3 tips: Leverera din presentation – som ett proffs

Chefs expert i retorik, Sofia Kacim, hjälper dig att leverera din presentation på jobbet som ett riktigt proffs.

FRÅGA: Som chef brukar jag ibland hålla dragningar om företagets verksamhet, både inför egen personal och utomstående. Jag är kanske inte världens bästa talare och var till en början lite skakis inför att framträda inför ett par hundra människor, men har med tiden funnit en ”mall” för mina anföranden som gjort att jag känner mig ganska säker på scenen.

Nu har jag på omvägar fått höra att folk tycker jag är tråkig som talare. Har du några tips på hur jag gör mina anföranden lite mer intressanta?

/Tråkmånsen

SVAR FRÅN SOFIA KACIM:

Bra att du kommit över din nervositet. Övning ger färdighet som du märkt, och jag är övertygad om att du med några retoriska knep kan få dina föredrag att lyfta och väcka större intresse.

Ett första tips är att inleda med något som samlar lyssnarna och skapar ett ”vi”, gärna i form av en anekdot som lyssnarna kan känna igen sig i. Korta anekdotiska berättelser, gärna men inte nödvändigtvis kopplade till ditt huvudbudskap eller någon aktuell händelse, har en förmåga att väcka intresse, lägga sig på minnet och göra framförandet mer varierat och därmed intressant. Inte minst viktigt gör små berättelser hämtade ur verkligheten att du som talare framstår som personlig, ödmjuk och mänsklig, vilket skapar kontakt och välvilja.

När du kommer in på kärnbudskapet du vill förmedla, sträva då efter att verkligen lyfta fram argument, så konkret och tydligt som möjligt. Inte tona ner eller ludda till med fluffiga ledord. Människor minns över tid inte detaljer, siffror, grafer eller powerpoints i det stora hela.

Så blir du en bättre talare:

1) Skapa ett ”vi”

Anekdoter som åhörarna känner igen sig i bygger välvilja och gör dig som talare mer intressant.

2) Upprepa

Tretalet är ett ­klassiskt retoriskt grepp och ­inte utan anledning. Ramsor som ”tro, hopp och kärlek” har en märkvärdig förmåga att lägga sig på minnet.

3) Öva

Om du lär dig att tala manusfritt gör du ett säkrare intryck på scen.

dissarpp1

Läs också: Därför har Amazon-vd:n förbjudit Powerpoints – 3 skäl

Underskatta aldrig kraften i summeringar. Påminn, repetera och sammanfatta för din publik. Tretalet är ett klassiskt retoriskt grepp, alltså en sorts ramsa med tre viktiga punkter som är lätta att lägga på minnet. Upprepa ditt ”tretal” under anförandets gång och så att det återkommer på slutet.

Ett annat sätt att få din publik att minnas dig och ditt budskap, är att tala i mentala bilder. Använd rummet, beskriv miljöer, dofter och färger som försätter publiken i en annan stämning. Bestäm vilken känsla du vill att publiken ska lämna rummet med. Hoppfullhet, entusiasm, förändringsvilja eller någon annan känsla?

Människor minns också humor, små skämt kopplade antingen till oss som personer eller ämnet vi pratar om, vilket återigen för oss till de korta anekdoterna jag talade om i början.

När du fått ihop ditt nya framförande gäller det att repetera, repetera, repetera. Ju bättre du minns det som ska sägas, desto säkrare blir du på scen. Med säkerheten följer ökad improvisationsförmåga, som innebär att du kan lämna manuset om det skulle behövas och andan faller på. Åhörarna har högre förtroende för talare som håller sig manusfria än någon som stirrar i ett papper. Att memorera talet är ytterligare ett sätt att bli kvitt nervositeten inför framförandet.

Öva framför spegeln eller en vän. Du kan också spela in talet på telefonen i samma tempo som du ska hålla det. Underskatta inte tiden det tar att memorera, börja i därför i tid. Lycka till!

sofia5

Läs också: Så presenterar du – utan en tråkig powerpoint

Relaterade artiklar

Niclas Sigholm
Digital utveckling

Drastiska beslutet: Förbjöd all internmejl

Sedan flera år tillbaka råder förbud mot internmejl på företaget Sigholm. Resultatet? Effektiviteten har skjutit i höjden.
Maria Geijer på Morot & Co ger råd om hur du knyter dina kunder närmare. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Morot & Co

Så enkelt tar du klivet närmare kunden

Bli bättre på att få nya kunder och behålla dem ni har. ”Många missar hur enkelt det kan vara att testa, utforska och samla in kunskap om vad som är intressant för just deras kunder”, säger Maria Geijer, på Morot & Co

7 personer i videosamtal
Kommunikation

”Du är på mute” – här är uttrycken som ökat mest bland chefer

Yttrade du orden ”du är på mute” många gånger förra året? Då är du inte ensam. Orden användes 1000 procent fler gånger i amerikanska affärsmöten mellan chefer och investerare 2020 än året innan, visar en ny undersökning

Läsning av Röda Rummet, vid grön gran
Kommunikation

Julläsning för chefer

En lugnare jul än vanligt står för dörren. Varför inte använda den lediga tiden till att läsa skönlitteratur? Chef har satt samman en litteraturkanon för svenska chefer.
Ung kvinna som talar inför publik.
Kommunikation

Så når du fram till högsta chefen

Att kortfattat delge information åt en högt uppsatt chef eller politiker är en konst. En som vet hur man gör är expert-briefaren Grant Harris, som tjänstgjort i Vita huset och ägnat åratal åt att briefa toppchefer – till och med USA:s president.
Collage av de ledarskapspoddar som nämns i artikeln
Kommunikation

10 ledarskapspoddar du inte vill missa

Poddar om ledarskap, karriär och arbetsliv har fullkomligt exploderat på sistone. Vi har listat 10 av de bästa just nu.
anna_hellman3
Annonssamarbete Chef + Stockholms universitet

Gör dig startklar att leda i förändring

En rejäl kunskapsinvestering – i exakt rätt tid. ”Det är bland det bästa som har hänt mig!”, säger Anna Hellman, vd, om sin Executive MBA från Stockholms universitet.

woman-sitting-at-desk-watching-new-videoconference-application-online-review
Arbetsmiljö

”Oj då, var kameran på...?” – här är 4 episka Zoom-misstag

Märkliga smeknamn, familjekonflikter och toalettbesök – mycket kan avslöjas under videomöten i hemmet. Så här undviker du några vanliga pinsamheter.