3 gånger chefen ska vara tyst under ett möte

Att vara chef innebär att du måste behärska konsten att veta när du ska driva ett möte framåt – och när det är bäst att vara tyst och släppa fram andra. Här är några råd för att lyckas!

Kommunikation
Publicerad

Vad

Harvard Business Review listar tre tillfällen då det är bra för chefen att ta ett steg tillbaka på möten.

Nytta

Genom att ha en balans och veta när du ska tala och när du ska släppa fram dina medarbetare riskerar inga goda idéer gå förlorade.

Som chef är det lätt att ta kommandot under ett möte. Men det är lika lätt att behålla kommandot genom hela mötet – vilket kan leda till att du håller tillbaka dina medarbetare.

Goda idéer kan gå förlorade om ni inte har ett mötesklimat där alla får komma till tals.

Men hur ska du veta när det är bäst att ta ett steg tillbaka och släppa fram medarbetarna? HBR (Harvard Business Review) har listat 3 tillfällen när det är bättre att vara tyst.

1) Du vill endast briljera med din kunskap

Fråga dig själv: ”Varför tar jag ordet nu?”. Är det för att du faktiskt har en underbyggd tanke om det ni pratar om eller vill du bara visa att du är kunnig i ett område? Du ska inte vara blyg, men om det bara blir en uppvisning i kunskap med förhoppning att imponera på din omgivning bryter du troligen mötets naturliga riktning.

2) Du vill visa vem som bestämmer

Som ledare har du makten att sätta agendan för mötet och bestämma vilken riktning mötet tar. Men syften med möten är ju ofta att utbyta erfarenheter och tankar. Därför är det dumt om mötet blir ett sätt att visa vem som är beslutsfattare på arbetsplatsen. Använd istället din makt till att släppa fram andra. Om du till exempel har möte med en kund eller leverantör blir det ett bra sätt att visa vilka som ingår i ditt team och hur kompetenta dessa är. Det är aldrig en enmansshow.

3) Du vill kritisera en enskild medarbetare

Vissa ämnen är värda att diskutera i ett möte med hela arbetslaget – andra lämpar sig bättre i ett möte mellan fyra ögon. Om du vill lämna feedback till en enskild medarbetare är det mycket bättre att ta det i ett enskilt samtal. Om kritiken faktiskt är konstruktiv kommer resultatet bli mycket bättre och medarbetaren behöver inte känna sig bortgjord inför sina kolleger. Det här gäller även massmejl.

Hur ska du agera då? Enligt HBR handlar det om att komma förberedd till mötet, observera din omgivning och förstå att möten är ett samspel mellan flera olika parter. Även om du har en agenda finns det fler röster att höra. Sortera bland dina punkter innan mötet och gör en prioriteringsordning. Ställ dig frågan innan mötet: ”Vad är viktigast för mig att diskutera? Och hur får jag resten av mötesdeltagarna att förstå mina tankar i ämnet?”.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden