4 tips: Så lindrar du din talarskräck

Fjärilar i magen inför presentationen? Du är inte ensam. Nervositet inför offentliga framträdanden är djupt rotat i den mänskliga naturen – men den är möjlig att övervinna.

 

Kommunikation
Publicerad
Illustration: Johanna Gustavsson.

Tips 1 av 4: Sluta vaja.
Att ändra invanda beteenden som uppstått till följd av stress kan vara knepigt, som det nervösa vajandet fram och tillbaka medan du pratar. Att bara koncentrera dig på att sluta räcker inte – så fort du släpper uppmärksamheten börjar du vaja igen, vilket distraherar dina åhörare och riskerar att underminera ditt självförtroende. Ett knep är att helt enkelt ställa dig med ena foten något framför den andra. Skiftet av balanspunkt gör hela skillnaden.

Prova!

2. Ta det kallt.
Brukar du bli överhettad medan du pratar? Svettas, rodna eller bara känna dig så varm att du helt tappar fokus? Här är allt du behöver för att hålla dig lugn och cool: en iskyld vattenflaska. Att hålla i den kalla flaskan under presentationen är lika välgörande som att stiga in i ett svalt, luftkonditionerat rum en het dag. Att bära en flaska är dessutom helt naturligt på en scen.

3. Utnyttja hormonerna.
Oxytocin är ett hormon som frisätts av beröring och är knutet till kroppslig njutning. Ett sätt att mota obehagskänslorna kan därför vara att uppmuntra kroppen att producera mer av hormonet inför ett framträdande. Till exempel genom att skaka hand med några av åhörarna. Enbart tanken på någon du bryr dig om kan reducera tvivlen och stressnivåerna.

4. Distrahera dig.
Ett effektivt sätt att hantera rampfebern kan vara att hitta en distraktion som är så koncentrationskrävande att du glömmer bort att vara nervös. Att rabbla tungvrickande ordstäv strax innan du går på scen är en ritual värd att testa – vilket också har den fördelen att du värmer upp stämbanden.

Källa: Business Insider

Skapa ett gratiskonto, prova Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden