sakersage

10 saker du aldrig ska säga på jobbet

Det är bra att ha nära och trygga relationer på jobbet. Men det finns ändå saker som inte lämpar sig på en arbetsplats. Här är 10 exempel på samtalsämnen du helst ska undvika.

Vi tillbringar en stor del av vår vakna tid på jobbet. Därför är det viktigt att trivas med sina kolleger. Har du tur finns det en eller flera personer som du dessutom kommer väldigt nära. Det är bra – men se upp för ett par fallgropar. Det är nämligen lätt att glömma bort att vissa samtalsämnen lämpar sig bättre utanför arbetstid än i lunchrummet.

Forbes har med hjälp HR-experten Liz Ryan plockat ut 10 exempel på saker du inte ska prata om på jobbet. Här är hela listan:

1) Skvallra om kolleger eller chefer

Även om det är lätt att störa sig på andra människor finns det en anledning till att det kallas skvaller. Det är ingenting vi pratar högt om då risken är stor att illa belagd information når den aktuella personen.

2) Ditt sexliv

Det här är något som definitivt hör till privatlivet.

3) Kollegers personliga problem

Ett undantag är om du är ansvarig för att som arbetsgivare hjälpa personen. Men då är det viktigt att vara väldigt diskret och inget du pratar öppet om.

4) Visa öppet ditt missnöje med jobbet

Är du missnöjd – ta upp det med din chef för att ta reda på vad du kan göra åt situationen. Att klaga inför kolleger löser troligen inga problem.

Läs också: 7 absurda jobbregler du inte trodde fanns

5) Kärleksproblem

Om du har kolleger som du betraktar som vänner: Ta en lunch utanför jobbet om du behöver deras rådgivning.

6) Illegal verksamhet

Kanske kan vara en självklarhet, men glöm inte att det även gäller interna vadslagningstävlingar med pengar på jobbet.

7) Politik

Ett givet samtalsämne som kan skapa konflikter i lunchrummet. Att prata vad som händer i världen och i Sverige är en sak, men hamnar du för djupt i personliga åsikter är det lätt hänt att du fastnar i en lång diskussion med en meningsmotståndare som inte leder någon vart.

8) Olämpliga skämt

”Får man skämta om allt?”. Nej, inte om någon ta illa upp. Sexistiska och rasistiska skämt hör inte hemma någonstans och arbetsplatsen är inget undantag.

9) Historier om blöta utekvällar

Vill du bli tagen på allvar i ett professionellt sammanhang är historier om din senaste utekväll ingen bra idé. Bespara dina kolleger information om blöta kvällar med diverse skandaler.

10) Tänk på mottagaren

Har du svårt att hålla dig till tipsen ovan finns det en bra huvudregel. Innan du väljer ett samtalsämne, tänk då: ”Skulle jag kunna berätta det här för mina mor- och farföräldrar?”. Om svaret är nej kan det vara bra att bespara även dina kolleger den informationen.

Missa inget – prenumerera på Chefs nyhetsbrev!

Chefs populära och kostnadsfria nyhetsbrev samlar varje vecka det bästa från Chef.se.

  • Ditt ledarskap: Senaste nyheterna om ledarskap
  • Din karriär: Tips, verktyg och inspiration

Klicka här: Gå med i Chefs nyhetsbrev!

Läs också: 7 saker du inte ska säga till en chef i Sverige

nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

kritiken
Kommunikation

5 tips: Så kritiserar du chefen – utan att ni blir ovänner

Vissa problem är värda att föra upp till ytan. Men det finns några saker du måste tänka på när du ska leverera konstruktiv feedback.
inspirator
Annonssamarbete Chef + LinkedIn

Quiz: Vilken nätverkstyp är du på Linkedin?

Ditt nätverk är en framtida karriärförsäkring. Så tänk till kring hur du vill bygga det. Ett första steg är att skaffa koll på din nätverkspersonlighet på Linkedin. Gör vårt quiz här!
cirkus
Beslutsfattande

Orädda chefer är mer framgångsrika

Hon myntade begreppet psykologisk trygghet och är nu aktuell med ny forskning i boken The fearless organization.

mall
Kommunikation

Gratis mall: Utvecklingssamtal

Snart är det dags för samtalen många chefer bävar för. Utvecklingssamtalen. Men om du förbereder dig kan de leda till bättre arbetsmiljö och en djupare relation med dina medarbetare.
elona1
Kommunikation

Elon Musks största snedsteg 2018

Hade du ett tufft 2018? Då kan du trösta dig med att det finns chefer som hade det ännu tuffare.

naa
Karriär

10 nya yrken – du inte hört talas om innan

Funderar du på att byta jobb och är över 50 år? Då kanske ”oldflucener” kan bli något för dig. Det kvalar in på listan över nya yrkestitlar som lanseras under 2019.
Helen Remnås, affärsutvecklingschef på Experis. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Experis

Sprida värderingar – chefens nya viktiga roll

Trenden är tydlig: chefer som vågar ta med sina värderingar in i ledarskapet har bäst möjlighet att förändra.  "Ledare behöver våga prata öppet om problem. Ta ställning", säger Helen Remnås på Experis.
floskel-2
Kommunikation

Topplista: Här är årets värsta jobbfloskel

Som chef är det lätt att upprepa sig när man ska motivera eller informera medarbetarna. Men se upp så du inte börjar använda floskler för ofta.
nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden