10 saker du aldrig ska säga på jobbet

Det är bra att ha nära och trygga relationer på jobbet. Men det finns ändå saker som inte lämpar sig på en arbetsplats. Här är 10 exempel på samtalsämnen du helst ska undvika.

Kommunikation
Publicerad

Vi tillbringar en stor del av vår vakna tid på jobbet. Därför är det viktigt att trivas med sina kolleger. Har du tur finns det en eller flera personer som du dessutom kommer väldigt nära. Det är bra – men se upp för ett par fallgropar. Det är nämligen lätt att glömma bort att vissa samtalsämnen lämpar sig bättre utanför arbetstid än i lunchrummet.

Forbes har med hjälp HR-experten Liz Ryan plockat ut 10 exempel på saker du inte ska prata om på jobbet.

Här är hela listan:

1) Skvallra om kolleger eller chefer

Även om det är lätt att störa sig på andra människor finns det en anledning till att det kallas skvaller. Det är ingenting vi pratar högt om då risken är stor att illa belagd information når den aktuella personen.

2) Ditt sexliv

Det här är något som definitivt hör till privatlivet.

3) Kollegers personliga problem

Ett undantag är om du är ansvarig för att som arbetsgivare hjälpa personen. Men då är det viktigt att vara väldigt diskret och inget du pratar öppet om.

4) Visa öppet ditt missnöje med jobbet

Är du missnöjd – ta upp det med din chef för att ta reda på vad du kan göra åt situationen. Att klaga inför kolleger löser troligen inga problem.

5) Kärleksproblem

Om du har kolleger som du betraktar som vänner: Ta en lunch utanför jobbet om du behöver deras rådgivning.

6) Illegal verksamhet

Kanske kan vara en självklarhet, men glöm inte att det även gäller interna vadslagningstävlingar med pengar på jobbet.

7) Politik

Ett givet samtalsämne som kan skapa konflikter i lunchrummet. Att prata vad som händer i världen och i Sverige är en sak, men hamnar du för djupt i personliga åsikter är det lätt hänt att du fastnar i en lång diskussion med en meningsmotståndare som inte leder någon vart.

8) Olämpliga skämt

”Får man skämta om allt?”. Nej, inte om någon ta illa upp. Sexistiska och rasistiska skämt hör inte hemma någonstans och arbetsplatsen är inget undantag.

9) Historier om blöta utekvällar

Vill du bli tagen på allvar i ett professionellt sammanhang är historier om din senaste utekväll ingen bra idé. Bespara dina kolleger information om blöta kvällar med diverse skandaler.

10) Tänk på mottagaren

Har du svårt att hålla dig till tipsen ovan finns det en bra huvudregel. Innan du väljer ett samtalsämne, tänk då: ”Skulle jag kunna berätta det här för mina mor- och farföräldrar?”. Om svaret är nej kan det vara bra att bespara även dina kolleger den informationen.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden