kritisk

3 enkla övningar för att öka ditt kritiska tänkande

Har du all fakta på bordet innan ett viktigt beslut tas? Följ dessa tre enkla övningar för att bli bättre på att ta in fler åsikter, perspektiv och bli bättre på kritiskt tänkande.

Som chef är det lätt att svepas med av övertygande argument eller ta beslut utifrån gamla sanningar, vilket kan leda till felaktiga beslut. Det här kan du undvika om du jobbar med ditt kritiska tänkande.

HBR har tagit fram tre enkla övningar du kan följa för att komma igång.

kolla

Läs också: Här är de hetaste egenskaperna hos en chef just nu

1) Ifrågasätt gamla sanningar

Om ni är på väg att formulera en långsiktig företagsstrategi, som på många sätt kommer forma era kommande år och vilka investeringar som ska göra, är det lätt att glömma borta några grundläggande frågor. Med dessa kan lära dig ifrågasätta gamla sanningar.

Exempel på dessa frågor är: Hur vet jag att marknaden kommer växa? Vad säger forskningen om våra förväntningar? Har jag testat att gå i kundernas skor för att få deras perspektiv?

Du kan även växa in antagande om att saker kommer förändras (vilket kommer ske): Vad gör vi om vår kundgrupp förändras? Vad gör vi om vår främsta leverantör går i konkurs?

2) Ifrågasätt logiken i resonemang

Ibland är det enkelt att svepas med av en argumentation som låter bra. Men vad döljer sig bakom orden egentligen? Fråga dig själv: ”Går det att backa upp påståendet?”. Och framför allt: ”Ger alla bevis sammantaget en logisk slutsats?”.

Ett exempel som HBR tar upp är om säljarna gör bättre resultat på våren – beror det på att kunderna har mer pengar i början av året eller för att chefen höll ett inspirerande tal på julfesten?

lifehacks

Läs också: Psykologiska life-hacks som chefer kan dra nytta av

3) Eftersträva en mångfald av åsikter

Ingen organisation mår bra av att en enda åsikt förs fram. Samtidigt kan det vara väldigt skönt just att tycka likadant eftersom det också betyder en konfliktlös arbetsmiljö. Men desto bättre ni känner varandra på arbetsplatsen – desto lägre är risken att det blir konflikter bara för att ni tycker olika.

För att som chef få en större flora av åsikter och kritiskt tänkande bland dina medarbetare måste du lämna din jobbmässiga filterbubbla. Träna på att försöka äta lunch med kolleger från andra avdelningar och variera dig åldersmässigt. Det här kommer i längden ge dig fler perspektiv och åsikter, vilket kommer hjälpa dig tänka kritiskt och ta bättre beslut som chef.

kris123

Läs också: Forskare: Här är chefens vanligaste misstag i krissituationer

Relaterade artiklar

Petter Wåhlberg, anstaltschef för Storboda. Foto: Martina Huber
Beslutsfattande

Anstaltschefen: ”Man kan inte pausa ett fängelse”

Coronakrisen har skruvat upp pressen på chefer inom Kriminalvården. Ett tufft läge har blivit tuffare. ”Vi alla klarar av lite mer än vi tror”, säger anstaltschefen Petter Wåhlberg.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
sakerhet12
Arbetsmiljö

Forskare: Bra ledare – minskar risken för olyckor på jobbet

Det går inte underskatta vikten av bra ledarskap på en arbetsplats.
spakad
Arbetsrätt

Handelsforskare: Större risk att dagens VD:ar får sparken

En VD sitter kortare tid på sin post idag än på 70-talet. Men vad beror det egentligen på? Chef har pratat med forskare som menar att det finns flera svar på frågan.
kris123
Beslutsfattande

Forskare: Här är chefens vanligaste misstag i krissituationer

Svenska chefer är kompetenta, men får inte tid till att förbereda sig för kriser. Och när krisen väl kommer är pressen ofta orimligt hög med liten möjlighet till vila, visar en avhandling från Försvarshögskolan och Karlstad Universitet.
elitsoldaten
Beslutsfattande

Elitsoldaten: Så leder du i krislägen

Ant Middleton, känd från sin medverkan i Skavlan, berättar om sina erfarenheter från krissituationer.

Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
sweett
Arbetsmiljö

Många svenskar stör sig på konflikträdsla

En chef som är passiv och som medvetet undviker konflikter. Det är den chefsegenskap som flest svenskar stör sig på, visar en stor undersökning.