talarskrack_kommunikation
Illustration: Johanna Gustavsson.

4 tips: Så lindrar du din talarskräck

Fjärilar i magen inför presentationen? Du är inte ensam. Nervositet inför offentliga framträdanden är djupt rotat i den mänskliga naturen – men den är möjlig att övervinna.

 

Tips 1 av 4: Sluta vaja.
Att ändra invanda beteenden som uppstått till följd av stress kan vara knepigt, som det nervösa vajandet fram och tillbaka medan du pratar. Att bara koncentrera dig på att sluta räcker inte – så fort du släpper uppmärksamheten börjar du vaja igen, vilket distraherar dina åhörare och riskerar att underminera ditt självförtroende. Ett knep är att helt enkelt ställa dig med ena foten något framför den andra. Skiftet av balanspunkt gör hela skillnaden.

Prova!

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

2. Ta det kallt.
Brukar du bli överhettad medan du pratar? Svettas, rodna eller bara känna dig så varm att du helt tappar fokus? Här är allt du behöver för att hålla dig lugn och cool: en iskyld vattenflaska. Att hålla i den kalla flaskan under presentationen är lika välgörande som att stiga in i ett svalt, luftkonditionerat rum en het dag. Att bära en flaska är dessutom helt naturligt på en scen.

3. Utnyttja hormonerna.
Oxytocin är ett hormon som frisätts av beröring och är knutet till kroppslig njutning. Ett sätt att mota obehagskänslorna kan därför vara att uppmuntra kroppen att producera mer av hormonet inför ett framträdande. Till exempel genom att skaka hand med några av åhörarna. Enbart tanken på någon du bryr dig om kan reducera tvivlen och stressnivåerna.

4. Distrahera dig.
Ett effektivt sätt att hantera rampfebern kan vara att hitta en distraktion som är så koncentrationskrävande att du glömmer bort att vara nervös. Att rabbla tungvrickande ordstäv strax innan du går på scen är en ritual värd att testa – vilket också har den fördelen att du värmer upp stämbanden.

Källa: Business Insider

Vill du lära dig fler tips om hur du kommunicerar som chef? Som prenumerant får du alla verktyg du behöver.

  • Tidningen Chef – direkt hem i din brevlåda.
  • Tillgång till Chef Premium, en låst tjänst på Chef.se med vårt unika ledarskapstest, verktyg, avtal och mallar.
  • Metodbanken: Smarta genvägar för alla chefer – 300 användbara metoder, modeller och guider.

Erbjudande: Prova på tre nummer av Chef + Chef Premium för endast 199 kr!

Relaterade artiklar

burn_money
Kommunikation

Undvik de dyra mötesfällorna

Dåliga möten är pengar i sjön och skapar stress. Och avslöjar brister hos chefer. ”Dåliga möten är ett tecken på dåligt ledarskap”, menar mötesexperten Micke Darmell. Så lär dig vässa möteskulturen.
feedback_webb
Annonssamarbete Chef + Workday

Feedback ÄNNU viktigare än du tror

Vill man ha nöjda kunder så gäller det att börja med nöjda medarbetare. Då är feedback en nyckel. ”Vi ser en pay-it-forward-effekt”, säger Mattias Bolander på Workday.
cheferscenskrack
Kommunikation

6 chefer: Scenfiaskon vi aldrig glömmer

En av fyra chefer lider av uttalad scenskräck, visar en ny undersökning. Nu vittnar 6 chefer om kallsvett, tunnelseende och fysiskt illamående. 
linkedin-9
Karriär

4 saker du ska rensa bort från din Linkedin

Klart du ska ha en uppdaterad Linkedin-profil – men att ta bort information kan vara lika väsentligt som att lägga till. 
dataskydd-2
Arbetsrätt

Får du kolla anställdas mejl?

Medarbetare som använder jobbdatorn i privat bruk. Men får chefen gå in och läsa mejlen? Nu har en ny dom kommit i EU-domstolen som väcker stort intresse.

bored_webb2
Kommunikation

Ställ enkla frågan – få bättre möteskultur

En kort enkel fråga i slutet av alla era interna möten. Svårare än så behöver det inte vara att vända en trist möteskultur. Vi har tjuvkikat i mötesexperten Micke Darmells verktygslåda. Här är några av hans enkla knep.
kommu
Kommunikation

Så kommunicerar du bättre som chef

Chefer lägger mindre tid på kommunikation och återkoppling än de tror. Trots att det är viktigt för att förankra beslut, inspirera och dela med sig av nyheter. Här är 8 tips för att du ska bli en bättre kommunikatör.

millennials
Kommunikation

5 hisnande fakta om att leda ”millenials”

Internet finns i deras DNA. Nu är generationen ”millenials” på väg att nå höga positioner i arbetslivet. Här är 5 fakta om deras mobilvanor – och vad du som ledare kan lära dig av dessa.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden