sakersage

10 saker du aldrig ska säga på jobbet

Det är bra att ha nära och trygga relationer på jobbet. Men det finns ändå saker som inte lämpar sig på en arbetsplats. Här är 10 exempel på samtalsämnen du helst ska undvika.

Vi tillbringar en stor del av vår vakna tid på jobbet. Därför är det viktigt att trivas med sina kolleger. Har du tur finns det en eller flera personer som du dessutom kommer väldigt nära. Det är bra – men se upp för ett par fallgropar. Det är nämligen lätt att glömma bort att vissa samtalsämnen lämpar sig bättre utanför arbetstid än i lunchrummet.

Forbes har med hjälp HR-experten Liz Ryan plockat ut 10 exempel på saker du inte ska prata om på jobbet. Här är hela listan:

1) Skvallra om kolleger eller chefer

Även om det är lätt att störa sig på andra människor finns det en anledning till att det kallas skvaller. Det är ingenting vi pratar högt om då risken är stor att illa belagd information når den aktuella personen.

2) Ditt sexliv

Det här är något som definitivt hör till privatlivet.

3) Kollegers personliga problem

Ett undantag är om du är ansvarig för att som arbetsgivare hjälpa personen. Men då är det viktigt att vara väldigt diskret och inget du pratar öppet om.

4) Visa öppet ditt missnöje med jobbet

Är du missnöjd – ta upp det med din chef för att ta reda på vad du kan göra åt situationen. Att klaga inför kolleger löser troligen inga problem.

Läs också: 7 absurda jobbregler du inte trodde fanns

5) Kärleksproblem

Om du har kolleger som du betraktar som vänner: Ta en lunch utanför jobbet om du behöver deras rådgivning.

6) Illegal verksamhet

Kanske kan vara en självklarhet, men glöm inte att det även gäller interna vadslagningstävlingar med pengar på jobbet.

7) Politik

Ett givet samtalsämne som kan skapa konflikter i lunchrummet. Att prata vad som händer i världen och i Sverige är en sak, men hamnar du för djupt i personliga åsikter är det lätt hänt att du fastnar i en lång diskussion med en meningsmotståndare som inte leder någon vart.

8) Olämpliga skämt

”Får man skämta om allt?”. Nej, inte om någon ta illa upp. Sexistiska och rasistiska skämt hör inte hemma någonstans och arbetsplatsen är inget undantag.

9) Historier om blöta utekvällar

Vill du bli tagen på allvar i ett professionellt sammanhang är historier om din senaste utekväll ingen bra idé. Bespara dina kolleger information om blöta kvällar med diverse skandaler.

10) Tänk på mottagaren

Har du svårt att hålla dig till tipsen ovan finns det en bra huvudregel. Innan du väljer ett samtalsämne, tänk då: ”Skulle jag kunna berätta det här för mina mor- och farföräldrar?”. Om svaret är nej kan det vara bra att bespara även dina kolleger den informationen.

Läs också: 7 saker du inte ska säga till en chef i Sverige

chef-prenumerera-1800-2
Prenumerera på Chef

Gott ledarskap gör skillnad i osäkra tider

Nu är det goda ledarskapet viktigare än någonsin. Med Chef får du expertråd, handledning och hjälp med tuffa chefsfrågor. Beställ 6 nummer för endast 399 kr (värde 960 kr) nu!

Relaterade artiklar

Collage av de ledarskapspoddar som nämns i artikeln
Kommunikation

10 ledarskapspoddar du inte vill missa

Poddar om ledarskap, karriär och arbetsliv har fullkomligt exploderat på sistone. Vi har listat 10 av de bästa just nu.
Annonssamarbete Chef + &frankly

”Chefer – se upp med de oskrivna reglerna”

Tuffa tider flyttar chefers fokus mot prestation och leverans. Företagskulturen kan hamna i skymundan.
”Tappa inte bort kulturbyggandet”, varnar hr-experten Lilian Ekelin på &frankly.

Tips: Se till att kameran är avstängd när du går på toa.
Arbetsmiljö

”Oj då, var kameran på...?” – här är 4 episka Zoom-misstag

Märkliga smeknamn, familjekonflikter och toalettbesök – mycket kan avslöjas under videomöten i hemmet. Så här undviker du några vanliga pinsamheter.
chefer-3
Kommunikation

Så förmedlar 3 chefer trygghet i coronakrisen

”Det nya coronaviruset prövar oss som medmänniskor. Nu behöver varje person förbereda sig mentalt på vad som väntar,” sa statsministern i sitt tal till nationen. En central uppgift för ledare i kristider är att vara en trygg punkt. Chef frågade tre chefer hur de agerar gentemot medarbetarna.

orony
Kommunikation

”Som ledare har man inte lyxen att ge efter för oron”

Det är viktigt för chefen att sprida lugn bland medarbetarna i coronatider. Och för att själv behålla lugnet kan det vara bra att begränsa sin nyhetskonsumtion. Det var några av råden när psykologen Björn Hedensjö besvarade frågor i Chefs nya facebookgrupp Chefa i coronakrisen på fredagen.

Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation.
Kommunikation

Expertens kristips: ”Orka skapa dialog med dina medarbetare”

Hur ska du prata med medarbetarna i coronatider? Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation. En grundbult: ”Människor är i första hand människor och man behöver bemöta deras rädsla.”
kompass-2
Annonssamarbete Chef + Skandia

Trygg arbetsgivare lockar i osäkra tider

I tider av osäkerhet ökar behovet av trygghet.
”Det handlar om att vara en bra, ansvarsfull och attraktiv arbetsgivare”, säger Mattias Munter på Skandia.

Bild på ledare som motar bort coronavirus
Kommunikation

Coronakrisen: Nytt diskussionsforum för chefer

Det nya coronaviruset har skapat svåra situationer för chefer och ledare över hela världen, och vi på Chef får många frågor från människor som står inför stora beslut. Vi startar nu därför en Facebookgrupp där chefer kan diskutera och stötta varandra.