komikscen

5 saker chefer på scenen kan lära sig – av ståuppkomiker

Scen som scen. Ståuppkomiker kan med sin närvaro och förberedelse hjälpa chefer att bli tryggare i rampljuset.

I mitten av 00-talet fullständigt exploderade ståuppscenen. Komikerna blev de nya rockstjärnorna med utsålda konserthus och egna serier på Netflix. Men vad är magin med deras scenframträdanden – och framför allt: Vad kan chefer lära sig?

Globe Thrival har med hjälp av vd:n Andrew Tarvin listat saker som komiker gör på scenen och som du kan kopiera.

Här är hans råd:

1) Du fokuserar på en bra start

Du har en publik framför dig och måste fånga deras uppmärksamhet. I komikerkretsar har du uppskattningsvis 30 sekunder på dig – sedan kan giget vara förlorat. Det här gäller även dig som chef. En bra start kan vara att knyta an till något den tidigare talaren sa eller att slå fast ett känt problem. Då skapar du anknytning till publiken och visar att ni är på samma nivå.

obekvam

Läs också: Socialt obekväm? 3 tips för att få flyt i samtalet

2) Du förbereder din leverans

Din presentation i all ära. Men faktum är att det är minst lika viktigt (om inte viktigare) hur du faktiskt levererar ditt budskap. I jämförelse är en komiker med bra material ingenting om hen inte vet hur det ska presenteras för publiken. Ett råd är att kunna det du ska säga utan och innan. Det gör att när du väl är på scenen känner dig mer säker och kan ta ut svängarna mer – utan att behöva stirra ner på dina manuskort.

3) Du söker feedback

Ingen är ett proffs i början. Det gäller oavsett om du är en komiker eller en ledare på scenen. Du behöver vana för att utvecklas och då är det viktigt att få konstruktiv kritik. Sök den och försök se den som ett sätt att bli bättre. Försök också vara ärlig mot dig själv och fundera på vad under presentationen som fungerade och vilket du kan stryka nästa gång.

utsedd

Läs också: 5 saker framgångsrika ledare gör helt annorlunda

4) Du är generös med beröm

En av komikens största dödssynder är att sno andras skämt. För att omsätta det till ledarens värld kan det vara att ta åt sig all kredd för en succé. Ingen framgång är en enmanshow. Därför bör du vara generös med beröm och lyfter fram de medarbetare som gjorde det möjligt längs vägen.

5) Du drar inte ut på tiden

Hur bra du än är på scenen spelar det ingen roll om du har en ovana att dra över tiden. Förutom att det kan förstöra arrangörens tidsschema signalerar det framför allt att du är viktigare än alla andra i rummet. Om du vill ha publikens respekt måste till att börja med respektera deras tid.

socialaemojis

Läs också: Sociala media-forskaren: Emojin chefen aldrig ska skicka

Relaterade artiklar

cb12-content
Chefboken

Led utifrån värderingar – på riktigt!

Det är med hjälp av starka värderingar vi kan möta framtidens stora utmaningar med bland annat ökad komplexitet, digitalisering och klimatförändringar. Det menar Julia Norinder i sin bok Värderingsbaserat ledarskap Mening, tillit och transformation. I den beskriver hon hur du som ledare kan arbeta både utifrån dina egna värderingar och din organisations. I senaste Chefboken sammanfattar ledarskapscoachen Maria Gerlofson hennes tankar
Ställ frågor om engagemanget – och ta action på de svar du får, säger Viktoria Lindhé på &frankly Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

7 frågor du ska ställa till dina medarbetare 2020

Gör enkla frågor om engagemang till en framgångsfaktor i ditt ledarskap. ”Då kommer du åt en hävstångseffekt”, säger Viktoria Lindhé på &frankly. Här tipsar hon om konkreta actions för chefer ­– när medarbetarnas engagemang sviktar.
Julbord med dryck
Hälsa

En av tio undviker julbordet – kollegorna dricker för mycket

Tre av fyra svenskar tycker inte att det är viktigt med alkohol på jobbets julbord, visar en ny undersökning. Samtidigt uppger över hälften att det finns en förväntan om att de ska dricka alkohol när det sker.
pkberlin
Kommunikation

Kommunikationsmissen som fick Berlinmuren att falla

Ibland kan ett aldrig så litet felsteg få oanade konsekvenser. För 30 år sedan orsakade en papperslapp som lästes upp vid fel tillfälle Berlinmurens fall.
Cissi Elwin
Kommunikation

Cissi Elwin: ”Varför är ledarskap så förknippat med floskler?”

Det här med att ”vi måste gasa och bromsa samtidigt” och ”tack för din idé, vi marinerar den” – vad menas egentligen med det?

Handslag och uppvända handflator
Kommunikation

5 kroppsknep: Så rör du dig som en ledare

Dåligt kroppsspråk kan komma i vägen för det viktiga du försöker föra fram, och ibland är det rentav viktigare hur något sägs än vad som sägs. Här är expertens tips för att upplevas som en stark ledare.
Förmågan att pressa sig lite till är en stressfälla för chefer.
Annonssamarbete Chef + Skandia

Lär dig undvika chefens förrädiska stressfälla

Chefers stress ökar. Samtidigt som vi vet riskerna med att bita ihop och kämpa på. ”Chefer behöver bli bättre på att söka stöd och ta emot hjälp vid varningssignaler”, säger Kristina Hagström, hälsostrateg på Skandia.
emoji
Kommunikation

Så blir dina mejl bättre – med emojis

En smiley till chefen, tumme upp till kunden eller lite serpentiner inför veckans aw? Emojis blir allt vanligare i jobbmejl, enligt en ny studie. Och de kan faktiskt höja kvalitén på dina jobbmejl.