Sno strategin bakom Linkedin-succén

På ett år gick Sandvik från sådär till succé på Linkedin. Utan stora resurser.
”Du behöver inte ha en marknadsavdelning och tio kommunikatörer för att lyckas”, menar Veronica Magnusson och delar med sig av Sandviks framgångsstrategi.

Publicerad

Text: Chef Content

Annonssamarbete: Linkedin

Med samarbete och smart planering kan företagets sociala kanaler ta rejäl fart. Sandvik delar med sig av knepen bakom sin Linkedin-succé.

Det händer faktiskt att succéer börjar med nedskärningar. Som när Veronica Magnusson efter en omorganisation blev Global Talent Acquisition Manager med ansvar för hela den globala industrikoncernen Sandviks talangförsörjning.

”Jag stod där med en extremt bred roll med väldigt lite resurser och behövde hitta en lösning. Hur kan vi jobba smartare, men inte hårdare?”

Som så ofta fanns svaret på frågan i ett förunderligt fantastiskt ord: samarbete. Efter att ha gjort en översyn av Sandviks kommunikationskanaler, verktyg och strategier tillsammans med Maline Knutsen insåg Veronica Magnusson att det fanns mycket att vinna med hr, marknads- och kommunikationsavdelningar som jobbar tätt ihop.

”När vi delar information med varandra – that’s when the magic happens! Marketing har fantastiska data som vi på hr kan använda på faktiska beteenden. Och communications sitter på kanalerna som når ut”, säger Veronica Magnusson.

En del intern övertalning krävdes för att breda väg för magin.

”Det var svårt att få alla att se värdet av samarbetsforumet. Men när vi väl kom igång och kunde mäta effekten i andelen följare och visa hur vi nådde ut till fler blev det tydligt att det var rätt väg.”

När satsningen väl rullat igång gick det lätt.

”Har man kommit över en viss nivå börjar det växa lite av sig själv. När fler och fler av våra medarbetare följer och delar content ökar också stoltheten över vad vi gör och är.”

Nu delar man information på ett koncerngemensamt ”contentmöte”. Där planerar man tillsammans och utifrån Sandviks kommunikativa mål hur innehåll bäst kan paketeras och tas vidare för att nå till exempel potentiella anställda, kunder och affärspartners.

Med mer samordning kan samma innehåll nu presenteras på olika sätt i olika kanaler, som Instagram, Facebook och Linkedin. Mer effekt med mindre jobb.

Veronica Magnusson, Global Talent Acquisition Manager på Sandvik.

Just Linkedin har blivit en nyckelplattform och en kraftfull egen kommunikations- och mediekanal.

”För talent acquisition och employer branding är det här en otroligt stark kanal”, säger Veronica Magnusson.
Under 2016 dubblade Sandvik sitt följarantal på karriärnätverket, till nära 152 000.

Sandvik började arbeta med Linkedin 2013.

”Vi var ganska sena i starten och jag tycker nog vi var lite omogna i tanken när det kom till hur vi skulle använda Linkedin som plattform, som bolag och för att attrahera och rekrytera.”

Till en början spretade det rejält.

”Sandvik på Linkedin bestod då av 28 olika företagssidor, alla med olika budskap och tilltal.” Veronica Magnusson berättar hur innehåll kunde ligga kvar uppemot ett par år utan att någon administrerade och uppdaterade.

Allt fler av de 43 000 medarbetarna delar nu med sig av innehåll och engagerar sig. Bakom det ligger ett informationsarbete med att visa värdet med Linkedin för den enskilda individen – hur det kan användas för att bygga det egna nätverket, skaffa omvärldskoll, dela kunskap i bolaget globalt, diskutera arbetsrelaterade frågor i stängda forum och lära sig nya saker.

”Här kan vi lyfta fram och boosta egna medarbetare, göra dem till experter. Att vi är det vi är beror ju på dem. Det är fantastiskt att kunna nyttja Linkedin som skyltfönster för det”, säger Veronica Magnusson.

Surret kring Sandvik växer ständigt på Linkedin. Fokus 2016 låg på att växa och utifrån ett tillväxtperspektiv bygga upp Sandviks Linkedin till en användbar rekryteringsplattform som ger en transparent och ärlig bild av bolaget.

Ett strategiskt fokus för Sandvik under 2017 är rekommendationer.

”Vi är på väg in i tid när referrals är mer viktigt. Bra människor känner ofta andra bra människor. Är man intresserad av att jobba hos oss tittar man ofta på Linkedin om man känner någon annan som jobbar på Sandvik. Då kan vi ge ett genuint perspektiv på vad ett jobb här innebär.”

Lyckas med Linkedin

Rätt innehåll, på rätt sätt och vid rätt tillfälle. Faktiskt är det inte så krångligt som det låter. Veronica Magnusson delar med sig av Sandviks Linkedin-tänk.

”Det behövs en tydlig tanke kring vem ska du prata med, på vilket sätt och vilket syfte och mål man har som bolag för att finnas på Linkedin.”

Krångla inte till det.

”Det är lätt att bli paralyserad och tro att det behöver vara en stor satsning. Men det räcker med att du är tydlig med syftet och vilka som jobbar med Linkedin och andra sociala kanaler. Du behöver inte ha en marknadsavdelning och tio kommunikatörer för att lyckas.”

En plan för kommunikationen behövs.

”Alla bolag har redan någon typ av grundplan för varför de startade bolaget och varför de finns. Utgå från det. Det är början till en content-plan.”

5 steg till Linkedin-succé

Ha en plan. Vilket innehåll ska ni lyfta och hur ofta? Varför har ni företagssidan? För att sälja tjänster? Berätta vilka ni är för potentiella nya medarbetare? För att bidra med nyttig kunskap och information?

Skapa följare. Det optimala värdet faller med få följare. Gräv där du står, börja med de egna frälsta medarbetarna och ta hjälp av dem för att skapa innehåll och spridning.

Samarbeta mellan avdelningar. Hr, marknad, kommunikation är nyckeln. Skapa ett forum för samarbetet.

Ha en fast punkt på veckomöten: Vad delar vi med världen den här veckan?

Säkerställ att ni hela tiden växer. Engagera följare med bra innehåll.

Sandviks content-knep

Ton och tilltal ”Vi har exempel på best practice men inget strikt ’säg inte si och så’. Personen som lägger ut innehållet sätter sin egen och sitt affärsområdes ton. Vi vill vara transparenta i hur vi är och vad vi gör. Högtravande affärsspråk sparar vi till årsrapporten. Vi är också lite mer familjära på Facebook och Instagram än på Linkedin.”

Chef eller medarbetare? ”Innehållet avgör om högsta cheferna eller en medarbetare ska vara avsändare. Ofta blir inlägg med medarbetare i fokus lyckade.”

Mest uppskattat ”Bra videos och snygga bilder med en bra story ger otroligt mycket interaktion från vår målgrupp. Hur vi förbättrar livet i by i Afrika eller när Olle 106 år hälsar på här på sin gamla arbetsplats. Vi ska inte bara visa att vi har lanserat en fantastisk borrigg, utan hur den är en del av samhället och att vi kan göra skillnad. Många är intresserad av vardagen, hur är det att jobba hos dig måndag till fredag.”

Mät och lär ”Vi mäter och tittar månadsvis på engagemang och följare och har genom det lärt oss hur vi ska göra för att öka engagemanget. Vi har inte så mycket sponsrade updates, utan organisk tillväxt i siffrorna vi har.”

Text: Malin Kaldo