sakersage

10 saker du aldrig ska säga på jobbet

Det är bra att ha nära och trygga relationer på jobbet. Men det finns ändå saker som inte lämpar sig på en arbetsplats. Här är 10 exempel på samtalsämnen du helst ska undvika.

Vi tillbringar en stor del av vår vakna tid på jobbet. Därför är det viktigt att trivas med sina kolleger. Har du tur finns det en eller flera personer som du dessutom kommer väldigt nära. Det är bra – men se upp för ett par fallgropar. Det är nämligen lätt att glömma bort att vissa samtalsämnen lämpar sig bättre utanför arbetstid än i lunchrummet.

Forbes har med hjälp HR-experten Liz Ryan plockat ut 10 exempel på saker du inte ska prata om på jobbet. Här är hela listan:

1) Skvallra om kolleger eller chefer

Även om det är lätt att störa sig på andra människor finns det en anledning till att det kallas skvaller. Det är ingenting vi pratar högt om då risken är stor att illa belagd information når den aktuella personen.

2) Ditt sexliv

Det här är något som definitivt hör till privatlivet.

3) Kollegers personliga problem

Ett undantag är om du är ansvarig för att som arbetsgivare hjälpa personen. Men då är det viktigt att vara väldigt diskret och inget du pratar öppet om.

4) Visa öppet ditt missnöje med jobbet

Är du missnöjd – ta upp det med din chef för att ta reda på vad du kan göra åt situationen. Att klaga inför kolleger löser troligen inga problem.

Läs också: 7 absurda jobbregler du inte trodde fanns

5) Kärleksproblem

Om du har kolleger som du betraktar som vänner: Ta en lunch utanför jobbet om du behöver deras rådgivning.

6) Illegal verksamhet

Kanske kan vara en självklarhet, men glöm inte att det även gäller interna vadslagningstävlingar med pengar på jobbet.

7) Politik

Ett givet samtalsämne som kan skapa konflikter i lunchrummet. Att prata vad som händer i världen och i Sverige är en sak, men hamnar du för djupt i personliga åsikter är det lätt hänt att du fastnar i en lång diskussion med en meningsmotståndare som inte leder någon vart.

8) Olämpliga skämt

”Får man skämta om allt?”. Nej, inte om någon ta illa upp. Sexistiska och rasistiska skämt hör inte hemma någonstans och arbetsplatsen är inget undantag.

9) Historier om blöta utekvällar

Vill du bli tagen på allvar i ett professionellt sammanhang är historier om din senaste utekväll ingen bra idé. Bespara dina kolleger information om blöta kvällar med diverse skandaler.

10) Tänk på mottagaren

Har du svårt att hålla dig till tipsen ovan finns det en bra huvudregel. Innan du väljer ett samtalsämne, tänk då: ”Skulle jag kunna berätta det här för mina mor- och farföräldrar?”. Om svaret är nej kan det vara bra att bespara även dina kolleger den informationen.

Missa inget – prenumerera på Chefs nyhetsbrev!

Chefs populära och kostnadsfria nyhetsbrev samlar varje vecka det bästa från Chef.se.

  • Ditt ledarskap: Senaste nyheterna om ledarskap
  • Din karriär: Tips, verktyg och inspiration

Klicka här: Gå med i Chefs nyhetsbrev!

Läs också: 7 saker du inte ska säga till en chef i Sverige

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

svenskchef
Arbetsmiljö

7 saker du inte ska säga till en chef i Sverige

Kaffe på förmiddagen eller att stå vid skrivbordet. Det är kanske självklarheter för dig – men kanske inte för nyinflyttade. Här är 7 saker du inte ska säga.

hinder
Annonssamarbete Chef + Canon

Bli kvitt digitala bromsklossar

Stupa inte på kan-själv-mentalitet och chefens eget ego. Experterna hjälper dig att få flow och lyckas med nästa digitaliseringsprojekt.
bilddd
Arbetsmiljö

Var tredje svensk avskyr att prata politik på jobbet

Drar du dig för att prata politik i lunchrummet? Du är inte ensam. Var tredje person avskyr nämligen när det samtalsämnet kommer upp, visar en ny undersökning.
nice
Karriär

Här är 10 egenskaper som är hetast just nu

Om du söker ett nytt chefsjobb finns det några egenskaper som är extra eftertraktade. Här är hela topplistan, enligt en ny undersökning.
karriar-10
Karriär

Så tacklar du svåra intervjufrågan: "Dina svaga sidor?"

Den kommer på nästan alla anställningsintervjuer – men är jobbig att besvara. Så här ska du tackla frågan om dina svaga sidor.
mingelaa
Kommunikation

Nej, du behöver faktiskt inte gå på olidliga mingel

Du vill träffa nya människor och knyta nya kontakter. Ändå hamnar du bredvid någon du redan känner. Det är svårt med mingel och nu visar en studie att det inte behöver vara så.
Patrik Karlsson på Ingram Micro har egenskaper som gör honom till den nya tidens startup-chef.
Annonssamarbete Chef + Samhall

Han är den nya tidens startup-chef

En ny typ av ledare behövs – de med förmågan att starta upp människor. ”Självförtroendet är nyckeln”, säger Patrik Karlsson på Ingram Micro. Han är en chef med den viktiga kunskapen om hur man får in personer i arbete och utvecklar dem framåt.
snacka
Kommunikation

Så håller du i ett möte – utan prata sönder det

Har du gått från ett möte och känt att du pratat överlägset mest av alla? Det kan bli ett problem i längden.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden