sakersage

3 gånger chefen ska vara tyst under ett möte

Att vara chef innebär att du måste behärska konsten att veta när du ska driva ett möte framåt – och när det är bäst att vara tyst och släppa fram andra. Här är några råd för att lyckas!

Som chef är det lätt att ta kommandot under ett möte. Men det är lika lätt att behålla kommandot genom hela mötet – vilket kan leda till att du håller tillbaka dina medarbetare. Goda idéer kan gå förlorade om ni inte har ett mötesklimat där alla får komma till tals.

Men hur ska du veta när det är bäst att ta ett steg tillbaka och släppa fram medarbetarna? HBR (Harvard Business Review) har listat 3 tillfällen när det är bättre att vara tyst.

sakersage

Läs också: 10 saker du aldrig ska säga på jobbet

1) Du vill endast briljera med din kunskap

Fråga dig själv: ”Varför tar jag ordet nu?”. Är det för att du faktiskt har en underbyggd tanke om det ni pratar om eller vill du bara visa att du är kunnig i ett område? Du ska inte vara blyg, men om det bara blir en uppvisning i kunskap med förhoppning att imponera på din omgivning bryter du troligen mötets naturliga riktning.

lone

Läs också: 10 saker du aldrig ska säga i ett lönesamtal

2) Du vill visa vem som bestämmer

Som ledare har du makten att sätta agendan för mötet och bestämma vilken riktning mötet tar. Men syften med möten är ju ofta att utbyta erfarenheter och tankar. Därför är det dumt om mötet blir ett sätt att visa vem som är beslutsfattare på arbetsplatsen. Använd istället din makt till att släppa fram andra. Om du till exempel har möte med en kund eller leverantör blir det ett bra sätt att visa vilka som ingår i ditt team och hur kompetenta dessa är. Det är aldrig en enmansshow.

Två kollegor

Läs också: 3 saker du aldrig ska säga till en kollega i kris

3) Du vill kritisera en enskild medarbetare

Vissa ämnen är värda att diskutera i ett möte med hela arbetslaget – andra lämpar sig bättre i ett möte mellan fyra ögon. Om du vill lämna feedback till en enskild medarbetare är det mycket bättre att ta det i ett enskilt samtal. Om kritiken faktiskt är konstruktiv kommer resultatet bli mycket bättre och medarbetaren behöver inte känna sig bortgjord inför sina kolleger. Det här gäller även massmejl.

Hur ska du agera då? Enligt HBR handlar det om att komma förberedd till mötet, observera din omgivning och förstå att möten är ett samspel mellan flera olika parter. Även om du har en agenda finns det fler röster att höra. Sortera bland dina punkter innan mötet och gör en prioriteringsordning. Ställ dig frågan innan mötet: ”Vad är viktigast för mig att diskutera? Och hur får jag resten av mötesdeltagarna att förstå mina tankar i ämnet?”.

nysomchefdagen_visitkort2jpg
11 feb & 5 maj

Utbildningen nya chefer inte får missa

Ska du eller någon hos er bli chef? Ny som chef-dagen bjuder på mängder av kunskap inom de viktigaste områdena för den som är ny i sin ledarroll: ✓ Arbetsrätt  ✓ Svåra medarbetarsamtal ✓ Personlig effektivitet ✓ Att bygga vinnande team ✓... Nu även i Göteborg. Missa inte det!

Relaterade artiklar

googlestudien
Beslutsfattande

Googlestudie: 10 saker chefen måste leva upp till

Uppdaterar svaren i den 10-åriga studien.

al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
nio-punkter
Arbetsrätt

Ledarligan

I varje nummer sedan Chef startade 1995 har vi testat en känd ledare. Här i Ledarligan visar vi cheftester från de senaste fem åren. Vi har markerat vilka chefer som har bytt befattning eller slutat sin tjänst sedan testet gjordes.