3 tips: Leverera din presentation – som ett proffs

Chefs expert i retorik, Sofia Kacim, hjälper dig att leverera din presentation på jobbet som ett riktigt proffs.

FRÅGA: Som chef brukar jag ibland hålla dragningar om företagets verksamhet, både inför egen personal och utomstående. Jag är kanske inte världens bästa talare och var till en början lite skakis inför att framträda inför ett par hundra människor, men har med tiden funnit en ”mall” för mina anföranden som gjort att jag känner mig ganska säker på scenen.

Nu har jag på omvägar fått höra att folk tycker jag är tråkig som talare. Har du några tips på hur jag gör mina anföranden lite mer intressanta?

/Tråkmånsen

SVAR FRÅN SOFIA KACIM:

Bra att du kommit över din nervositet. Övning ger färdighet som du märkt, och jag är övertygad om att du med några retoriska knep kan få dina föredrag att lyfta och väcka större intresse.

Ett första tips är att inleda med något som samlar lyssnarna och skapar ett ”vi”, gärna i form av en anekdot som lyssnarna kan känna igen sig i. Korta anekdotiska berättelser, gärna men inte nödvändigtvis kopplade till ditt huvudbudskap eller någon aktuell händelse, har en förmåga att väcka intresse, lägga sig på minnet och göra framförandet mer varierat och därmed intressant. Inte minst viktigt gör små berättelser hämtade ur verkligheten att du som talare framstår som personlig, ödmjuk och mänsklig, vilket skapar kontakt och välvilja.

När du kommer in på kärnbudskapet du vill förmedla, sträva då efter att verkligen lyfta fram argument, så konkret och tydligt som möjligt. Inte tona ner eller ludda till med fluffiga ledord. Människor minns över tid inte detaljer, siffror, grafer eller powerpoints i det stora hela.

Så blir du en bättre talare:

1) Skapa ett ”vi”

Anekdoter som åhörarna känner igen sig i bygger välvilja och gör dig som talare mer intressant.

2) Upprepa

Tretalet är ett ­klassiskt retoriskt grepp och ­inte utan anledning. Ramsor som ”tro, hopp och kärlek” har en märkvärdig förmåga att lägga sig på minnet.

3) Öva

Om du lär dig att tala manusfritt gör du ett säkrare intryck på scen.

dissarpp1

Läs också: Därför har Amazon-vd:n förbjudit Powerpoints – 3 skäl

Underskatta aldrig kraften i summeringar. Påminn, repetera och sammanfatta för din publik. Tretalet är ett klassiskt retoriskt grepp, alltså en sorts ramsa med tre viktiga punkter som är lätta att lägga på minnet. Upprepa ditt ”tretal” under anförandets gång och så att det återkommer på slutet.

Ett annat sätt att få din publik att minnas dig och ditt budskap, är att tala i mentala bilder. Använd rummet, beskriv miljöer, dofter och färger som försätter publiken i en annan stämning. Bestäm vilken känsla du vill att publiken ska lämna rummet med. Hoppfullhet, entusiasm, förändringsvilja eller någon annan känsla?

Människor minns också humor, små skämt kopplade antingen till oss som personer eller ämnet vi pratar om, vilket återigen för oss till de korta anekdoterna jag talade om i början.

När du fått ihop ditt nya framförande gäller det att repetera, repetera, repetera. Ju bättre du minns det som ska sägas, desto säkrare blir du på scen. Med säkerheten följer ökad improvisationsförmåga, som innebär att du kan lämna manuset om det skulle behövas och andan faller på. Åhörarna har högre förtroende för talare som håller sig manusfria än någon som stirrar i ett papper. Att memorera talet är ytterligare ett sätt att bli kvitt nervositeten inför framförandet.

Öva framför spegeln eller en vän. Du kan också spela in talet på telefonen i samma tempo som du ska hålla det. Underskatta inte tiden det tar att memorera, börja i därför i tid. Lycka till!

sofia5

Läs också: Så presenterar du – utan en tråkig powerpoint

sofia-kacim-kommunikation-fo%cc%88r-chefer
Seminarium 22 augusti

Så ökar du din kommunikativa förmåga som chef

Bli en säkrare och tydligare ledare. Få konkreta och nödvändiga retorikverktyg som du direkt kan applicera på ditt ledarskap.

Relaterade artiklar

janne-3
Kommunikation

Janne Andersson: ”3 ledarfokus gör Sverige världsbäst”

Fokusera rätt – och få ett vinnande lag. ”Jag är helt övertygad om att de sakerna vi jobbar med i landslaget går att applicera på allt ledarskap”, säger förbundskapten Janne Andersson.

Hemfrids vd Monica Lindstedt
Annonssamarbete Chef + Hemfrid

Ge dig själv mer vardagsflow 2020

Andan i halsen. Ständigt dåligt samvete. Många chefer har tappat livsbalansen. ”Har du råd, så köp en tjänst och ta hand om dig själv”, råder Hemfrids Monica Lindstedt.
2019-2
Kommunikation

Chefsåret 2019 – månad för månad

Chefsåret 2019 är till ända. Hur var det för dig? Chefs reporter Fredrik Kullberg har valt ut 12 stora, små och märkliga ledarskapshändelser som präglat året.
cb12-content
Chefboken

Led utifrån värderingar – på riktigt!

Det är med hjälp av starka värderingar vi kan möta framtidens stora utmaningar med bland annat ökad komplexitet, digitalisering och klimatförändringar. Det menar Julia Norinder i sin bok Värderingsbaserat ledarskap Mening, tillit och transformation. I den beskriver hon hur du som ledare kan arbeta både utifrån dina egna värderingar och din organisations. I senaste Chefboken sammanfattar ledarskapscoachen Maria Gerlofson hennes tankar
Julbord med dryck
Hälsa

En av tio undviker julbordet – kollegorna dricker för mycket

Tre av fyra svenskar tycker inte att det är viktigt med alkohol på jobbets julbord, visar en ny undersökning. Samtidigt uppger över hälften att det finns en förväntan om att de ska dricka alkohol när det sker.
pkberlin
Kommunikation

Kommunikationsmissen som fick Berlinmuren att falla

Ibland kan ett aldrig så litet felsteg få oanade konsekvenser. För 30 år sedan orsakade en papperslapp som lästes upp vid fel tillfälle Berlinmurens fall.
skandia_3
Annonssamarbete Chef + Skandia

Bli en magnet för de bästa medarbetarna

Konkurrensen är knivskarp. Företag som vill locka – och hålla kvar – de bästa medarbetarna behöver steppa upp. ”Det handlar om att vara en bra, ansvarsfull och attraktiv arbetsgivare”, säger Mattias Munter på Skandia.
Cissi Elwin
Kommunikation

Cissi Elwin: ”Varför är ledarskap så förknippat med floskler?”

Det här med att ”vi måste gasa och bromsa samtidigt” och ”tack för din idé, vi marinerar den” – vad menas egentligen med det?