
Kommunikation

Vad tycker Chef-läsarna om mejlförbud efter arbetstid?

Chef har tidigare skrivit om mejlförbudet som sprider sig i Europa för att skydda de anställda från stress. Lagen är en konsekvens av det ökade distansarbetet under pandemin där allt fler får svårare att hålla gränsen mellan arbete och fritid. Vi frågade chefer på LinkedIn vad de tycker om lagen. Majoriteten uppskattar tanken av att det finns en tydlig gräns samtidigt som flera av kommenterar att det finns undantagsfall och andra sätt än böter att hantera detta.

Man som deltar i videomöte. Sitter i soffan med dålig hållning och kalsonger.
Kommunikation

Så många av dina medarbetare gör annat under det digitala mötet

Kanske har du som chef någon gång känt av utmaningen att få allas fulla uppmärksamhet under videomötet? Nu bekräftar en ny Sifo-undersökning din magkänsla. Drygt 3 av 4 svenskar passar nämligen på att göra helt andra uppgifter under videomötet. Dessutom har var fjärde person bytt ut kavajen mot en pyjamas!

En mobiltelefon och en datorskärm som visar på flera olästa mejl.
Kommunikation

Mejlförbud för chefer sprider sig

Ett tredje land i Europa, Belgien, har nu tagit beslut på att inte låta statsanställda chefer kontakta sina anställda efter arbetstid. Orsaken är att man vill skydda medarbetare från stress.

tva%cc%8akvinnorps
Annonssamarbete Chef + Försäkringskassan

Hallå chefen! Det finns ett viktigt hälsobidrag att söka

Många chefer missar ett viktigt bidrag för att förebygga ohälsa hos medarbetare. ”Rätt hjälp kan göra skillnad”, säger Rebecca Kolga på Försäkringskassan och uppmanar chefer att söka stödet på upp till 200 000 kronor per år.
Böcker och Obama.
Kommunikation

Lästips från en ex-president: Obamas favoritböcker 2021

USA:s tidigare president, Barack Obama, är en storläsare av rang. Nu delar han med sig av sina favoritböcker från det gångna året. På listan finns bland annat Nobelpristagaren Ishiguros bok Klara och solen om artificiell intelligens och Lauren Groffs Matrix influerad av Trumps presidentskap.