Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

Tips till chefen: Så höjer du den digitala kompetensen

Börja med dig själv och våga vara personlig. Det är några av uppmaningarna Anna Palmgren ger till Sveriges chefer. Sektionschefen för digitalt engagemang på Arbetsförmedlingen tipsar om strategier för att höja den digitala kompetensen på arbetsplatsen.

Publicerad

Text: Chef Content

Annonssamarbete: Arbetsförmedlingen

Anna Palmgren, Arbetsförmedlingen
FOTO: Magnus Liam Karlsson

Den digitala revolutionen; ett begrepp som ibland skrämmer och provocerar. Att öka den digitala kompetensen är nödvändigt men enklare än många tror.

”Digitaliseringen påverkar allt fler delar av våra liv, från hälsa och trygghet till ledarskap och demokrati”, säger Anna Palmgren när Chef träffar henne på Digitalakademin Stockholm, som är ett samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Google.

”Hänger vi inte med på resan nu så kommer vi om några år att hamna ohjälpligt efter.”

Idag är det en förutsättning för att vara anställningsbar och ansvaret för individens digitala kompetens är en delad fråga mellan chef och medarbetare.

Som ansvarig för ett helt gäng duktiga medarbetare måste du visa att du tror på digitaliseringen och tycker att det är en viktig fråga.

”Ledarskapet blir viktigt. Vi tror inte att det går att övertyga med piskan. Istället måste du få människor att förstå vilket mervärde det ger dem. Har du väl lärt dig använda en parkeringsapp så är fördelarna uppenbara, men det handlar om att ta sig förbi det där första motståndet.”

Coacha medarbetarna till ökad digital kompetens

Satsa på små beteendeförändringar i stället för stora genomgripande.

Våga testa nya arbetssätt, som att då och då ha Skypemöte eller chatta istället för att mejla.

Bjud på dig själv och dela med dig när du gjort fel eller tycker att det är svårt.

Snappa upp medarbetarnas privata digitala beteenden och uppmuntra dem att föra över dessa beteenden i sitt arbete

Ge stöd och mandat till de medarbetare som arbetar internt med digitaliseringsprojekt.

Många tror att digital kompetens handlar om att själv kunna skriva kod eller att förstå exakt hur artificiell intelligens fungerar. Men så komplicerat är det inte.

”Digital kompetens handlar till stor del om att känna sig trygg och förstå hur du på egen hand kan ta reda på hur digitala verktyg funkar.”

Det viktigaste för den som ska leda digital kompetensutveckling är att själv vara trovärdig.

”Som chef behöver du inte veta exakt hur olika digitala verktyg funkar, det har vi ju ofta andra medarbetare som är mycket bättre på. Din roll är att visa hur viktigt det är genom att själv vara motiverad”, säger Anna Palmgren.

”Hänger du inte med i den digitala utvecklingen så kommer du inte att vara anställningsbar. Det är liksom punkt där. På Arbetsförmedlingen insåg vi snabbt att vi måste vara som en plog och visa vägen.”

Idag arbetar Arbetsförmedlingen med att höja den digitala kompetensen både internt bland medarbetarna, mot kunder som arbetsgivare och arbetssökande och mot medborgare i allmänhet. För det har de skapat en mängd digitala tjänster som alla kan ta del av.

”Vi menar att digital kompetens handlar om viljan att lära sig och därför gick vi samman med Google och skapade plattformen Digitala jag. Här kan vem som helst gå in och ta korta och enkla kurser om exempelvis bank-id, cookies och datasäkerhet.”

FAKTA: Anna Palmgren

Anna Palmgren arbetar som chef för området Digitalt engagemang på Arbetsförmedlingen. Här satsar man på att utveckla strategier och tjänster som kan höja den digitala kompetensen både inom organisationen, hos arbetsgivare, arbetssökande och hos medborgare i allmänhet.

”Min roll är att samla alla och se till att vi drar år samma håll”, säger hon.

Som en vidareutveckling på Digitala jag har Arbetsförmedlingen tillsammans med Google, Almi och Stockholms stad skapat Digitalakademin Stockholm, en fysisk plats mitt i stan där vem som helst kan boka in sig för att gå på föreläsningar och kurser gratis. Verksamheten är en så kallad popup och kommer med tiden att flytta vidare till en annan plats.

Den stora utmaningen, både på ett nationellt plan och för dig som chef när det gäller den digitala kompetensen är att påverka beteenden. Anna Palmgren förklarar hur chefen kan vara med och pusha i rätt riktning.

”Ett bra forum är utvecklingssamtalet där du får möjlighet att ta reda på vilken hjälp medarbetarna behöver och kan coacha fram nya beteenden.”

Anna Palmgren påpekar att vi ofta är mer digitala i vårt privatliv än i det professionella livet. Som chef kan du försöka ta tag i de här beteendena och föra över dem till medarbetarnas professionella liv. Testa att ha möten via Skype då och då eller att chatta istället för att mejla.

Använd verktyg som stödjer beteendeförändringar, exempelvis Digitala jag eller boka in en kurs på Digitalakademin Stockholm tillsammans med dina medarbetare.

”Ge mandat, frihet och visa ditt stöd för de medarbetare som är satta att driva digitaliseringsfrågor internt. Delta aktivt i de digitala samtalen, gilla inlägg, visa att du bryr dig om medarbetarna även i det digitala livet och via digitala kanaler.”

På Digitalakademin Stockholm på Jakobsbergsgatan i mitt i stan som Arbetsförmedlingen driver tillsammans med Google, Almi och Stockholms stad är alla välkomna att fritt ta del av föreläsningar och seminarier som ökar den digitala kompetensen.

Prata om vad som är ok och vad som kan vara integritetskränkande när det gäller sociala medier.

”Kan man som chef vara inne på medarbetarnas privata Facebooksida och kommentera eller lajka? Använd samtal och sunt förnuft för att komma fram till en bra strategi. Trampa inte in på någons revir och var beredd på att du kan göra fel.”

Anna Palmgren tycker att du som chef kan våga bjuda på dig själv och vara personlig i ditt förhållande till digital kompetens.

”Dela med dig, bjud på att det kan gå på tok eller är svårt. Det blir lättare för medarbetare om vi vågar vara mänskliga.”

Gapet mellan digitala och icke-digitala medborgare ökar. De som hamnar på efterkälken är de som inte vill, som tycker att digitalisering inte är till för dem.

”Men jag anser att digital kompetens främst handlar om attityd, om viljan att lära sig, att våga testa nya digitala verktyg och att förstå hur det kan hjälpa oss i alla aspekter av våra liv, och det är just detta vi måste uppmuntra genom små beteendeförändringar”, säger Anna Palmgren.

/Lotten Wiklund